روحانیت نقشی مهم در دفاع مقدس داشت

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۲۹۸
روحانیت نقشی مهم در دفاع مقدس داشت

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه امام خمینی (ره) پرچم‌داری دفاع مقدس را بر عهده داشتند، گفت: نقش امام (ره) در هدایت کشور و هماهنگ‌سازی ارکان مختلف کشور در دوران دفاع مقدس بی‌بدیل بود. به گزارش  سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی پرچم‌داران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت که در قم برگزار شد، اظهار داشت: برای من افتخاری است که در جمع اعضای روحانی، اساتید معظم، طلاب عزیز و خانواده‌های معظم شهداحضور پیدا کنم. وی با اشاره به نقش روحانیت در دفاع مقدس و دوران قبل و پس از آن گفت: شهیدان روحانی چراغ تابناک راه همه مستضعفان و ملت ایران در طول تاریخ بوده‌اند. رییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به برگزاری آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی پرچم‌داران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت اشاره و عنوان کرد: از تلاش‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حوزه علمیه معظم قم و همه عزیزان به‌ویژه برادر ارجمند و مجاهدمان حجت‌الاسلام والمسلمین مصلحی که چنین کار ارزشمندی را در طی این دوره سازماندهی کردند، قدردانی می‌کنم. سرلشکر باقری با تأکید بر نقش روحانیت در طول تاریخ ایران اسلامی بیان کرد: روحانیت معظم در تمامی مراحل تاریخی کشورمان همواره به عنوان هادیان و راهنمایان ملت ما در مبارزه با استعمار و استبداد بودند و در ملی شدن صنعت نفت نقش ویژه‌ای داشتند؛ همچنین این عزیزان و در تمام مراحل رشد و پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی و بی‌بدیلی را عهده‌دار بودند.

 وی ادامه داد: در قرن اخیر برنامه‌های استکبار جهانی آن‌چنان عمیق و همه‌جانبه تدوین و اجرا شده است که چه بسا اگر هدایت و رهبری روحانیت محقق نمی‌شد، امروز واقعاً اثری از اسلام و فرهنگ عمیق دینی در جامعه ما باقی نمی‌ماند. سردار باقری با اشاره به کلامی از امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۳ مبنی بر اینکه «این‌هایی که در گهواره هستند، سربازان این نهضت خواهند بود»، خاطرنشان کرد: امام بزرگوار از دهه ۴۰ و پیش از آن با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بر روی کودکان توانستند با ساماندهی روحانیت معظم در سراسر کشور و با بهره‌گیری از مجالس وعظ و خطابه و هیات‌ها و مساجد به عنوان پایگاه اصلی، نهضتی را پایه‌ریزی کنند و گام به گام پیش ببرند، با تمام جریانات انحرافی مقابله کنند، در سال ۱۳۵۶ جریان انقلابی را در قم به اوج برسانند و در سال ۱۳۵۷ در سراسر کشور این جریان را به پیروزی برسانند و حکومت ستم‌شاهی را سرنگون کنند. رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: امام (ره) توانست در دوره‌ای که دشمنان، ایران را جزیره ثبات و امن‌ترین حلقه در نوکری استعمار جهانی قلمداد می‌کردند، کشور را از یوغ استثمار و استبداد جهانی آزاد کند و ان‌شاالله که ما بتوانیم راه امام بزرگوار را به خوبی ادامه دهیم. وی ادامه داد: نقش امام بزرگوار در پیروزی انقلاب اسلامی، مقابله با توطئه‌های گوناگون پیش از جنگ و همچنین نقش ایشان در رهبری کشور و جامعه و هماهنگ‌سازی تمام ارکان برای پیشبرد اهداف نظام و همچنین در فرماندهی کل قوا در دفاع مقدس نقشی بی‌بدیل بود؛ به عنوان مثال، وقتی که امام (ره) می‌فرمودند «حصر آبادان باید شکسته شود»، این سخن به عنوان راهبردی بود که تمامی فعالیت‌های ارکان نیروهای مسلح را تحت تأثیر قرار می‌داد. 

سردار باقری اضافه کرد: هنگامی که ضرورت پذیرش مسوولیت خاتمه جنگ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ پیش آمد، امام (ره) سینه سپر فرمودند و این مسوولیت را برعهده گرفتند که مقام معظم رهبری فرمودند پذیرش قطعنامه تصمیمی منطقی، عاقلانه و ضروری بوده است. رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار ما بود که پرچم‌داری دفاع مقدس را برعهده گرفته بود و هر زمانی که در سراسر این جبهه، رزمندگان اسلام با مشکلات و فشارهای نبرد، فشارهای دود و آتش و فشارهای روحی و جسمی مواجه می‌شدند، تنها چهره و پیامی از امام (ره) یا کلامی از ایشان کافی بود تا قوت قلب و آرامش در تمام فرماندهان و رزمندگان شکل بگیرد و بتوانند ماموریت خود را با قدرت ادامه دهند. وی در ادامه به نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در کسوت‌های مختلف و مسوولیت‌های سنگین در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند. ایشان در کسوت نمایندگی حضرت امام (ره) در شورای عالی دفاع و حتی در ابتدای دوران دفاع مقدس به عنوان یک رزمنده فعالیت می‌کردند. 

سرلشکر باقری ادامه داد: ایشان در دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری در کسوت ریاست شورای عالی دفاع و مدیریت کلان امور مرتبط با جبهه‌های نبرد مسوولیت‌های سنگینی را بر عهده داشتند و امور را اداره می‌کردند؛ همچنین در پایان جنگ هم مجدداً توانستند با کسب اجازه از امام بزرگوار در جبهه حضور مستقیم پیدا کنند و بعد از آنکه مسوولیت رهبری بر عهده ایشان قرار گرفت، شاهد هستیم که در بیش از سه دهه گذشته که کشور با حوادث، توطئه‌ها، تهدیدها و فشارهای فزاینده‌ای از سوی دشمنان مواجه بوده است، مقام معظم رهبری توانستند به‌طور بی‌نظیر و بی‌نقص اداره و پیشبرد امور جامعه و کشور را برعهده بگیرند و بر تمامی این مشکلات فائق آیند.

 

ارسال نظر