اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۴۳

دستور رییس دستگاه قضا برای حل مشکل آب در خوزستان

با دستور حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای یک هیات ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل عازم خوزستان شد. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه؛ به دنبال مشکلات ناشی از کمبود آب در استان خوزستان، از روز گذشته و با پیگیری مستمر رییس دستگاه قضا هیاتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجود، صبح دیروز عازم استان خوزستان شد.

مقرر شده است هیات اعزام شده پیگیر راهکارهای فوری حل مشکل آب در استان خوزستان شده و نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به وجود آمدن وضعیت موجود را به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رییس قوه قضاییه گزارش کنند.

پاسخ ظریف به اتهام‌زنی‌های اخیر دولت آمریکا

وزیر امور خارجه در واکنش به اتهام‌زنی اخیر مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران، در توییتی به دولت آمریکا توصیه کرد به جای چنین نمایش‌هایی، امور خود را مرتب کند. به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف روز جمعه در حساب کاربری توییتر خود نوشت: افراد مسلح وابسته به ایالات متحده نقشه‌هایی را درون خاک ایالات متحده طراحی می‌کنند تا رهبران را در هاییتی و ونزوئلا ترور کنند، آن هم در حالی که دولت آمریکا مشغول پوشاندن روابط مجرمانه‌اش، از طریق اتهام‌زنی به دیگران در خصوص یک عملیات به وضوح بچه‌گانه و مضحک ربایش است. وی افزود: قبل از اینکه چنین نمایش اتهام زنی راه بیندازید، امورات خود را مرتب کنید.

 40 درصد کل بیکاران کشور تحصیلکرده دانشگاهی هستند

شاخص‌های بازار کار پیرامون گروه تحصیلکرده‌های دانشگاهی در بهار 1400 نه‌ تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه بدتر شده است. سهم بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی از کل بیکاران کشور به شکل نگران‌کننده‌ای از 36 درصد در بهار 1399 به 3/40 درصد در بهار 1400 افزایش یافته است. وضعیت بیکاری تحصیلکرده‌ها در ایران بدتر شد/ 40 درصد کل بیکاران کشور تحصیلکرده دانشگاهی هستند  به گزارش جماران، شاخص‌های بازار کار پیرامون گروه تحصیلکرده‌های دانشگاهی در بهار ۱۴۰۰ نه‌ تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه بدتر شده است. روز گذشته نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار 1400 منتشر شد. بررسی تحولات بازار کار کشور در اولین فصل سال جاری حائز اهمیت است. در مجموع مقایسه شاخص‌های عمده بازار کار در بهار 1400 نسبت به فصل مشابه سال قبل و فصل قبل حاکی از بهبود نسبی نرخ مشارکت، جمعیت فعال، نسبت اشتغال و تعداد کل شاغلان کشور می‌باشد. با این همه یک نگرانی جدی پیرامون بازار کار کشور در سالیان اخیر عمیق‌تر شده است. در واقع شاخص‌های بازار کار پیرامون گروه تحصیلکرده‌های دانشگاهی در بهار 1400 نه‌ تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه بدتر شده است.  اول اینکه در بهار 1400 نسبت به فصل مشابه سال قبل، بیش از 499 هزار نفر به کل جمعیت فعال کشور از نظر اقتصادی افزوده شده است. با این همه در این بازه زمانی، جمعیت فعال تحصیلکرده‌های دانشگاهی بالغ بر 430 هزار نفر کاهش یافته است. دوم اینکه نرخ بیکاری تحصیلکرده‌های دانشگاهی در بهار 1400 معادل 4/13 درصد گزارش شده که در مقایسه با بهار 1399 تقریباً بدون تغییر است. با این همه تعداد بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی‌ در این بازه زمانی بالغ بر 22 هزار نفر افزایش یافته است.  این در حالی است نرخ بیکاری کل کشور در بهار 1400 معادل 8/8 درصد گزارش شده که نسبت به بهار 1399 معادل 1 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، بر خلاف تحصیلکرده‌های دانشگاهی، تعداد کل بیکاران کشور در این بازه زمانی بالغ بر 213 هزار نفر کاهش یافته است.  سوم اینکه سهم بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی از کل بیکاران کشور به شکل نگران‌کننده‌ای از 36 درصد در بهار 1399 به 3/40 درصد در بهار 1400 افزایش یافته است. چنانچه ملاحظه می‌گردد تحولات بیکاری تحصیلکرده‌های دانشگاهی همسو با بیکاری کل کشور نیست

 

وزیر نیرو: دیگر قطعی برق نداریم

اردکانیان با اشاره به آغاز روند کاهشی دمای هوا از دوشنبه هفته پیش رو گفت: دیگر قطعی برق نخواهیم داشت.

به گزارش نقل از مهر، رضا اردکانیان در برنامه تلویزیونی در شبکه خبر بعدازظهر جمعه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ با اشاره به کاهش قطعی‌های برق گفت: امیدواریم با عبور از موج گرما به ویژه از دوشنبه پیش رو همراهی مردم نیز با وزارت نیرو به اوج برسد و بتوانیم با مجموعه ظرفیت باقیمانده در مدار بقیه تابستان را پشت سر بگذاریم. وی با اشاره به همکاری خوب صنایع بزرگ به خصوص سیمانی‌ها و فولادی با وزارت نیرو افزود: فعالیت شیفت شب صنایع با ۷۰ درصد ظرفیت را آغاز کردیم به خصوص برای شرکت‌های سیمانی تا لطمه‌ای به صنعت و تولید وارد نشود. وزیر نیرو ادامه داد: رسانه‌ها همکاری خوبی با ما داشتند ضمن اینکه صنایع بزرگ اعلام کردند که آماده‌اند بیش از ۱۰ هزار مگاوات از نیاز خود را خودشان تأمین و تولید کنند. اردکانیان به بارندگی‌های اخیر در برخی مناطق کشور اشاره کرد و یادآور شد: در جنوب، جنوب شرق و بخشی از نواحی شمالی باید آمادگی مقابله با بارندگی‌ها را داشته باشیم. وی تصریح کرد: در چابهار از ابتدای سال تاکنون تنها ۶ میلیمتر بارندگی داشتیم اما شب گذشته ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۵ برابر بارندگی بود. وزیر نیرو تاکید کرد: شرایط تغییر اقلیمی مخصوص ایران نیست و در همه دنیا این شرایط حاکم است یا خشکسالی شدید داریم یا شرایط سیلابی در بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد که امیدوارم بتوانیم از این نعمت‌ها استفاده کنیم.

 


 

ارسال نظر