رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۴۲

پاسخ همتی به صحبت‌های جهانگیری 

رییس کل سابق بانک مرکزی به صحبت‌های معاون اول رییس‌جمهور در مراسم  بانک مرکزی پاسخ داد. 

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم «تجلیل از یاوران اشتغال محرومین» که  در بانک مرکزی برگزار شد، گفت: بانک مرکزی یکی از نهادهایی است که نه یک روز، حتی یک ساعت و یک لحظه نمی‌تواند بدون مسوول باقی بماند؛ چراکه هر تصمیمی در اینجا اتخاذ شود در همه شؤونات کشور اثر می‌گذارد. بانک مرکزی در حوزه اجرایی هم نقش بسزایی دارد؛ از واگذاری ارز به متقاضیان تا امور دیگر، به همین دلیل وقتی رییس سابق بانک مرکزی در دورانی مجبور به اشتغال به کار دیگری شد این دغدغه ایجاد شد که چه کسی می‌تواند به جای وی در بانک مرکزی سکان امور را بر عهده بگیرد.

وی همچنین ضمن قدردانی از تلاش‌های عبدالناصر همتی - رییس سابق بانک مرکزی - بیان کرد: این دغدغه ایجاد شده بود که برای این دوره کوتاه‌مدت چه کسی حاضر است مسوولیت کار را قبول کند. حتی بنده هنگامی که می‌خواستم با دکتر کمیجانی در این خصوص صحبت کنم دچار تردید بودم؛ اما او با دلسوزی نسبت به کشور و مسائل آن فداکارانه برای این دوره کوتاه مسوولیت را به عهده گرفتند و در این خصوص هیچ انگیزه دیگری نداشتند و حتماً در دولت آتی نیز در هر جایی که حضور داشته باشند فداکارانه تلاش خواهند کرد.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعلام اینکه امروز حجم ذخایر اسکناس و طلای بانک مرکزی در تاریخ ایران بی‌سابقه است، گفت: دولت آینده بی‌سابقه‌ترین مجموع ذخایر ارزی و طلای کشور را دارد و در دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه داشتیم تا همواره ذخایر در کشور افزایش یابد تا در روزی مبادا با استفاده از اسکناس و ارز، دارو وارد کشور کنیم و دست کشور در این زمینه خالی نباشد.

در این زمینه، عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود در پاسخ‌ به صحبت‌های معاون اول رییس‌جمهور نوشت: معاون رییس‌جمهور روز گذشته در سخنانی در بانک مرکزی علت کنار گذاشتن اینجانب از ریاست بانک مرکزی را به خاطر آنچه که اشتغال بنده به کار دیگر بود، اعلام کردند و گفتند: امروز حجم ذخایر اسکناس ارزی اسکناس و طلای بانک مرکزی در تاریخ بی‌سابقه است. هر چند بنای پاسخگویی را نداشتم، ولی برای ثبت در حافظه تاریخی مردم و اصلاح امور در آینده مجبور به توضیحاتی در خصوص این بخش از اظهارات جناب آقای جهانگیری هستم: 

۱) اینجانب در ایام انتخابات به کار دیگری مشغول نشدم، بلکه همانند رییس محترم قوه قضاییه در رقابت انتخاباتی شرکت کردم و برای مدتی کمتر از یک ماه و براساس ماده ۱۹ قانون پولی و بانکی کشور تمام اختیارات رییس کل را طی حکمی به قائم مقام تفویض کردم و فلذا هیچ مشکلی در اداره بانک نبود. مانند سال ۹۶ که جنابعالی معاون اول بودید و در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردید، مگر اینکه به نظر شما مسوولیت بانک مرکزی مهم‌تر از معاونت اولی باشد که امری جداست. 

۲) بنده قصد ورود به دلایل برکناری رییس کل بانک مرکزی ندارم اما بایستی منوط به تحقق شرایط مقرر در مصوبه سال ۱۳۹۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گرفت که متاسفانه این اقدام بدون طی شدن فرآیند قانونی آن در دولت، صورت گرفت. سنگ بنای استقلال بانک مرکزی، بسته شدن دست دولت در برکناری رییس کل است که این مصوبه معطوف به آن است اما در مورد اخیر مغفول ماند.

۳) البته بجا بود ایشان، در این روزهای آخر، توضیح می‌دادند که افتخار به داشتن بی‌سابقه‌ترین ذخایر ارزی اسکناس در حال حاضر به خاطر مقاومت چه کسی و در مقابله با دستورات چه کسانی تحقق یافت؟

ایران مطالبات 40 شرکت کره‌ای را پرداخت کرد

40 شرکت کره‌ای 70 میلیون دلار مطالبات خود را از محل پول‌های بلوکه شده ایران در دو بانک این کشور دریافت کردند. به گزارش فارس، به نقل از «کوریان جونگ دیلی»، منابع دیپلماتیک مدعی شدند: 40 شرکت صادر‌کننده کره‌ای بخش قابل توجهی از مطالبات خود را از محل پول‌های بلوکه شده ایران در کره دریافت کردند. این دیپلمات مدعی است: « 40 شرکت کره‌ای بخش قابل توجهی از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.» بر اساس این گزارش پس از اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها در دوره رییس‌جمهوری ترامپ در آمریکا در سال 2018 حدود 90 میلیون دلار از مطالبات شرکت‌های کره‌ای از سوی ایران پرداخت نشده بود که در ماه گذشته 70 میلیون دلار از این مطالبات از محل پول‌های بلوکه شده در بانک‌های کره پرداخت شد. حدود 7 میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران در بانک‌های IBK کره و «ووری بانک» از سپتامبر 2019 تاکنون نگهداری می‌شود. بانک مرکزی ایران در سال 2010 بر اساس توافق با کشور کره جنوبی، حسابی در در دو بانک « «IBK   کره و «ووری بانک» باز کرد تا این کشور از این طریق انتقال مالی به ایران انجام دهد و کره با این حساب‌ها می‌تواند سرمایه‌هایی که از این سیستم به ایران می‌رود را رصد و مانیتور کند. این دیپلمات تاکید کرده است که پرداخت مطالبات شرکت‌های کره‌ای از محل پول‌های بلوکه شده به این معنی نیست که مشکل بلوکه شدن این پول‌ها حل شده است.

جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا به دنبال احیای قرارداد برجام 2015 است که ترامپ رییس‌جمهور قبلی در سال 2018 از این قرارداد کنار کشید.


 

ارسال نظر