سیاست

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۱۷

تحریم‌ها به روزهای پایانی خود رسیده‌اند

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: هر آنچه که در سه سال اخیر بود، گذشته و ما به امروز رسیدیم که فشارهای حداکثری شکست خورده است و اکنون تحریم و جنگ اقتصادی روزها و هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند.

محمود واعظی گفت: کشور سه سال بسیار سختی را گذراند که برای دولت، نظام، بخش خصوصی و بانک‌ها و از همه سخت‌تر برای مردم بود. کسانی که این جنگ اقتصادی را برای کشورمان طراحی کردند، هدفشان سه ماهه بود تا با حجم زیاد فشار ظرف سه ماه مردم را در مقابل نظام و حکومت بسیج کنند.  وی افزود: ما باید از مردم نجیب کشورمان تشکر و قدردانی کنیم که با این همه گرانی و نوساناتی که با تهدید و فشارها موجب افزایش قیمت ارز شد که این امر بر قیمت کالاها هم تاثیر می‌گذارد، مقاومت کردند و اگر مقاومت مردم، تلاش بخش خصوصی، مسوولان و نظام نبود، اکنون به آینده امیدوار نبودیم.  واعظی ادامه داد: همه در از بین بردن سیاست‌های ترامپ نقش داشتند. اکنون همه خوشحال هستند که ترامپ حذف شده است و باید از ایران هم تشکر شود زیرا در مقابل این فرد مقاومت کردیم و ایران مهم‌ترین سوژه ترامپ بود. حتی در زمانی که رای‌ها را در انتخابات امریکا می‌شمردند هم در مبارزات انتخاباتی، ایران موضوع اصلی انتخاباتی و مهم در سیاست خارجی آنها بود.  وی گفت: هر آنچه بود گذشت و ما به امروز رسیدیم. فشار حداکثری شکست خورده است و اکنون تحریم و جنگ اقتصادی روزها و هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند. چه در امریکا ترامپ برنده می‌شد و چه بایدن، باید سیاست خود را نسبت به ایران تغییر می‌دادند. روز شنبه وزیر امور خارجه امریکا گفت فشار حداکثری تمام شده و زبان تحریم دیگر اثر ندارد.  واعظی افزود: دولت جدید امریکا تمدید تحریم‌ها را پس گرفت که برای ایران اقدام مهم سیاسی است و شرایط امروز ایران با چند ماه قبل کاملا متفاوت شده است. من مطمئن هستم مسیری که داریم می‌رویم ممکن است گرفتاری‌های داشته باشد اما هدف‌گذاری ما این است که تحریم‌های برجامی به اضافه ۱۶۰۰ تحریمی که ترامپ در چهار سال ریاست‌جمهوری خود بر ایران اعمال کرده بود، باید برداشته شود که من خوشبین هستم این اتفاق می‌افتد.  وی با بیان اینکه امریکا به دنبال مذاکره است و ما چارچوبی برای این امر تعیین کرده‌ایم، بیان کرد: در برجام بر اساس تعهدات پای تعهدات خود ایستادیم، درحالی که با نقض تعهد از سوی امریکا تعهدات خود را کاهش دادیم اما پای تعهدات خود ایستادیم. امروز می‌توانیم از برجام برای برداشت تحریم‌ها و تحریم‌های ترامپ استفاده کنیم. در سال ۱۴۰۰ شرایط بسیار متفاوت از امسال است به گونه‌ای که روابط خارجی، صادرات، روابط بانکی و تجاری تغییر خواهد کرد البته نظام ما دشمنانی هم دارد تا نگذارد امریکا به برجام برگردد. 

در این یک هفته گذشته هم در داخل کشور و هم رسانه‌های خارجی چه قدر تبلیغ کردند که ۵ اسفند روزی است که عملا برجام بهم می‌خورد.  رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: روز گذشته با مدیرکل آژانس اتمی در ایران مذاکرات بسیار خوبی داشتیم و در نتیجه ما به فرمولی رسیدیم که قانون مجلس محترم شمرده و اجرا شود و نظارت‌های آنها بر اساس پادمان باشد. ما از ابتدا گفته‌ایم که به هیچ‌وجه دنبال فعالیت‌های مخفی در ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیستیم، ولی این حق را برای خود قائل هستیم تا از فناوری‌های اتمی استفاده کنیم.وی افزود: موضع ما مشخص است و مکانیزم نظارت و شفافیت را قبول داریم به گونه‌ای که پروتکل الحاقی مربوط به مجلس است و اینکه به روش پادمان بتوانند نظارت کنند.

نمایندگان به فکر خود  و دوستانشان نباشند

رییس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نمایندگان به مردمی خدمت کنند که آنها را انتخاب کرده‌اند، اظهار کرد: در خدمتگزاری به مردم اولویت‌ها را در نظر بگیرند و به مسائل فرعی و دست دوم نپردازند. آیت‌الله احمد جنتی در مراسم افتتاحیه هشتمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری (دور پنجم) با گرامیداشت یاد آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله مصباح‌یزدی و آیت‌الله امینی گفت: حلول ماه رجب را تبریک می‌گویم. این ایام بسیار ایام مبارکی است که باید قدر آن را بدانیم. وی افزود: یاد برادر عزیز شهید سلیمانی را گرامی می‌داریم. خدا ترامپ و امریکایی‌ها را لعنت کند. جنتی با اشاره به وصیت‌نامه شهید سلیمانی اظهار کرد: راه این شهید بزرگوار همچنان ادامه دارد و داغ این شهید هرگز کهنه نمی‌شود و انتقام خون شهدای مقاومت گرفته می‌شود. رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم در انتخابات مجلس با مشارکت خوبی حضور یافتند، گفت: مردم آزادانه نمایندگان خودشان را که نیروهای انقلابی نیز هستند، انتخاب کردند. بنابراین نمایندگان حق این مردم را ادا کنند و به فکر خودشان و جریانات سیاسی و دوستانشان نباشند. جنتی با تاکید بر اینکه نمایندگان به مردمی خدمت کنند که آنها را انتخاب کرده‌اند، اظهار کرد: در خدمتگزاری به مردم اولویت‌ها را در نظر بگیرند و به مسائل فرعی و دست دوم نپردازند. وی همچنین خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: نمایندگان از قدرت خود به نفع نظام، انقلاب و مردم استفاده کنند. دبیر شورای نگهبان با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: قانون اساسی شرایط رییس‌جمهوری را مدیر، مدبر و با تقوا عنوان کرده که باید به این شرایط اهمیت داد. شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها بیش از همه باید به تقوای کاندیداها توجه نماید. جنتی یادآور شد: تقوا در حد عدالت و یک درجه بالاتر از عدالت است و طبیعی است مردم باتقواترین را انتخاب کنند. امیدوارم کسانی که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند، از ابتدا تا پایان تقوای لازم را داشته و خادم ملت باشند. وی همچنین در ابتدای سخنانش با تقدیر از خدمات کادر درمان برای صیانت از سلامت مردم در برابر کرونا، گفت: کرونا از مسائل امروز ما و دنیا است که فکر همه را مشغول کرده و مشکلات فراوان اقتصادی و سیاسی به وجود آورده است.

 

ارسال نظر