مخالفان بودجه

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۳۴

   آیا نظر مجلس لحاظ شد؟

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: بابت انجام اصلاحیه بودجه از دولت تشکر می‌کنم، اما آیا این اصلاحیه توانسته دغدغه‌های مجلس شورای اسلامی را رفع کند؟حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان مخالف گفت: اصلاحاتی در لایحه بودجه توسط دولت انجام شد، بابت انجام این اصلاحیه از دولت تشکر می‌کنم، اما آیا این اصلاحیه توانسته دغدغه‌های مجلس شورای اسلامی را رفع کند یا خیر؟

وی افزود: مصارف ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود، اما در این اصلاحیه به رقم ۸۵۴ هزار میلیاردتومان افزایش پیدا کرده است، در بحث هزینه در لایحه قبلی ۶۳۷ هزارمیلیاردتومان بود که اکنون به ۶۵۲ هزارمیلیاردتومان رسیده است، اعتبارات تملک و عمرانی ۱۰۴ هزارمیلیاردتومان بود اکنون در این اصلاحیه به ۱۰۹ میلیاردتومان رسیده است که این یعنی کمتر از حدود ۵ درصد افزایش.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه مالیات چه اتفاقی رخ داد؟ می‌فرمودند لایحه بودجه را دقیق نوشته‌ایم و می‌گفتند از نظرات کارشناسی استفاده کردیم، چه اتفاقی افتاد که در این دو هفته دولت مالیات‌ها را ۲۵ هزارمیلیاردتومان افزایش داده است؟ در لایحه پیشین قیمت نفت ۴۰ دلار بود اما در این اصلاحیه ۵۰ دلار است، حال سهم ۱۴/۵ درصد با فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت ۵۰ دلار انجام می‌شود، اگرچه قیمت نفت اکنون ۶۰ دلار است، این سهم ۱۴/۵درصد شرکت ملی نفت همیشه بوده است، اما باید مشخص شود اصلا سهم مورد نیاز شرکت ملی نفت به چه میزان است؟رابطه شرکت ملی نفت و دولت به صورت دقیق تبیین نشده است.

   بودجه به شکل بی‌سابقه‌ای بی‌انضباط است

نماینده مردم بجنورد در مجلس در مخالفت با اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰از نبود اعتبارات برای «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»، « رتبه‌بندی معلمان وتبدیل وضعیتشان» انتقاد کرد و با بیان این ادعا که دولت به دنبال چاق کردن دلال‌ها است؛ پیشنهاد داد که سه دوازدهم بودجه تصویب شود.محمد وحیدی در مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه با اصلاحات ناچیزی به مجلس آمده است نگاه دولت در مجموعه لوایحی که به مجلس می‌دهد این است که اگر مجلس مخالفتی کرد همان لایحه را با اصلاحاتی جزیی دوباره ارایه می‌کند و قطعا قوه مقننه مجبور به تصویب خواهد شد. به همین علت نوعی لجبازی بین دولت و مجلس اتفاق می‌افتد و مطالبات به حق مردم در آن دیده نمی‌شود.نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ بی‌انضباطی بی‌سابقه‌ای دیده می‌شود، گفت: رشد بی‌سابقه اعتبارات در بودجه‌ای که هم‌اکنون به مجلس داده شده بسیار آسیب زا است دستگاه‌های دولتی و هزینه‌هایشان نشان‌دهنده عدم صرفه جویی و بی‌توجهی دولت به خواسته‌های واقعی مردم است.وی با انتقاد از محل تامین اعتبار دولت گفت: تامین اعتبار دولت بر اساس شاخص‌هایی مثل فروش اموال دولت، و اوراق قرضه است تا کی می‌خواهیم دولت‌های آینده را بدهکار کنیم. این نگاه نشان می‌دهد که دولت دوازدهم می‌خواهد برای دولت سیزدهم تعیین تکلیف کند. اصلاحیه این بودجه نشان‌دهنده این است که یک کشور ثروتمند با یک دولت فقیر اداره می‌شود.وحیدی در انتقاد و مخالفت با اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ از نبود مواردی مثل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، و رتبه‌بندی معلمان و سایر کارکنان و تبدیل وضعیتشان انتقاد کرد و گفت: این نگاه نشان می‌دهد که دولت به دنبال چاق کردن دلال‌ها است نه پرداختن به مشکلات مردم و رفع محرومیت.

    بودجه تورم زا است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه بودجه ارایه شده بیشتر جنبه تبلیغاتی و سیاسی داشته و در پایان سال آینده کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کند.سید مصطفی میرسلیم در مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بودجه هر کشور برای تنظیم مناسبات مالی و اقتصادی و رفع مشکلات اساسی کشور ارایه می‌شود بودجه‌ای که اکنون دولت به عنوان بودجه اصلاح شده دوباره به مجلس فرستاده است نسبت به بودجه قبلی تنها ۳ الی ۴ درصد تغییر داشته است و تنها به برخی از پیشنهادات کمیسیون تلفیق توجه کرده است.وی در ادامه اظهار کرد: مشکل امروز کشور مساله اشتغال، رکود و تورم است که کمر مردم را شکسته است این بودجه هیچ کدام از مشکلات را حل نمی‌کند این بودجه بر مبنای هزینه‌ها نوشته شده و توجهی به واقعیت درآمدها ندارد. در بودجه فروش نفت روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی شده است که با شرایط فعلی هیچ مناسبتی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت به اصلاح ساختاری بودجه توجهی نداشته است و درآمدهای مالیاتی آن طور که باید و شاید پیش‌بینی نشده است. زمانی که در بحث درآمدها با مشکل روبرو باشیم اما هزینه‌ها را افزایش دهیم قطعا با مشکل تورمی در جامعه روبرو خواهیم شد. جنبه سیاسی و تبلیغاتی در بودجه ارایه شده بسیار قوی است این بودجه مشابه سال ۱۳۹۶است و ما یادمان هست که در پایان سال ۱۳۹۶ با چه مشکلات تورمی روبرو شدیم.وی در ادامه تاکید کرد: با تصویب این بودجه ما با تورم بزرگی در آخر سال آینده روبرو خواهیم شد که فشار آن بر مردم وارد می‌شود. در کمیسیون تلفیق به دلار ۴۲۰۰ تومانی نقدهای جدی وارد شد اما دولت مجددا بر دلار ۴۲۰۰ تومانی اصرار داشته و این امر یعنی ویژه خواری‌ها همانند سال‌های گذشته ادامه یابد.

 

ارسال نظر