سیاست

۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۹۴

وزیر کشور: 

برخورداری یکسان نامزدها از امکانات عمومی الزام قانونی است

نخستین جلسه کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما، احسان قاضی‌زاده نماینده شورای نظارت بر صداو سیما و موسوی دبیر هیات اجرایی مرکزی در محل وزارت کشور برگزار شد. وزیر کشور در این جلسه با اشاره به مفاد قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این کمیسیون به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست‌جمهوری از امکانات دولتی تشکیل و زیرنظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات فعالیت می‌نماید. وی ادامه داد: نامزدهای ریاست‌جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و اسامی آنها از طرف وزارت کشور اعلام می‌شود، هر یک حق‌دارند به‌طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارایه برنامه‌های خود استفاده نمایند و ‌ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما بر عهده این کمیسیون خواهد بود. وزیر کشور یادآوری کرد: فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور رسماً آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع‌اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.  رییس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: داوطلبان ریاست‌جمهوری و طرفداران آنها، به هیچ‌وجه مجاز به هتک حرمت و حیثیت سایر نامزدها نیستند و در صورت تخلف، برابر مقررات مجازات خواهند شد. رحمانی فضلی همچنین با احصاء اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست‌جمهوری بر اساس ماده ۶۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری شامل؛ دادستان کل کشور، وزیر کشور، مدیرعامل صدا و سیما، دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری و نماینده شورای نظارت بر صدا و سیما، بر حضور موثر اعضا در جلسات کمیسیون تأکید کرد.

در بررسی صلاحیت‌ها  هنوز به نظر نهایی نرسیدیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در بررسی صلاحیت‌ها هنوز به نظر نهایی در مورد هیچ فردی نرسیده‌ایم. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفت: امروز دومین جلسه شورا برای بررسی صلاحیت‌ها را داشتیم که در آن اسناد و مدارک پرونده‌ها مطرح شد. او ادامه داد: اعضای شورا در این زمینه بحث‌هایی داشتند و لازم بود برخی مطالب کارشناسی بیشتری بشود. کدخدایی گفت: از صبح تا ظهر روز گذشته برخی مطالب را بررسی کردیم و بازهم هم جلسه خواهیم داشت و اگر لازم باشد جلسات دیگری هم خواهیم داشت. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در بررسی صلاحیت‌ها هنوز به نظر نهایی در مورد هیچ فردی نرسیده‌ایم. او همچنین با اشاره به جلسه دیگر شورای نگهبان گفت: شاید بتوانیم در فرصت ۵ روزه بررسی صلاحیت‌ها را به پایان برسانیم؛ اگر نشد فرصت ۵ روز دیگر را استفاده خواهیم کرد.

واکنش قوه قضاییه  به خبر فیلترینگ «اینستاگرام»

نامه صادر شده از سوی جاویدنیا مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام، همان ساعت از سوی رییس کل دادگستری استان تهران بلااثر شده است. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در پی انتشار ادعایی در فضای مجازی مبنی بر صدور نامه‌ای به منظور فیلترینگ اینستاگرام از سوی دستگاه قضا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: پیشتر نامه‌ای از سوی جواد جاویدنیا یکی از معاونین قضایی رییس کل دادگستری استان، در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر شده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی رییس دادگستری استان تهران بلااثر شده است. طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات نامبرده بوده است. بنابراین گزارش، پس از اقدام رییس کل دادگستری تهران در بلااثر کردن نامه فوق‌الذکر، نامبرده (جاویدنیا) به جهت انجام اقدام غیرقانونی، تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات قرار گرفته است.

دستور قالیباف  برای پیگیری ضرب و شتم یک خبرنگار

رییس مجلس به کمیسیون‌های بهداشت برای رسیدگی به درگیری مامور دانشگاه شهید بهشتی با یک خبرنگار ماموریت داد. علی خضریان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: متأسفانه باخبر شدم یکی از خبرنگاران خانم به نام فائزه مومنی که برای تهیه گزارش از نحوه واکسیناسیون و ادعای وزارت کشور درباره اعلام کد واکسن‌ها گزارش تهیه می‌کرد، دچار آسیب و شکستگی انگشت دست شد. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: متأسفانه حراست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمان خروج این خبرنگار تصور می‌کرد او اطلاعات و اخباری تهیه کرده که مناسب نیست، از این رو با خبرنگار درگیر شد و در نهایت انگشتان دست این خانم آسیب دید و شکسته است و در حال حاضر در دستان او پیچ و مهره کار گذاشته شده است. وی بیان کرد: متأسفم برای مسوولان دانشگاه شهید بهشتی که تاکنون به صورت رسمی از جامعه خبری و رسانه‌ای کشور عذرخواهی نکرده‌اند. از آقای نمکی وزیر بهداشت درخواست دارم به سرعت به این موضوع رسیدگی کند و با متخلفین برخورد شود، همچنین گزارش شفافی به مجلس و کمیسیون بهداشت ارایه شود در غیر این صورت مجلس با این موضوع به صورت جدی برخورد می‌کند. محمدباقر قالیباف در واکنش به این تذکر گفت: چنین برخوردی با خبرنگارانی که با مشقت و سختی به دنبال بررسی مسائل و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی هستند، قابل پذیرش نیست. از کمیسیون بهداشت و درمان می‌خواهیم پیگیر این گزارش باشند، همچنین کمیسیون اصل ۹۰ در صورتی که شکایتی در این زمینه دریافت کرد به آن رسیدگی کند.

 

ارسال نظر