اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۶۶

بودجه زندگی مردم است نه دولت و مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه نه متعلق به مجلس است و نه دولت گفت: این بودجه بودجه مردم است و پیش از هر تصمیمی که می‌گیریم باید زندگی مردم را مقابل چشمان مان تصور و  متناسب با زندگی مردم تصمیم‌گیری کنیم. محمدباقر قالیباف با اشاره به آغاز بررسی لایحه اصلاح شده بودجه در این کمیسیون گفت: ما در تصمیم‌گیری درباره بودجه ۱۴۰۰ باید علاوه بر اینکه برای یک سال آینده فکر می‌کنیم باید تلاش کنیم نگاه بلندمدت داشته باشیم چرا که متاسفانه تاکنون بودجه‌های سالانه از برنامه‌های ۵ ساله تبعیت نکرده  و برنامه‌های ۵ ساله هم از سند بالادستی یعنی سند ۲۰ ساله تبعیت نکرده‌اند، لذا وقتی به عملکرد این برنامه‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینم گزارش قابل دفاعی از اجرای این برنامه‌ها وجود ندارد.  وی افزود: دلیل این آسیب این است که همیشه قوانین را یک‌ساله و مقطعی دیده ایم و یا آن را به یک جغرافیا یا نهاد خاص محدود کرده‌ایم لذا تاجایی که ممکن است نباید از اصول برنامه توسعه ششم خارج شویم. رییس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: بودجه نه متعلق به مجلس است نه دولت، این بودجه، بودجه مردم است و پیش از هر تصمیمی که می‌گیریم باید زندگی مردم را مقابل چشمان مان تصور کنیم و براساس همین مهم تصمیم‌گیری کنیم. رییس مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه نیز نه مساله مجلس است نه دولت، بلکه مساله نظام جمهوری اسلامی و مردم است، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز دستور و تاکید ویژه برای اصلاح ساختار بودجه داشته‌اند لذا هیچ تصمیم و مصوبه و حتی مصلحتی نباید ما را از اصلاح ساختار بودجه دور کند. قالیباف در عین حال گفت: واضح است که اصلاح ساختار بودجه در یک سال امکان‌پذیر نیست، اما این به آن معنا نیست که آن را به سال بعد یا سال‌های بعد موکول کنیم. این همان اشتباهی است که در گذشته انجام شده و در نتیجه گام جدی و اساسی برای اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است.

پذیرش 70 درصد خوداظهاری مودیان

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از پذیرش ۷۰ درصد خوداظهاری مودیان در اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم و با فعال شدن موتور ریسک به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای طرح جامع مالیاتی خبر داد. محمد مسیحی با بیان اینکه برای اولین بار و با اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم در سال جاری و برای عملکرد سال ۹۸، نزدیک به ۷۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی و بر مبنای الگوی مدیریت ریسک و تمکین مالیاتی مورد پذیرش قرار گرفت، گفت: این دستاورد در سایه اجرای پروژه‌های طرح جامع مالیاتی و حرکت نظام مالیاتی به سمت هوشمندسازی به دست آمده است. وی با اشاره به الگوی مدیریت ریسک و تمکین مالیاتی به عنوان الگوی مورد پذیرش همه نظام‌های مالیاتی گفت: رسیدگی تمامی اظهارنامه‌های مالیاتی به مفهوم هدر دادن منابع و افزایش هزینه‌های وصول مالیات می‌باشد و از طرفی کشف فرار و تقلب مالیاتی را با مشکل جدی مواجه می‌کند. بنابراین روش جایگزین مشروط‌سازی رسیدگی‌های مالیاتی به میزان درجه ریسک مودیان و با استناد به اطلاعات قابل اتکا با رعایت اصل اهمیت می‌باشد که این موضوع منجر به بهبود کیفیت گزارش‌های حسابرسی، ابراز صادقانه و افزایش تمکین مالیاتی می‌گردد. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، معاون این سازمان تصریح کرد: همه نظام‌های مالیاتی با انجام بازی ریسک و تمکین مالیاتی به دنبال کاهش هزینه‌های وصول مالیات، افزایش رضایت مندی مودیان و وصول درآمدهای مالیاتی به صورت واقعی و عادلانه از فعالیت‌های اقتصادی هستند که منجر به بهبود تمکین مالیاتی به عنوان شاخص کارآمدی و اثربخشی نظام مالیاتی می‌گردد. مسیحی عنوان کرد: با پذیرش خوداظهاری نزدیک به ۷۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان درمجموع اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برای اولین بار در سال جاری به عنوان مهم‌ترین دستاورد طرح جامع مالیاتی، صرفا حدود ۳۰ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که برای رسیدگی به این ۳۰ درصد نیز دستورالعمل جامع حسابرسی تدوین و ابلاغ شده است. وی اضافه کرد: بر مبنای دستورالعمل مذکور اولویت اول ادارات امور مالیاتی، رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی یا به دست آمده و متکی به بانک‌های اطلاعاتی سازمان می‌باشد.

بررسی میزان تحقق برنامه ششم در مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی گزارش دیوان محاسبات درباره میزان عملیاتی شدن احکام برنامه ششم در جلسه این کمیسیون خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی گفت: در نشست گزارش دیوان محاسبات درباره میزان عملیاتی شدن احکام برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که سال آینده، سال پایانی برنامه ششم بوده و نمایندگان وارد تبیین برنامه هفتم توسعه می‌شوند، نحوه و میزان تحقق احکام برنامه ششم توسعه بسیار حائز اهمیت است. وی افزود: براساس توافق انجام گرفته در کمیسیون اقتصادی، بخش اقتصادی گزارش دیوان محاسبات به صورت مشترک با موافقت هیات رییسه در صحن علنی قرائت خواهد شد. مسائلی مانند بازار سرمایه، بازار پول، سیاست‌های ارزی و... و شاخص‌های کلان مانند نرخ رشد اقتصادی، نرخ اشتغال و ... که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند مبنای جمع‌بندی گزارش کمیسیون اقتصادی با دیوان محاسبات خواهد بود. نماینده مردم کرمان در مجلس یادآور شد: نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با مدیران ارشد دیوان محاسبات هفته آینده برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این جلسه ادامه بررسی گزارش جلسه امروز (چهارشنبه) خواهد بود.

 

ارسال نظر