اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۱۹

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه می‌یابد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از نظر قانونگذاری و اجرا ادامه می‌یابد. حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به درخواست‌های متعدد بازنشستگان گفت: بازنشستگان عزیز درخواست‌هایی را مطرح کرده و پیام‌هایی را برای من فرستاده‌اند. درخواست بازنشستگان این است که طرح دو فوریتی مربوط به دایمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را امضا کنم و حتما امضا می‌کنم.وی افزود: هر طرحی که در مجلس توسط نمایندگان ارایه می‌شود، اگر دارای بار مالی باشد، مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است، طرح‌های دارای بار مالی را حتی اگر ۲۹۰ نماینده هم امضا کنند و رای بدهند، قطعا در شورای نگهبان رد می‌شود. این موضوع از طریق تقدیم لایحه توسط دولت یا در قالب برنامه ۵ ساله امکان‌پذیر است.وی با اشاره به قانون برنامه ششم گفت: در این برنامه، ماده ۳۰ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مصوب کرده‌ایم و بارها در مدت اجرای برنامه ششم، اجرای این قانون را پیگیری و مورد تاکید قرار داده‌ایم.رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا سال ۱۴۰۱ هم ادامه دارد، گفت این قانون باید در برنامه هفتم نیز تکرار شود.حاجی بابایی گفت: معیشت و حقوق و رفاه بازنشستگان عزیز کشوری و لشکری و تامین اجتماعی همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من در گذشته و حال بوده است. از همه ظرفیت‌های قانونگذاری برای ارتقای وضعیت معیشت و رفاه بازنشستگان بهره‌برداری می‌کنیم.

عیدی 1.5 میلیون تومانی واریز می‌شود

بر اساس اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه عیدی ۱.۵ میلیون تومانی کارمندان همراه با حقوق بهمن ماه واریز خواهد شد. اخیرا هیات دولت میزان و نحوه پرداخت پاداش پایان سال (عیدی) کارمندان دولت را مشخص کرد. براین اساس دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1395- و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران مجازند به کارکنان خود (رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام‌وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت پانزده میلیون (15.000.000) ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال 1399 به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند. در همین خصوص با اعلام نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، عیدی 1.5 میلیون تومانی کارمندان همراه با حقوق بهمن ماه واریز خواهد شد. گفتنی است، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کارافتاده کلی نیز به مبلغ ثابت پانزده میلیون (15.000.000) ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

تاخیر در تصویب بودجه جایز نیست

حسین مرعشی در پاسخ به این پرسش درصورتی که لایحه بودجه به موقع تصویب نشود چه پیامدهایی دراداره امور کشور خواهد داشت؟ گفت: مجلس می‌توانست لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق برگرداند و گزارش جدیدی برای بررسی انجام شود اما رییس مجلس از این کار خودداری کرد. وی افزود: اگر رعایت آیین‌نامه مجلس الزامی باشد این بودجه تا پایان سال به دست دولت نخواهد رسید و رد کلیات به منزله رد کل لایحه بودجه دولت است و دولت نیز ملزم به ارایه آن است و درصورت ارایه مجدد لایحه توسط دولت، مطابق آیین نامه رسیدگی آن مجددا از۱/۱/۱۴۰۰ شروع می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ‌درصورت این اتفاق دوباره باید با تشکیل کمیسیون تلفیق جدید بررسی لایحه بودجه آغاز شود که این چرخه بطور قطع مشکلاتی را برای مدیریت کشور پدید می‌آورد. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی افزود: مشکل این بود زمانی که کمیسیون تلفیق تشکیل شد مجلس می‌گفت این بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد یعنی دولت درآمد‌هایی را دیده که واقعی نیستند و آقای نادران رییس کمیسیون تلفیق و همکاران ایشان دوماه و نیم وقت مجلس را گرفتند و به زعم خود آن را اصلاح کردنداما نه تنها به راه‌حل کسری بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی فکر نکرده‌اند بلکه با افزودن چند ده هزار میلیارد تومان به حجم بودجه این کسری را افزایش دادند. نماینده پیشین مجالس پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون تلفیق برای پولی که وجود ندارد درآمدهای سخاوتمندانه طراحی کرده‌اند و وقتی این گزارش را به صحن علنی پارلمان آوردند نتوانستند از آن دفاع کنند . وی با بر شمردن ضعف‌های اصلی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس کنونی دو ضعف اساسی دارد.یکی اینکه فاقد یک سازماندهی سیاسی است دیگر اینکه این مجلس تجربه کافی برای تغییر سازنده و بررسی لایحه بودجه را ندارد.

 

ارسال نظر