اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۵۸۸

‌اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه: 

انصاف نیست بازار  را به حال خود رها کنیم

، محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به دستورات ده‌گانه خود برای معاونت‌های مختلف قضایی که در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه در هفته گذشته صادر کرد از مسوولان ذی‌ربط خواست که اهتمام داشته باشند این موضوعات در موعد مقرر پیگیری و گزارش آن ارایه شود. وی در عین حال خطاب به مردم و مسوولان متذکر شد که همه باید مراقب و مواظب باشند تا ناخواسته در زمین دشمن بازی نکرده و در فضایی که دشمن ایجاد می‌کند، قرار نگیرند. رییس قوه قضاییه گفت: مردم ما هوشیارند و مطالبات بحق خود را از مسیر درست پیگیری می‌کنند و قطعا اجازه نمی‌دهند بدخواهان در صفوف آنها رخنه کنند، به نیرو‌های امنیتی نیز متذکر شد که مراقبت کنند تا برخی افراد ناخواسته فریب عوامل دشمن را نخورده و در دام آنها نیفتند. در شرایطی که مردم زیر فشار دشمن هستند و بی‌تدبیری‌ها هم اضافه شده است، انصاف نیست بازار و گرانفروشی‌ها را به حال خود رها کنیم وی بر ضرورت کنترل بازار در این شرایط تاکید کرد و گفت: در برخی بخش‌های بازار نابسامانی‌هایی وجود دارد و در این شرایط که مردم زیر فشار دشمن هستند، برخی بی‌تدبیری‌ها و کم تدبیری‌ها هم اضافه شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: انصاف نیست بازار و گرانفروشی‌هایی که وجود دارد، رها کنیم و اجازه دهیم افراد فرصت‌طلب هم با فشار مضاعف به مردم سودجویی کنند. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان تعزیرات کنترل بازار و جلوگیری از گرانفروشی‌هاست به دادستان کل کشور تاکید کرد که با همکاری دادستان‌ها و مجموعه تعزیرات اجازه ندهند در این شرایط فشار دیگری به مردم وارد شود. اژه‌ای با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت برخی کالا‌های مورد نیاز کشور و مردم و اقلام خوراکی در روز‌های اخیر اظهار داشت: وقتی کالایی مانند سیمان و فولاد گران می‌شود بر خیلی بخش‌ها اثر می‌گذارد و فقط قیمت یک کالا در واقع گران نشده است. رییس قوه قضاییه بر همین اساس به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داد که موضوع را پیگیری کنند و اگر اشکال و ایرادی در کار مسوولان ذی‌ربط بوده که مرتکب تعلل یا ترک وظیفه قانونی خود شده‌اند با آنها برخورد شود.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از سفر هیات ویژه بررسی مشکلات آب مردم خوزستان به این استان اظهار داشت: بررسی مساله مشکلات آبی خوزستان و ارایه گزارش آن به دولت کار لازمی بود اگر چه دیر انجام شد، اما پیگیری‌ها نباید محدود به یک سفر و یک گزارش شود.

 

وال‌استریت ژورنال مدعی شد

بررسی اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران از سوی امریکا 

یک روزنامه امریکایی به نقل از مقامات رسمی این کشور و برخی منابع مطلع مدعی شد که امریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌های سخت‌ترعلیه صادرات نفت ایران به چین به منظور ترغیب ایران به ادامه دادن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای یا تنبیه آن در صورت ترک این مذاکرات است. به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که دولت امریکا در حال بررسی تحریم‌هایی سخت‌تر علیه صادرات نفت ایران به چین است تا از این طریق تهران را در به نتیجه رساندن توافقی هسته‌ای و بالا بردن بهای ترک مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که به طول انجامیده است، ترغیب کند.  وال استریت ژورنال به نقل از مقامات رسمی امریکا و افراد مطلع با توجه به مذاکرات اخیر در وین بر سر احیای توافق هسته‌ای نوشت: چون این مذاکرات در حال متزلزل شدن هستند، امریکا در حال بررسی گزینه‌هایی است که ایران را ترغیب به حفظ و ادامه مذاکرات کرده یا اگر چنین نکرد، آن را تنبیه کند.  این روزنامه به ادامه ادعای مقامات امریکایی مذکور پرداخته و نوشت: یک برنامه که در مرحله پیش نویس است، از طریق تحریم‌هایی جدید که شبکه‌های حمل و نقل را که به صادرات حدود یک میلیون بشکه در روز کمک کرده و منابع مالی مهمی را برای ایران فراهم می‌کند، موجب قطع کردن فروش رو به افزایش نفت ایران به چین، مشتری اصلی نفت این کشور، می‌شود.  این گزارش در ادامه مطرح می‌کند: این مقامات می‌گویند، اقدامات جدید در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای انجام خواهند شد. آنها همچنین می‌گویند، این برنامه شامل اجرای سلطه‌جویانه تحریم‌های فعلی می‌شود که از طریق اعلام موارد جدید تحریمی یا اقدامات قانونی انجام خواهد شد.  وال استریت ژورنال به نقل از یکی از این مقامات امریکایی نوشت: چیز زیادی در اقتصاد ایران برای تحریم باقی نمانده است، فروش نفت ایران به چین غنیمت است . این روزنامه ادامه داد: این مقامات می‌گویند، هیچ تصمیمی برای پیش بردن این برنامه گرفته نشده است؛ خطر این وجود دارد که چنین اقدامی دارای نتیجه معکوس باشد، یعنی باعث شود ایران برنامه هسته ای‌اش را سرعت ببخشد. آنها همچنین اظهار کردند گزینه‌های دیگر نیز در حال بررسی شدن هستند.   وال استریت ژورنال همچنین به نقل از نفر دومی از این مقامات امریکایی نوشت: این گزینه‌ها شامل کارزاری دیپلماتیک برای متقاعد کردن چین، هند و دیگر مشتریان بزرگ نفت خام به قطع کردن واردات این محصول، کالاهای تجاری غیر نفتی، تامین مالی بدهی و نقل و انتقالات مالی می‌شود.  بر اساس این گزارش، طی ماهای گذشته مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان اعضای کمیسیون مشترک برجام با حضور امریکا در وین، محل برگزاری مذاکرات در جریان بوده است. مذاکرات در مسیری پیش می‌رود که احیای توافق از طریق بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای و بازگشت ایران به پایبندی دوباره به تعهدات برجامی که آنها را طی اقدامات جبرانی در نتیجه خروج امریکا از برجام کاهش داده بود، محقق شود.  امریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت امریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

 

ارسال نظر