معاون وزیر خارجه: مراودات اقتصادی با افغانستان مختل نشده

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۶۳

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: تحولات اخیر در افغانستان تغییری در روابط اقتصادی با ایران ایجاد نکرده و مراودات دو طرف از طریق مرزها در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، رسول مهاجر روز یکشنبه در گفت‌وگویی در حاشیه پنجمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۱۴۰۰ به تحولات اخیر افغانستان و تنش‌های به وجود آمده در این کشور اشاره کرد و افزود: در این جلسه، آخرین وضعیت افغانستان و اینکه ما به عنوان کشور همسایه افغانستان که همکاری خوبی با این کشور داشته‌ایم، چه باید بکنیم، مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه میزان تجارت ایران و افغانستان را بیش از ۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: به‌رغم مشکلات، به دلیل علاقه‌ای که در افغانستان به کالاهای ایرانی وجود دارد و بازار بی‌بدیل افغانستان، مبادلات دو کشور پایدار بوده است.

وی افزود: در این جلسه، همچنین درباره تداوم مبادلات با دیگر کشورها صحبت شد زیرا ایران می‌خواهد روابط اقتصادی‌اش با دیگر کشورها با اولویت همسایگان افزایش پیدا کند.

مهاجر تصریح کرد: به‌رغم تنش‌ها در افغانستان، همه وزارتخانه‌ها تشویق شده‌اند که مراودات را براساس سیاست‌ها پیش ببرند. حداقل تا امروز، در روابط اقتصادی ایران با افغانستان هیچ تغییری ایجاد نشده و مراودات از طریق مرزها در حال انجام است. وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که مراودات ما با افغانستان تقریبا از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود و این مراودات همچنان ادامه پیدا می‌کند. معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در حوزه سیاسی، وزارت خارجه ایجاد آرامش در افغانستان را پیگیری می‌کند، تاکید کرد: مراودات اقتصادی ما با افغانستان حتی در دوران تحریم‌ها و ناآرامی‌ها خللی نداشته و علل عمده آن هم شاید فعالیت بخش خصوصی در این حوزه است. مهاجر همچنین درباره فعالیت‌های وزارت خارجه برای تامین واکسن کرونا، گفت: در مساله تولید داخل و ایجاد تجهیزات و مواد اولیه وزارت خارجه نقش بی‌بدیلی داشته است؛ در زمینه واردات واکسن هم همپای تولیدات داخلی فعال هستیم. وی با اشاره به اینکه تکنولوژی واکسن بسیار پیچیده است و هیچ کشوری حاضر نیست آن را در اختیار دیگران قرار دهد، افزود: جمهوری اسلامی توانسته است هم واکسن تولید کند و هر وقت که وزارت بهداشت اعلام نیاز کرد، وزارت خارجه برای تسهیل واردات، اقدامات لازم را انجام داد.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه اظهار کرد: تجارب کشورها در زمینه کرونا را هم به وزارت بهداشت منتقل کردیم و براساس اعلام وزارت بهداشت، به‌رغم تحریم‌ها توانستیم واکسن‌هایی را از کشورهای مختلف وارد کنیم. همین هفته هم قرار است محموله جدیدی وارد شود و مصاحبه در این باره را باید وزارت بهداشت انجام دهد.

مهاجر گفت: در زمینه سهمیه واکسن کرونا که باید از کوواکس می‌گرفتیم از دارایی‌های بلوکه‌شده ما در دیگر کشورها استفاده شد. معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه موضوع دیگر جلسه دیروز را مبادلات برقی با کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت: بعد از انقلاب، پیشرفت‌های خوبی در زمینه برق داشته‌ایم و میزان سدها و میزان انرژی تولید شده با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. مهاجر با اشاره به اینکه برخی از کشورهای دنیا خاموشی سراسری داشتند، افزود: ما هیچگاه در کشور خاموشی سراسری نداشتیم و به‌رغم برخی از محدودیت‌ها، کشور ما در حال تولید برق است. وی با اشاره به گزارش وزارت نیرو از وضعیت برق کشور که در جلسه دیروز قرائت شد، گفت: آنچه که در این جلسه بر آن تاکید شد توسعه مراودات برقی با همسایگان ما است و قرار شد این مراودات افزایش پیدا کند.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه افزود: همه کشورهای همسایه به هم نیازمند هستند و در جلسه دیروز روی این مساله و تلاش‌های وزارت نیرو در زمینه مبادلات برق تاکید شد. معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه همچنین درباره آزادشدن دارایی‌های ایران در عراق اظهار داشت: در سفری که ماه قبل به عراق داشتیم، توافق شد یک هیات بلندپایه از عراق به ایران بیاید، دو وزیر عراقی و مدیر بانکی که پول ما در آنجا جمع شده است به ایران آمدند، ملاقات‌ها انجام شد و گشایش‌های خوبی صورت گرفت. مهاجر در ادامه گفت: یکی از موضوعات جلسه دیروز، حضور ایران در نمایشگاه بسیار مهم «اکسپو» بود که مهرماه امسال در دبی برگزار می‌شود. بسیاری از کشورهای دنیا در آن غرفه خواهند داشت و جمهوری اسلامی هم در این نمایشگاه شرکت می‌کند و براساس ستادی که بهمن‌ماه تشکیل شده است در دو سال گذشته تلاش‌های مستمری صورت گرفته و غرفه‌های زیادی به مساحت ۲ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: گزارشی از آخرین وضعیت این نمایشگاه ارایه شد و درباره هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این رویداد که نماد مجموعه کشورمان در این نمایشگاه است تاکید شد؛ همچنین مقرر شد نمادهای سنتی ایرانی به عنوان یک تمدن چندین هزار ساله به نمایش دربیاید. آقای مهاجر با اشاره به پیشرفت‌های ایران در سال‌های بعد از انقلاب گفت: تلاش شد پیشرفت‌ها در این نمایشگاه به نمایش دربیاید؛ این نمایشگاه مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی- اجتماعی کشور است و می‌تواند نشان دهد کشور ما در چه مرحله پیشرفت علمی قرار دارد.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه اعلام کرد: غرفه ایران آماده است که در مهرماه شروع به کار کند و قرار شد همه وزارتخانه‌ها تلاش خودشان را انجام دهند تا غرفه‌های پرباری شکل بگیرد و حتی زمینه‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کنند که زمینه‌ساز تعاملات هر چه بیشتر کشورما با سایر کشورها باشد.

مهاجر همچنین گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و فنی - مهندسی ما در آنجا ظهور خوبی خواهند داشت و امیدوارم نمایشگاه بسیار خوبی را در مهرماه شاهد باشیم.

 

ارسال نظر