سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۵۶

ورود 10 هزار پرونده ماده477 به دیوان عالی

رییس دیوان عالی کشور گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار پرونده ماده ۴۷۷ به دیوان عالی آمد که این تعداد برای قوه قضاییه زیاد است. حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم در اختتامیه «نخستین جشنواره علمی- پژوهشی شهید بهشتی» گفت: همیشه طرفدار حق باشید. وظیفه اصلی دستگاه قضایی اجرای عدالت و احقاق حق است و هیچ چیزی در این عالم مفیدتر از اجرای عدالت برای حفظ نظام نیست. مفیدترین چیز برای حفظ نظام اجرای عدالت است. مردم تشنه حق و عدل هستند و در دستگاه قضایی این وظیفه سنگین بر دوش ما گذاشته شده که اگر از آن برنیاییم در پیشگاه خدا هیچ حجتی را نداریم زیرا قدرت و راه را داده است و از این فکر و نخبگان می‌توانیم برای اجرای حق و عدل استفاده کنیم.وی افزود: ما به پژوهشگاه نیازمندیم و پژوهشگاه بازوی توانمندی است در وظیفه‌ای که قانون اساسی برعهده دیوان عالی گذاشته است. رییس دیوان عالی کشور یادآور شد: این همه رای در مملکت صادر می‌شود و ما می‌خواهیم براین آرا نظارت کنیم. حقیقتا کار سنگینی است که نیازمند حمایت بخش‌های مختلف از جمله پژوهشگاه است. بخشی از آرا که قضات صادر می‌کنند به دیوان عالی می‌آید ولی عمده آرا در استان‌ها قطعی می‌شود و به دیوان نمی‌آید. در صورتی که درخواست اعمال ماده ۴۷۷ شود به دیوان می‌آید که تعداد آنها درصد کمی است. لذا ما نیاز داریم که این آرا سنجیده و تحلیل و نقد و مقایسه شود. این امر کمک می‌خواهد و اگر بخواهیم وظیفه خود را بدرستی انجام دهیم نیازمند کمک هستیم.وی افزود: در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار پرونده ماده ۴۷۷ به دیوان عالی آمد و رییس قوه قضاییه برای رسیدگی مجدد این پرونده‌ها در دیوان عالی موافقت کردند. این تعداد برای قوه قضاییه زیاد است. پژوهشگاه می‌تواند این پرونده‌ها را موضوع‌بندی کند که در چه قسمتی آرا ایراد دارد، آیا در بدوی است یا تجدیدنظر، بیشتر چه ایراداتی هست. اگر موضوع‌بندی شود برای ما مفید است.وی یادآور شد: مثلا در یکسال گذشته دیوان عالی چند اعاده دادرسی را پذیرفته است. اینها را ما نیاز داریم. متاسفانه ابزار لازم را که بتوانیم نظارت‌ها را بخوبی اعمال کنیم نداریم. دادگاه‌ها به پرونده‌ها مشغول شده‌اند و فکر و ایده وهنر با این حجم بالای پرونده‌ها از قضات گرفته شده است. گاهی قاضی با هنری می‌تواند پرونده‌ای را حل و فصل کند ولی وقتی فرصت نداشته باشد باید طبق ماده قانونی رای را صادر کند. گاهی شرایط زمانی در تصمیم‌گیری ما اثر دارد اما با مشغله زیاد نمی‌توانیم آن را اعمال کنیم. ما به شما عزیزان نیازمندیم. شما بیایید این ۱۰ هزار پرونده را که در دیوان تمام شده موضوع‌بندی کنید و ببینید چه ایراداتی داشته است.

اسراییل خطا کند پاسخ سختی خواهد گرفت

دستیار ارشد ظریف با بیان اینکه اگر رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز عبور کند با پاسخ سختی مواجه خواهد شد، تاکید کرد که ایران تاکنون پیامی برای ترک سوریه از سوی مقامات این کشور دریافت نکرده است.علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با اسپوتنیک در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات رژیم صهیونیستی به برخی مواضع که این رژیم ادعا می‌کند وابسته به ایران و حزب‌الله است، گفت: طبیعت و ماهیت رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس، ماهیتی خصمانه و سرکوب گرانه است؛ رفتار این رژیم علیه ملت فلسطین و کشورهای مجاور تاکنون اینگونه بوده است.وی تاکید کرد: درحالی که دولت سوریه با تروریست‌ها مبارزه می‌کند اسراییل همزمان به تروریست‌ها کمک می‌کند.دستیار ظریف خاطرنشان کرد: هدف از حضور ایران در سوریه مبارزه با داعش و گروهک‌های تروریستی است اما رژیم صهیونیستی اگر بخواهد از خطوط قرمز عبور کند با پاسخ سختی مواجه خواهد شد از رفتارهای خود پشیمان می‌شود.خاجی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان خروج نیروهای ایرانی از سوریه گفت: ایران تاکنون هیچ پیامی مبنی بر خارج کردن نیروهایش از سوریه دریافت نکرده است، ما به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور داریم و حضور ما مستشاری-نظامی است و تا زمانی که ملت و دولت سوریه تمایل دارند حضور ما ادامه خواهد داشت.وی تاکید کرد: کسانی باید سوریه را ترک کنند که به صورت غیرقانونی آمدند و خاک این کشور را اشغال کردند، اینها باید خاک سوریه را ترک کنند. مناطق مختلف سوریه باید تحت حاکمیت این کشور و در سیطره دولت این کشور باشد زیرا این دولت به دنبال ایجاد امنیت است.

عفو  تخفیف  472 محکوم تعزیرات حکومتی

مدیرکل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی از عفو و تخفیف مجازات ۴۷۲ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی با عفو رهبری به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خبر داد. محسن عسکری مدیرکل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، تعداد ۳ هزار و ۸۴۰ نفر از محکومین محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی از سراسر کشور مورد عنایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفتند. وی افزود: در عفو رهبری به مناسبت چهل و دومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ۴۷۲ نفر از محکومین سازمان تعزیرات حکومتی مشمول عفو یا تخفیف مجازات شده‌اند که با دستور رییس سازمان، این موارد برای اعمال عفو به ادارات کل اجرایی سراسر کشور ابلاغ شد. 

 

ارسال نظر