رویداد

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۱۰

آخرین نامه ظریف به سازمان ملل متحد درباره  بدعهدی‌های امریکا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ششمین سالگرد تصویب قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، جمع‌بندی از مجموع بدعهدی‌های طرف‌های  غربی را به عنوان سند در دبیرخانه سازمان ملل متحد ثبت کرد. «محمدجواد ظریف» در این نامه به «آنتونیو گوترش» افزود: ۶ سال پیش در همین روز شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه (۲۰۱۵) ۲۲۳۱ را تصویب کرد به‌رغم مخالفت‌های جدی و مشروع ما نسبت به بد رفتاری تاریخی شورای امنیت در قبال ایران - به ویژه در طول هشت سال تجاوز صدام و همچنین در جریان یک بحران هسته‌ای غیرضروری- ایران با شرکت در مذاکرات، حسن‌نیت خود را برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای نشان داد. او اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ پس از ۱۳ سال مذاکرات پیچیده ایران و پنج عضو دایمی این شورا به‌علاوه آلمان برنامه جامع اقدام مشترک را منعقد کردند که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تایید و به آن قطعنامه ضمیمه شد. ظریف تاکید کرد: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ خود تایید کرده که انعقاد برجام نشان‌دهنده یک تغییر بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت است، هدف غایی ادعایی تمام قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت ملل متحد در مورد مساله هسته‌ای ایران دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک، است. وزیر امور خارجه ادامه داد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد همچنین تاکید می‌کند که برجام موجب تقویت و تسهیل توسعه همکاری و تعاملات اقتصادی و تجاری با ایران می‌شود و اینکه کشورهای عضو باید توجه مقتضی به لغو تحریم‌ها داشته باشند. شرکت‌کنندگان برجام تاکید کردند که لغو تحریم‌ها از جمله منفعت اقتصادی ناشی از آن، بخشی اساسی از برجام است. ظریف افزود: با این حال امریکا با کمک و تشویق همدستان اروپایی خود، هرگز اینها و بسیاری از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را با حسن‌نیت اجرا نکرد، مشارکت‌کنندگان غربی برجام همچنان به استفاده از فشار اقتصادی برای دستیابی به اهداف سیاسی نامشروعی که طی مذکرات طولانی و خسته‌کننده برجام نتوانسته بودند به آن دست یابند ادامه می‌دهند. او خاطرنشان کرد: ایران مواضع خود را در جلسه شورای امنیت در ۲۰ جولای ۲۰۱۵ و بلافاصله پس از تصویب قطعنامه به وضوح بیان کرد با این حال تمام تعهدات خود ذیل برجام را با حسن‌نیت انجام داد که توسط گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - حتی ۱۵ ماه پس از خروج غیرقانونی امریکا- تایید شده است. وزیر امور خارجه تاکید کرد: امریکا و سه کشور اروپایی، بارها سوءنیت خود را برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره آن مفاد از طریق فشار اقتصادی و باج‌خواهی اعلام کرده‌اند، چنین مقاصدی -که به خودی خود نقض فاحش بندهای ۲۸ و ۲۹ برجام است-  به صورت خصوصی و حتی عمومی، پس از روز اجرایی شدن برجام بیان شده‌اند و توسط رییس‌جمهوری پیشین امریکا ترامپ -و متاسفانه سه کشور اروپایی- از سال ۲۰۱۷ تکرار شده‌اند. ظریف تصریح کرد: دولت بایدن دوباره با کمک و همدستی سه کشور اروپایی از زمان آغاز به کار خود در ژانویه ۲۰۲۱ تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایرانیان را به عنوان اهرم فشار خیالی برای دستیابی به همان اهداف، داده است.

افزایش ۲،۵ برابری قیمت سیمان از کارخانه تا بازار

ابراهیم غلام‌زاده، تولید‌کننده سیمان با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت کارخانه از سیمان تا بازار دو و نیم برابر شده است، گفت: مگر می‌شود سیمان از کارخانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان خارج اما به دست مصرف‌کننده به بیش از ۱۰۰ هزار تومان برسد. این تولیدکننده سیمان گفت: قطعی ‌برق عاملی شد تا تولید کاهش قابل توجهی پیدا کند و حجم عرضه به بازار کاهش پیدا کند. قطعی‌برق تلاطم بین تقاضا و عرضه سیمان را در بازار به وجود آورد اما نکته اینجاست آقایون به جای حل مشکل می‌گویند خریداران سیمان کمتر از 20 نفر هستند در حالی که بنده به عنوان یک واحد تولیدی با خریداران بسیاری روبرو هستم. به صورت کلی خریداران در بازار سیمان بالای 50 هزار نفر هستند و صورت‌های مالی کارخانجات گواه این مطلب است.

شوک به قیمت گوشی و تبلت بعد از تصویب طرح ضد اینترنتی

بر اساس طرح ضد اینترنتی مجلس، اگر گوگل شرایط ایران را نپذیرفته و فیلتر شود و آنگاه یک گوشی موبایل وارداتی، به‌طور پیش فرض گوگل را روی خود نصب کرده باشد، عوارض ورودی آن ۳۵درصد افزایش می‌یابد. این موضوع درمورد دیگر نرم افزارهای شبیه گوگل که شرایط ایران را نپذیرند هم صادق است. این طرح، صرفا به گوشی موبایل محدود نیست و همه ابزارهای دیگر مانند لپ‌تاپ و تبلت را هم دربرمی‌گیرد و همه اینها در لیست سیاه طراحی شده توسط این طرح نمایندگان قرار می‌گیرند. پس باید منتظر افزایش چشمگیر قیمت گوشی، لپ‌تاپ و تبلت باشیم.

قیمت نان از نرخ مصوب لغو شده هم بیشتر شد!

تسنیم گزارش داده که قیمت نان پس از مصوبه اخیر شورای اصناف بار دیگر رشد کرده است. به نوشته این خبرگزاری، بیشترین قیمت نان‌ها در مصوبه لغو شده برای بربری و سنگک ساده به ترتیب ۲۵۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان است اما نرخ‌های موجود در بازار حتی بالاتر است. هر عدد نان سنگک ساده (آزاد یا یارانه نوع دوم) ۳۰۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان و بربری ساده (آزاد یا یارانه نوع دوم) ۲۵۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. هر عدد نان سنگک کنجدی نیز ۴۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و نظارت مشخصی روی اعمال قیمت‌ها نیست، درحالی که این نان‌ها با آرد یارانه‌ای پخته شده است.


 

ارسال نظر