رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۲۹

با تسلیت در پی سانحه اتوبوس حامل سربازمعلم‌ها در یزد

روحانی: سریعا نسبت به بررسی علل وقوع سانحه اقدام و مقصر یا مقصران احتمالی معرفی شوند

رییس‌جمهور در پیامی با ابراز تاسف از وقوع سانحه برای اتوبوس حامل سربازمعلم‌ها که منجر به جان‌باختن و مجروح شدن عده‌ای از آنان شد ضمن تسلیت به خانواده‌های داغ‌دیده، تاکید کرد: متاسفانه تکرار چنین حوادث اندوه‌بار و غیرقابل جبران جاده‌ای نشان می‌دهد که همه مسوولان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و همه‌جانبه در کاهش وقوع اینگونه حوادث تلخ بیش از پیش تلاش کنند.

به گزارش ایسنا، متن پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی به این شرح است: 

«انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تاسف، وقوع سانحه دردناک برای اتوبوس حامل سربازمعلم‌ها در محور زاهدان–آباده  و در دهشیر-یزد که منجر به جان‌باختن و مجروح شدن عده‌ای از این عزیزان شد آحاد ملت ایران را اندوهگین و متاثر ‌کرد. اینجانب با ابراز همدردیس ، این ضایعه ناگوار را از صمیم قلب به خانواده‌های داغدیده و جامعه علمی و آموزشی کشور تسلیت می‌گویم و برای جانباختگان این حادثه رحمت و مغفرت، برای آسیب‌دیدگان و مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان صبر و تسلی، مسألت دارم. متاسفانه تکرار چنین حوادث اندوه‌بار و غیرقابل جبران جاده‌ای نشان می‌دهد که همه مسوولان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و همه‌جانبه در کاهش وقوع اینگونه حوادث تلخ بیش از پیش تلاش کنند. در این حادثه هم باید سریعا نسبت به بررسی علل وقوع آن اقدام و مقصر یا مقصران احتمالی را معرفی کنند.

حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران»

 

تخت روانچی درباره حضور غیرقانونی برخی نیروهای خارجی در سوریه هشدار داد

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه بحران سوریه باید بصورت مسالمت آمیز و مطابق اصول حقوق بین الملل حل و فصل شود، درباره حضور غیرقانونی برخی نیروهای خارجی، گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی در بخش‌هایی از سوریه هشدار داد .  به گزارش ایرنا، تخت روانچی در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع اوضاع خاورمیانه و با محوریت سوریه برگزار شد، به وضعیت ناپایدار سوریه ناشی از تداوم اقدامات تجاوزکارانه رژیم اسراییل علیه سوریه و حضور غیر قانونی برخی نیروهای خارجی، گروه‌های تجزیه طلب و گروه‌های تروریستی در بخش‌هایی از آن کشور اشاره کرد و نسبت به تاثیر پیامدهای این وضعیت برامنیت و ثبات منطقه و صلح و امنیت بین المللی هشدار داد. سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر ضرورت ادامه کار کمیته قانون اساسی، ابراز امیدواری کرد ششمین نشست کمیته به زودی برگزار شود. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره روند بازسازی سوریه نیز گفت: هرگونه ربط دادن بازسازی سوریه یا بازگشت پناهندگان و آوارگان با پیشرفت کار در کمیته قانون اساسی یا موضوعات مشابه صرفا باعث طولانی شدن مصائب مردم سوریه می‌شود. وی تأکید کرد بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و مطابق با اصول حقوق بین الملل، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و عدم مداخله و عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی آنها حل و فصل شود.

مقام نمایندگی ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با ایرنا: 

ایران نامزد عضویت غیردائم برای دوره آتی شورای امنیت نبوده است

 یک مقام نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ایران نامزد عضویت غیر دایم برای دوره آتی شورای امنیت نبوده و درخواستی برای حمایت از کشورها در این انتخابات نداشته است. این مقام نمایندگی ایران در سازمان ملل روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا این مطلب را در پاسخ به این سوال که اخیرا خبری در برخی شبکه‌های اجتماعی مطرح شده که در رای‌گیری برای انتخاب اعضای غیردایم شورای امنیت در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران تنها یک رای داشته است، بیان کرد. این مقام نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اصلا نامزد عضویت غیر دایم در شورای امنیت برای دوره آتی (۲۰۲3-۲۰۲2) نبوده و درخواستی برای حمایت از کشورها در این انتخابات نداشته است. وی افزود: در عین حال براساس آیین کار مجمع عمومی و شیوه برگزاری انتخابات، امکان نگارش نام تمام کشورهای عضو سازمان ملل در اوراق انتخاباتی وجود داشته و در صورت نگارش نام کشور غیرکاندیدا توسط هر یک از اعضا، آرا آن کشور نیز شمرده خواهد شد. این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این امر موجب شده است که بر اثر اشتباه برخی از هیات حاضر در جلسه و در فرآیند انتخابات نهادهای بین المللی ذیل مجمع عمومی سازمان ملل، اسامی کشورهای غیر داوطلب و آرا ی کسب شده در نتایج نهایی منعکس شود.  مقام نمایندگی ایران در سازمان ملل یادآور شد: در انتخابات مذکور علاوه بر نام ایران، نام کشورهای کنگو و پرو نیز به‌رغم نامزد نبودن هر سه کشور در نتایج نهایی منعکس شده است. در رای‌گیری دو هفته پیش شورای امنیت سازمان ملل پنج کشور امارات متحده عربی، آلبانی، برزیل، گابن و غنا به عضویت غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل در آمدند. عضویت آنها در شورای امنیت سازمان ملل از روز اول ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ دی ۱۴۰۰) آغاز خواهد شد.

 

ارسال نظر