وقت تلف کردن در احیای برجام به نفع بایدن نیست

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۷۱

هفته‌نامه نیویورکر در تحلیلی با اشاره به اقدامات رییس‌جمهور پیشین امریکا علیه ایران، مطرح کرد که دولت بایدن گشودن مسیر دیپلماسی با ایران را که از طریق بازگشت به توافق هسته‌ای محقق خواهد شد، به تعویق می‌اندازد که این به نفعش نخواهد بود.

هفته‌نامه نیویورکر در تحلیلی درباره رویکرد دولت جدید امریکا نسبت به ایران نوشت: پنج شنبه گذشته نمایندگی ایران در سازمان ملل که در طبقه سی و چهارم یک ساختمان در مرکز منهتن است از نمایندگی امریکا نزد سازمان ملل که هفت بلوک آن طرف‌تر است، چیزی را دریافت کرد که به آن «یادداشت دیپلماتیک» می‌گویند. در این ایمیل آمده است که دولت بایدن محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را که حرکت دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌هایشان را به محل سازمان ملل، خانه‌هایشان و فرودگاه جان اف کندی محدود می‌کرد، کاهش می‌دهد. اکنون کارکنان کم تعداد نمایندگی ایران مانند دیپلمات‌های سوریه و کره‌شمالی می‌توانند تا شعاع 25 مایلی حوزه کلمبوس تردد کنند.  نیویورکر افزود: در یادداشت دیپلماتیک دیگر وزارت خارجه امریکا به سازمان ملل اطلاع داده که از ادعای دولت گذشته ایالات متحده مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در خصوص ایران، کناره‌گیری می‌کند و اندکی پس از این هم ایالات متحده از دعوت اروپا برای حضور در نشست‌های دوره‌ای ایران و سایر اطرف توافق هسته‌ای استقبال کرد. این هفته‌نامه همچنین مطرح کرد: با این حال احیای توافق هسته‌ای به عنوان مهم‌ترین پیمان یک ربع قرن اخیر برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای، برای تیم بایدن به‌شدت پیچیده است. برگرداندن سایر سیاست‌های ترامپ - با ورود مجددبه توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیوستن دوباره به سازمان بهداشت جهانی، یا تمدید پیمان کنترل تسلیحات نیو استار با روسیه - کار ساده‌ای بود. در ادامه این تحلیل آمده است: اما تیم بایدن مجبور است برای شروع کار با ایران در یک دیپلماسی سخت و بالقوه دردناک شرکت کند تا بتواند دوباره این تفکر را بازیابی کند که امریکا قادر است مسائل جهانی را به شکل ملموسی حل کند. در اصل، ایالات متحده دوباره متعهد به دیپلماسی بین‌المللی فراگیر است. با این حال در عمل، ترامپ چنان نظم جهانی را به هم ریخت و نهادهای آن را در گره کور انداخته که خسارت‌های تازه بعد از رفتن او قابل ارزیابی می‌باشند. موضوع ایران در این بین بارزترین‌ترین نمونه است. ترامپ مجموعه سهمگینی از اقدامات و سیاست‌ها را برای از بین بردن توافق هسته‌ای 2015 به کار انداخت و در کنار خروج از توافق، بیش از هزار نفر از شخصیت‌ها و بانک‌ها، کسب و کارها و شرکت‌ها، موسسات و حتی سپاه ایران را تحریم کرد. در این میان تحریم وزیر خارجه ایران و منع شدنش از ورود به ایالات متحده برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل از نقاط قابل توجه بود. تا اینکه پس از یک سال ایران هم با کاهش تعهداتش واکنش نشان داد.

    حمایت ناتو از تلاش برای حفظ برجام

دبیرکل ناتو با تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای از همپیمانان این سازمان خواست تا برای یافتن راه‌حلی در جهت حفظ این توافق تلاش کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان به طرح ادعاهایی علیه کشورمان پرداخت و نسبت به برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه ایران ابراز نگرانی کرد.

وی در ادامه به توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ناتو زمان حصول این توافق در سال 2015 از آن حمایت کرد و اکنون نیز از تمامی هم پیمانان خود انتظار دارد که که از تلاش‌های کنونی برای یافتن راه‌های حفظ توافق و محدویت بر برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی کنند. استولتنبرگ با تکیه بر ادعاهای بی اساس غرب علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که این مساله، به ویژه به این دلیل که تهران در حال گسترش موشک‌های بالستیک خود است، نگران‌کننده است «زیرا ایران با این تکنولوژی مشترک به کلاهک هسته‌ای و بمب نزدیک می‌شود.» وی تصریح کرد که به همین دلیل ناتو از هر تلاشی برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

    بازگشت فوری امریکا به برجام 

راه عبور از بن بست

وزارت امورخارجه چین تاکید کرد: پکن و تهران بر این باورند که بازگشت امریکا به برجام و رفع تحریم‌ها برای حل‌وفصل بن بست هسته‌ای موجود، ضروری است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امورخارجه چین پس از گفت‌وگوی تلفنی عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران و ما ژائوشو، همتای چینی او بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد که موضوع اصلی این تماس تلفنی برنامه هسته‌ای ایران بوده است. در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف در رایزنی‌های خود تاکید کردند که وضعیت کنونی پیرامون توافق هسته‌ای به سرعت در حال تغییر است و اکنون، هم فرصت و هم چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد. همچنین بازگشت فوری ایالات متحده به برجام و رفع تحریم‌های وضع شده علیه ایران، کلید اصلی عبور از بن بست موجود در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران است. بنابر اعلام وزارت امورخارجه چین، این دو دیپلمات تاکید کردند که طرف‌های مربوطه باید از فرصت پیشبرد راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک درخصوص موضوع هسته‌ای ایران و حفظ ثبات و آرامش در منطقه خاورمیانه استفاده کنند. این گفت‌وگوی تلفنی پس از آن انجام شده است که جو بایدن رییس‌جمهور امریکا پس از بارها ابراز تمایل برای بازگشت به برجام به تازگی گفته که واشنگتن آماده بازگشت به مذاکرات برجامی در چارچوب 1+5 است.

 

ارسال نظر