موافقان بودجه

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۳۳

     مجلس و دولت سیاسی برخورد نکنند

نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید با مساله بودجه سیاسی برخورد شود و مجلس شورای اسلامی و دولت چنین حقی را نداشته و باید از این نگاه پرهیز کنند.محمد صفری در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان موافق گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت حق این را ندارند که با مساله بودجه سیاسی برخورد کنند چون سیاسی برخورد کردن مشکلات خاص خود را دارد، باید از این موضوع پرهیز شده و چنین نگاهی به کلیات بودجه وجود نداشته باشد.وی ادامه داد: اگر کلیات بودجه تصویب نشود دولت برای سال آینده بودجه سه دوازدهم می‌آورد که اگر این طور مدیریت شود دولت تنها هزینه‌های سه یا چهار ماهه آینده را در نظر می‌گیرد.این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر بحث انتخابات و هزینه‌های بالای دولت را داریم، چطور قرار است این موارد در بودجه سه دوازدهم مطرح شود؟ بسیاری از پیمانکاران مطالبات زیادی دارند لذا باید نگاه‌ها به این مساله مثبت باشد و موارد اصلاحی در کمیسیون تلفیق رفع شود.صفری از نمایندگان درخواست کرد که به کلیات بودجه رای مثبت دهند و شرایط ویژه کشور به خصوص در بعد داخلی و خارجی را در نظر بگیرند.وی گفت: در سال‌های اخیر مصیبت‌های اقتصادی به کشور تحمیل شده، ماه‌های پایانی عمر دولت است و انتخابات را در پیش داریم. وظیفه مجلس شورای اسلامی و دولت مدیریت شرایط است.

    بلاتکلیفی بودجه به مردم آسیب می‌زند

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید در چند ماه پایانی فعالیت دولت، بودجه را بلاتکلیف گذاشت، گفت که مردم از بلاتکلیف ماندن بودجه آسیب می‌بینند.سید کاظم دلخوش در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در موافقت با کلیات تصریح کرد: ما نمی‌توانیم کشور را بدون بودجه بگذاریم. چشم مردم به مجلس شورای اسلامی است و اگر مجلس حقوق کارکنان و مستخدمین دولت و نظام و پروژه‌های عمرانی را بلاتکلیف بگذارد مردم آسیب می‌بینند ما باید به مشکلات مردم توجه داشته باشیم.وی ادامه داد: از طرفی بودجه را نمی‌شود به چند دوازدهم کشاند، کسانی که در سال ۱۳۹۱ در مجلس شورای اسلامی بودند می‌دانند شورای نگهبان بودجه سه دوازدهم را رد کرد و گفت در سال ۱۳۹۲ انتخابات داریم الان شرایط حادتر از سال ۱۳۸۹۱ و ۱۳۹۲ است اولا در چند ماه آینده انتخابات شورای شهر و روستا را داریم که بخشی از نظارت با مجلس است. دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را داریم که هزینه سنگینی از جهت داخلی و بین‌المللی دارد ضمن اینکه پایان کار دولت در چند ماه اول سال آینده است و ما نمی‌توانیم بودجه را بلاتکلیف بگذاریم. دولت آینده تا سرجایش بنشیند چند ماه طول می‌کشد و ما به این شکل سال را از دست می‌دهیم.دلخوش یادآور شد: در حال حاضر با فرصتی که مجلس شورای اسلامی به دولت داد هفت مورد اصلاحات انجام شد که بخشی مورد قبول ماست و بخشی قابل رسیدگی است و می‌توانیم فرصتی به همکاران تلفیق برای اصلاح بدهیم، لذا ما راهی جز تایید کلیات نداریم و نباید به سمت چند دوازدهم برویم.

    دولت در اصلاحیه به قانون تمکین کرد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت به رویه قانونی تمکین کرده است، گفت: دولت با این اصلاحیه لایحه یک گام به سمت جلو برداشته است.سیدشمس‌الدین حسینی در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان موافق اظهار کرد: ما در مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی زوایای مختلف یک طرح یا یک لایحه در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنیم یک موضوع مهمی مثل بودجه به عنوان سند حکمرانی است که باید به تمامی ابعاد آن به صورت فنی و تخصصی توجه کرد.وی ادامه داد: من در دفاع از کلیات بودجه صحبت می‌کنم، برداشت من این است که دولت به رویه قانونی تمکین کرده یعنی برخلاف قبل پذیرفت که باید اصلاحیه بودجه دهد ما این را به فال نیک می‌گیریم. باید رفتار منطبق با قانون را تشویق کرد پس به لحاظ نهادی و قانونی رفتار دولت یک گام به سمت جلو محسوب می‌شود.حسینی با بیان اینکه تصویب کلیات بودجه به معنای تایید جزییات آن نیست، اظهار کرد: ما به کلیات بودجه رای می‌دهیم و بعد از آن در کمیسیون تلفیق درباره جزییات تصمیم‌گیری می‌شود. با نگاه به اصلاحیه دولت می‌توان به این موضوع پی برد که تغییراتی در لایحه داده شده اما کافی نیست و در عین حال در مخالفت با مصوبات کمیسیون تلفیق هم نیست. برخی از کاستی‌ها اصلاح شده است. ما در مجلس شورای اسلامی به اندازه استحقاق ملت و اصلاحات ساختاری تصمیم‌گیری می‌کنیم البته لازم است این نکته را بگویم که اصلاحات ساختاری در یکسال محقق نمی‌شود و باید در چهار سال پیش رو  روی اصلاحیه ساختاری پافشاری کنیم.


 

ارسال نظر