اصرار دولت بر بقای ارز 4200 تومانی

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۵۳
اصرار دولت بر بقای ارز 4200 تومانی

تاکید بر همکاری با مجلس و اصرار بر حفظ شاکله بودجه، این برآورد ابتدایی است که از بررسی مجدد چند روزه لایحه بودجه، از سوی دولت منتشر شده، برآوردی که به نظر می‌رسد بلوای بودجه را لااقل برای چند هفته دیگر نیز ادامه خواهد داد. لایحه ابتدایی بودجه در حالی رد شد که مجلس پس از چند هفته چکش کاری آن سرانجام تصمیم گرفت حکم به عدم تاییدش بدهد و حالا که بار دیگر کار از ابتدا آغاز شده، معلوم نیست نمایندگان چه فکری در سر خواهند داشت. لایحه بودجه در حالی بار دیگر به دولت بازگشته که لایحه ابتدایی در نیمه آذر از سازمان برنامه و بودجه به تایید دولت رسیده بود و به دست نمایندگان رسید. نمایندگان بر خلاف سال‌های قبل، تصمیم گرفتند این‌بار رای به کلیات بودجه را کمیسیون تلفیق بسپرند و پس از آنکه این لایحه در کمیسیون رای مثبت گرفت، بررسی‌ها برروی طرح دولت آغاز شد و تا نیمه بهمن ماه ادامه پیدا کرد.

در شرایطی که به نظر می‌رسید با تغییرات به وجود آمده که به قدری زیاد بودند که حتی دولت آن را تایید نمی‌کرد، مجلس به طرح فعلی رای مثبت بدهد، نمایندگان در اقدامی عجیب، ناگهان تصمیم گرفتند کلیات بودجه را رد کنند تا چالشی جدید در این حوزه آغاز شود.پس از چند روز گمانه‌زنی درباره اینکه آیا دولت باید بودجه را دوباره در اختیار بگیرد یا مجلس، سرانجام دولت پذیرفت لایحه را بار دیگر بررسی کند و پس از اعمال تغییرات جدید، آن را بار دیگر به مجلس برساند. آنچه  در این بین بیشترین اهمیت را داشت پاسخ به این سوال بود که اگر باز هم بناست که دولت لایحه‌ای تحویل دهد، نظرات پاستور قطعا با بهارستان یکسان نیست و اگر بنا بود از ابتدا طرح دولت به تصویب برسد، دیگر مجلس کلیات را رد نمی‌کرد. اگر بنا باشد دولت لایحه را طوری تغییر بدهد که نظر نمایندگان را شامل بشود هم دیگر خبری از برنامه قوه مجریه نخواهد بود. در کنار این دو سوال، شرایط زمانی نیز ابهام دیگری به وجود آورده است. با توجه به اینکه تا پایان سال تنها حدود یک ماه زمان باقی مانده، مشخص نیست که طرح دولت چه زمانی در مجلس بررسی شده و تایید خواهد شد. تحت تاثیر همین شرایط است که برخی نمایندگان از احتمال تصویب قانون چند دوازدهم بودجه خبر داده‌اند و البته دولت تاکنون نسبت به نهایی کردن آن چراغ سبر نشان نداده است.

     بودجه آخر هفته می‌رسد

در شرایط که ابتدای هفته جاری، فرهنگی،  سخنگوی هیات رییسه مجلس  خبر از این داده بود که دولت در روز یکشنبه کلیات لایحه جدید را نهایی خواهد کرد اما روز گذشته معاون پارلمانی رییس‌جمهور، آخر هفته جاری را زمان احتمالی نهایی شدن بودجه در دولت دانست. امیری گفت: تلاش می‌کنیم حداکثر تا آخر همین هفته با مجلس درباره بودجه به جمع‌بندی مشترکی برسیم. وی ادامه داد: هر آنچه جمع‌بندی شد و دولت به نظر نهایی رسید را به سمع و نظر مردم شریف ایران می‌رسانیم.به این ترتیب  یک هفته دیگر از زمان باقی مانده برای بررسی بودجه نیز خواهد گذشت و اگر دولت بودجه را پس از نهایی شدن تحویل بدهد در نهایت مجلس از ابتدای اسفند بررسی‌ها را آغاز خواهد کرد و تنها چند هفته برای بررسی لایحه زمان باقی خواهد ماند و به این ترتیب احتمال رسیدن به بودجه چند دوازدهمی که تعدادی از نمایندگان طرفدار جدی آن هستند، شانس بیشتری برای بقا خواهند داشت.

      تاکید بر بقای شاکله اصلی

هرچند دولت هنوز از لایحه نهایی خود رونمایی نکرده اما بررسی برخی ابعاد لایحه در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نشان می‌دهد که آنها همچنان بر حرف ابتدایی خود هستند. در ابتدای این جلسه، اصلاحات لایحه بودجه سال 1400 کل کشور برای ارایه به مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش ارایه شده از سوی سازمان برنامه و بودجه اصلاحات بودجه در منابع و مصارف با حفظ منطق و شاکله کلی لایحه بودجه انجام شده است. بر این اساس تامین کالاهای اساسی و ضروری مردم با ارز ترجیحی و همچنین منابع لازم برای حوزه‌های توسعه‌ای کشور، مورد توجه قرار گرفته است. تاکید بر تامین ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی نشان از آن دارد که دولت قصد کوتاه آمدن بر سر ارز 4200 تومانی را ندارد و بناست این شیوه حمایت را لااقل تا نیمه سال آینده که پایان دولت دوازدهم است ادامه دهد. موضوعی که قطعا با نظر نمایندگان مجلس یکسان نیست. نمایندگان در کمیسیون تلفیق برای مدت طولانی بر سر ارز ترجیحی بحث کردند و سرانجام حکم به حذف آن، بالا بردن نرخ ارز در بودجه و به دنبال آن افزایش درآمدهای ریالی دولت دادند. حالا دوباره دولت به خانه اول بازگشته و می‌گوید تخصیص ارز ادامه می‌یابد، موضوعی که روحانی نیز بار دیگر بر آن تاکید کرده است.رییس‌جمهور پس از ارایه این گزارش، با تاکید بر ضرورت تصویب هر چه سریع‌تر لایحه بودجه گفت: موضوع مهمی مثل بودجه کشور نباید بگذاریم درگیر مناقشات و مباحث بی‌ثمر شود و با همگرایی و اجماع‌سازی پیام ثبات و رشد به اقتصاد بدهیم.

روحانی با بیان اینکه اقتضای وضعیت اقتصادی امروز کشور و در عین حال انتظارات مردم از دولت، ایجاد آرامش و ریل‌گذاری صحیح مسیر آینده اقتصاد است، اظهار داشت: باید همه توجه کنیم که هر وقفه‌ای در تصویب بودجه کشور می‌تواند به کلیت اقتصاد و از آن مهم‌تر معیشت و زندگی مردم آسیب وارد کند. در این جلسه با توجه به تحولات بین‌المللی و تغییرات احتمالی در تعاملات جهانی و تاثیرات آن بر وضعیت اقتصادی کشور، انتظارات عمومی، به ویژه در بازار سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.رییس‌جمهور در همین رابطه گفت: جامعه با مشاهده شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و در آستانه پیروزی ملت، در انتظار بهره‌گیری از ثمرات مقاومت خود قرار دارد.روحانی با بیان اینکه تکانه‌ها و تنش‌های غیراقتصادی در اقتصاد اثرگذار شده است، اظهار داشت: شایسته است همه مسوولان در تمامی قوای کشور، در کنش‌ها و اظهارات خود نهایت مراقبت و دقت را به عمل آورند تا مبادا شرایطی خلاف انتظار عمومی شکل بگیرد که موجب اثرات منفی در جامعه شود.رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت تا روز آخر خدمت خود، حراست از معیشت مردم را وظیفه نخست خود می‌داند و تامین کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی، سیاست قطعی دولت تا پایان خواهد بود.با تاکید دوباره روحانی به نظر می‌رسد که دولت بر نظر ابتدایی خود که ارز 4200 تومانی همچنان تخصیص یابد هست و حالا باید دید نماینگانی که تاکنون بر سر هیچ یک از برنامه‌های دولت با پاستور سر سازگاری نداشتند، آیا از طرح خود عقب‌نشینی می‌کنند یا این‌بار نوبت به مجلس می‌رسد تا در مسیر همکاری برای نهایی شدن بودجه از تفکرات خود عقب‌نشینی کند.

 

ارسال نظر