محسنی‌اژه‌ای: گسترش آزادی‌های مشروع نیاز به سازوکار دارد

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۸۶
محسنی‌اژه‌ای: گسترش آزادی‌های مشروع نیاز به سازوکار دارد

غلامحسین محسنی اژه‌ای بعد از سال‌ها تجربه در کسوت‌های مختلف قضایی و 7سال معاون اولی در دوران ریاست آملی‌لاریجانی و سید ابراهیم رییسی، دو رییس دستگاه قضایی،  به ریاست این قوه تکیه زد. پایان هفته گذشته با حکم رهبر انقلاب به عنوان رییس دستگاه جدید قوه قضاییه منصوب شد، از دیروز و با برگزاری مراسم معارفه‌اش، به‌طور رسمی بر صندلی قاضی‌القضاتی تکیه زد. با تعیین قاضی‌القضات جدید وخروج رییسی به مقصد پاستور و ریاست دولت مراسم تودیع و معارفه این دو رییس قوه برگزار شد. مراسمی که روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، سیدابراهیم رییسی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری و تعدادی از مقامات کشوری، لشکری و قضایی برگزار شد. 

   رییسی: حجت‌الاسلام اژه‌ای تلاش می‌کرد بی‌نام و نشان باشد

سیدابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم در این مراسم گفت: تا جایی که من یادم می‌آید حجت‌الاسلام اژه‌ای در خیلی از پرونده‌ها که تلاش می‌کردند دوست نداشتند نامشان باشد و البته ما از این همکاران در قوه قضاییه کم نداریم. آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهور منتخب و رییس سابق قوه قضاییه در این مراسم با تأکید بر صلاحیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای برای ریاست قوه قضاییه گفت: من ۳۶ سال است که از نزدیک با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی همکار هستم و در این ۳۶ سال چیزی که از ایشان دیدم، صلاحیت‌های عملی و تسلط بر مبانی و حقوق است و ایشان قاضی توانمندی است. ایشان روحیه‌ای انقلابی دارند و تطورات ایام ایشان را دچار تغییر نکرده است. وی افزود: در این ۲ سال و اندی هم که در قوه قضاییه مسوولیت داشتم نقش ایشان در مدیریت پرونده‌های ملی و مهم از مواردی بود که به مجموعه آرامش می‌داد. ایشان مشاوری امین برای همه قضات و بنده بودند و لازم است که از همه همکاران در سراسر کشور تقدیر و تشکر کنم. رییس‌جمهور منتخب با بیان مشکلات و کمبود امکانات در قوه قضاییه گفت: ما ۴۰ تا ۵۰ درصد کمبود قاضی داریم ولی آنچه از عزیزان خواستیم شبانه روز برایش تلاش کردند و عزیزان کارنامه‌ای ارایه دادند که منجر به اظهارنظر رهبر معظم انقلاب در هفتم تیرماه درباره قوه قضاییه شد که سند افتخاری برای دستگاه قضاست. رییس‌جمهور منتخب با تأکید بر اینکه استمرار تحول برای قوه قضاییه ضرورت دارد، گفت: دستگاه قضایی در بستر گام دوم نیاز به تحول داشت و این تحول در بستر سندی که ارایه شد تبیین شده و ان‌شاءالله سال به سال به روز شود و ارتقا یابد. وی افزود: تلاش من در این مدت این بوده که موارد ۸ گانه‌ای که در سند تحول بیان شده محقق شود و تلاش شد که حرکت، حرکت برنامه‌محور باشد و این حرکت می‌تواند مستمر باشد. رییس سابق قوه قضاییه با اشاره به تلاش‌های محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: ایشان در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشتند اما همیشه تلاش می‌کردند که بی‌نام و نشان باشند. تا جایی که من یادم می‌آید ایشان در خیلی از پرونده‌ها که تلاش می‌کردند دوست نداشتند نامشان باشد و البته ما از این همکاران در قوه قضاییه کم نداریم.

   رییس دفتر رهبری: مردم به ندای ملکوتی رهبری پاسخ مثبت دادند

حجت‌الاسلام گلپایگانی، رییس دفتر رهبری گفت: قاطبه مردم با همه سختی‌ها، تنگی‌ها و گرفتاری‌هایشان در این انتخابات پرشور به ندای ملکوتی رهبری پاسخ مثبت دادند.

حجت‌الاسلام محمد مهدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبر انقلاب در این مراسم ضمن بازخوانی حکم رییس جدید قوه قضاییه اظهار کرد: ماه خرداد، ماه پربرکتی بود و ۲۸ خرداد از ایام‌الله بود. این انتخابات پرشور که قاطبه مردم با همه سختی‌ها، تنگی‌ها و گرفتاری‌هایشان به ندای ملکوتی رهبری پاسخ مثبت دادند و همه شاهد بودند که صف‌های طولانی برای شرکت در انتخابات در انتخابات به وجود آمد آن هم در حالی که بمباران تبلیغات علیه انتخابات انجام شده بود اما هیچ کدام بر مردم اثر نکرد. رییس دفتر مقام معظم رهبری ضمن تبریک به مردم و رهبری و برگزارکنندگان انتخابات خطاب به رییس‌جمهور منتخب گفت: برای شما همین افتخار بس که حضرت آقا در حکمی که برای آقای اژه‌ای صادر کردند دوره شما را افتخارآمیز دانستند. وی افزود: با اقدامات ایشان در قوه قضاییه مردم امیدوار شدند و با سفرهای پی در پی به استان‌های مختلف مردم را امیدوار کردند. گلپایگانی با اشاره به کارنامه رییس جدید قوه قضاییه گفت: ایشان مسوولیت‌های متعددی داشتند که در همه موفق بودند. وی قاطعیت و ساده‌زیستی را دو ویژگی اصلی محسنی‌اژه‌ای برشمرد و گفت: قاطعیت همان چیزی است که امروز نیازمند آن هستیم. ایشان اگر بررسی کردند و دیدند کسی تخلف کرده، چشم‌هایش را می‌بندد و این در حکم ایشان نیز تأکید شده که باید با فساد و مفسدان برخورد شود. رییس دفتر مقام معظم رهبری افزود: ایشان با همه مسوولیت‌های سنگینی که داشتند اما همیشه زندگی طلبگی ساده‌ای داشته‌اند و این نیاز همه مسوولان ماست.

   اژه‌ای: خوشحال می‌شدم که کس دیگری را انتخاب می‌کردند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه گفت: من خوشحال می‌شدم که کس دیگری به این سمت انتخاب می‌کردند و من در خدمت ایشان می‌بودم ولی تقدیر اینگونه بود و من دلم بسیار روشن است که با فضل پروردگار و کمک دیگران قدم‌هایی را برای خدمت به مردم و نظام‌برداریم. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این مراسم اظهار کرد: از کسانی که در این ایام با اظهار محبت‌هایشان این طلبه حقیر را دلگرم کردند تشکر می‌کنم و از خدا می‌خواهم که درک صحیح شرایط، اخلاص در عمل و تحمل این‌بار سنگین را به من عنایت کند.

   محور برنامه‌های قوه قضاییه سند تحول است

وی با تأکید بر سند تحول قضایی گفت: محور برنامه‌های قوه قضاییه سند تحول است و این دوره دوره تحول و تعالی خواهد بود و باید همان‌طور که انتظار مردم است با وحدت و یکپارچگی با همه مسوولان قدم‌های بلندی‌برداریم.

محسنی اژه‌ای در ادامه به بیان محورهای اصلی برنامه‌های قوه قضاییه در دوره جدید پرداخت و گسترش عدالت در همه ساحت‌ها، مبارزه جدی‌تر و قاطع‌تر با فساد در همه عرصه‌ها و توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر و در مواردی به صورت مجانی را سه برنامه اول قوه قضاییه دانست. رییس دستگاه قضا با بیان اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی از برنامه‌های اصلی قوه قضاییه است، گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی می‌تواند منجر به پیشگیری از وقوع جرم و کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه شود.

   گسترش آزادی‌های 

مشروع نیاز به سازوکار دارد

وی ایجاد سازوکارهای گسترش آزادی‌های مشروع را برنامه دیگر قوه قضاییه در دوره جدید برشمرد و اظهار کرد: آزادی‌های مشروع سازوکار و تعریفی می‌خواهد تا از آزادی‌های مشروع بیش از پیش بتوانیم دفاع کنیم.

محسنی اژه‌ای بازنگری در ارتباط ضابط و قاضی و بازنگری در نحوه سرویس‌دهی به مقامات امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی را از دیگر ضرورت‌های تحول دستگاه قضا دانست و گفت: باید به صورت گسترده برای همه اقشار جامعه آرامش ایجاد شود و از نفوذ بدخواهان به بخش‌های نظام جلوگیری شود. وی افزود: به علاوه باید از تفحص و تجسس بی‌مورد در مواردی که اسلام و قانون اجازه نداده است، جلوگیری شود.

   جا دارد که مردم خانواده بزرگ قوه قضاییه را بشناسند

رییس قوه قضاییه با تأکید بر نیاز به توجه مضاعف به خانواده قوه قضاییه گفت: در این موضوع تلاش‌های بسیاری شده است اما هنوز جا دارد که این خانواده بزرگ را مردم بشناسند. ما بسیار قضات و مدیران شایسته داریم که زحتمشان بر مردم پوشیده است. وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود صیانت کامل از قوه قضاییه است؛ چراکه در این قوه اگر لکه کدری هم باشد دیده می‌شود.

رییس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه قوه قضاییه باید ملجاء و پناه هر تظلم‌خواهی باشد، گفت: هرکس مورد ظلم قرار گرفت باید بتواند به قوه قضاییه مراجعه کند و حق خود را ارزان و سریع به دست آورد.

   باید به افراد کم‌توان نگاه ویژه داشته باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: باید به کسانی که نه زبان گفتن دارند و نه پای آمدن، نگاه و کمک ویژه داشته باشیم. الان افرادی هستند که نمی‌توانند وکیل بگیرند و از طرفی به قانون هم آشنا نیستند، این افراد توان پرداخت پول به وکیل و کارشناس را هم ندارند بنابراین ما باید نگاه ویژه‌ای نسبت به این قشر داشته باشیم و در این مرحله دولت و مجلس حتما باید کمک کنند. وی افزود: با حضور آیت‌الله رییسی که بر تمام کمبودهای قوه قضاییه وقوف دارند، در قوه مجریه، امیدواریم بتوانیم بسیاری از مشکلات دستگاه قضا را حل کنیم. رییس دستگاه قضا در پایان گفت: از همه رسانه‌ها و صاحبان تریبون استمداد کمک دارم. از نقد منصفانه صاحبان نظر استقبال می‌کنم و تقاضا دارم به ما کمک کنند و یاری‌مان دهند.

 

ارسال نظر