اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۷۹

مصمم به اصلاح ساختار بودجه هستیم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس یازدهم مصمم به انجام اصلاح ساختار بودجه هستیم. رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما در مجلس یازدهم که یک مجلس انقلابی است تلاش خواهیم کرد تا با یک زیست مومنانه، روحیه انقلابی و وحدت و با تکیه بر سنت‌های الهی و مردم باوری حرکت کنیم، گفت: مردم باوری یعنی اجازه دهیم مردم در تمام شؤون نقش داشته باشند و اجازه دهیم مردم خود اقتصاد را اداره کنند؛ چنانچه در هر حوزه‌ای از اقتصاد موفقیتی بوده، می‌بینیم که مردم در میدان بوده‌اند. وی با تاکید بر اینکه در مجلس دو جهت را برای فعالیت‌هایمان انتخاب کرده و پیش می‌رویم، گفت: توجه به رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها دو موضوع اساسی در مجلس یازدهم بوده و برای رفع تحریم‌ها، طرح راهبردی رفع تحریم با تلاش و کار کارشناسی به تصویب رسید و این قانون اثرات و برکاتی جدی برای رفع تحریم خواهد داشت؛ در بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز دو موضوع جدی در دستور کار است که یکی اصلاح ساختار بودجه و دیگری تنظیم برنامه هفتم مبتنی بر همین اصلاح ساختار است. وی با بیان اینکه در راستای رفع مشکلات، بارها تاکید شده که اصلاح ساختار بودجه شکل بگیرد و ناترازی که در بودجه ساختاری و عملیاتی وجود دارد، اصلاح شود، ادامه داد: در دهه اخیر به این امر توجه نشده و نیازمند وقت است که این کار با پختگی انجام شود. قالیباف با بیان اینکه در مجلس یازدهم مصمم به انجام اصلاح ساختار بودجه هستیم، افزود: البته در بودجه سال ۱۴۰۰ گام‌هایی را در این مسیر برداشتیم، اما یک قدم جدی و اساسی نبود و بستر آن فراهم نبود، چنانچه مجلس در مرحله اول بودجه را تصویب نکرد، اما امورات کشور باید با بودجه و تصویب بودجه پیش می‌رفت که با یک دوازدهم و سه دوازدهم مسیر درستی نبود، در هرحال تا جایی که امکان داشت انضباط بودجه، شفافیت بودجه، محرومیت زدایی و اینکه بودجه با اولویت به سمت اشتغال‌زایی، تولید، کمک به معیشت مردم و توجه به سلامت در حوزه‌های مختلف، به ویژه شرایط فعلی پیش برود، این موارد را در اولویت قرار دادیم.

اطلاعیه دیوان محاسبات درباره حقوق‌های نامتعارف

دیوان محاسبات درباره حقوق‌های غیرمتعارف برخی شرکت‌های دولتی اطلاعیه‌ای منتشر کرد. به گزارش دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، پیرو گزارش مورخ ۱۳۹۹/۹/۸ با موضوع اظهارنظر دیوان محاسبات کشور پیرامون «بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت» مستند به تبصره (۴) الحاقی به ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به استحضار می‌رساند: بخش سرانه حقوق و مزایای گزارش مذکور بعضاً بر اساس بودجه پیشنهادی شرکت‌های دولتی قبل از تصویب مجامع یا اعلام مکتوب دستگاه‌های ذیربط بوده است که با توجه به محدودیت قانونی ۲۰ روزه بررسی دیوان محاسبات کشور و طرح موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در زمان رسیدگی به لایحه ۱۴۰۰ و حساسیت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به حقوق و مزایای غیرمتعارف، منتج به اصلاح بودجه سال آتی برخی از شرکت‌های دولتی و ایجاد سقف جدید ناخالص دریافتی کارکنان دولت (حداکثر ۱۵ برابر حداقل حقوق) در تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شده است. مجددا تأکید می‌شود همانطور که در ذیل جدول شماره (۹-۱) صفحه ۲۲ گزارش اولیه تأکید شده بود، میانگین حقوق و مزایای ناخالص پرداختی با احتساب کسورات قانونی از جمله پاداش پایان سال کارمندان در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ بوده است که یقیناً با عملکرد پرداختی در سال آتی متفاوت خواهد بود. لذا مبنای رسیدگی دیوان محاسبات کشور در بخش حقوق و مزایای پرسنلی، احکام مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و قوانین و مقررات مرتبط خواهد بود.

اختصاص 150 میلیارد تومان برای تاکسی‌های فرسوده

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفت: علاوه بر آن در بخش نوسازی اتوبوس‌ها ۱۰۳ میلیارد تومان اختصاص داده شده است که اقساط آن به تناسب پیشرفت طرح اختصاص می‌یابد. نوبخت گفت: در سال گذشته در افتتاح یکی از ایستگاه‌های مترو آمادگی سازمان برنامه و بودجه برای توسعه دامنه این نوع همکاری‌ها را مطرح کردم چرا که گسترش دامنه این همکاری‌ها فرصت استفاده از تبصره پنج که عمدتا معطوف به پشتیبانی دولت است فراهم می‌کند. وی ادامه داد: این تبصره در ساخت و نوساز اتوبوس‌های فرسوده در تهران قابل استفاده است. نوبخت با تاکید بر اینکه امروزه دامنه این همکاری‌ها توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: از این رو ۲۱۰۳ میلیارد تومان برای سال ۱۳۹۹ عنوان بخشی از حمایت مالی دولت به شهرداری و مدیریت شهری را اعلام می‌کنیم هرچند که در این زمینه معاونت علمی نیز همکاری‌هایی داشته است. نوبخت ادامه داد: علاوه بر آن ۱۸۵۰ میلیارد تومان روال سنوات گذشته و جزو تعهدات دولت است که سازمان برنامه و بودجه انجام داده است. رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به چالش‌های شهرداری با بانک مرکزی با بیان اینکه در تلاش هستیم این مشکل مرتفع شود، اظهار کرد: در حوزه نوسازی اتوبوس‌ها ۱۰۳ میلیارد تومان از مجموعه تعهدات ملی مربوط به این سازمان است که اقساط آن متناسب با میزان پیشرفت طرح پرداخت می‌شود. وی اضافه کرد: علاوه بر ۱۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده جزو تعهدات ما است و امروز با امضای قراردادی در این زمینه اقدام خواهد شد.

 

ارسال نظر