اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۸۰

توطئه‌های دشمن در 42 سال گذشته ناکام مانده است

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: از ۴۲ سال قبل تا به امروز کسانی که منافع زیادی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران داشتند، انواع توطئه‌ها را طراحی و اجرای کردند که همه آنها عقیم و ناکام مانده است. فرهاد دژپسند اظهار کرد: دشمن از همان زمان پیروزی انقلاب اسلامی با طراحی توطئه‌های مختلف به دنبال این بود تا با بازگشت مجدد به ایران، منابع آن را تسخیر خودش کند. دشمن به این رسیده بود که با حرکات داخلی هرگز نمی‌تواند به نظام آسیب وارد کند و از همین رو، جنگ را بر ما تحمیل کرد. وی با اشاره به اینکه هدف صدام در حمله به ایران نیز تسلط بر استان خوزستان و ثروت ایران در این منطقه بود، افزود: بسیجیان ما با ورود به جبهه‌های جنگ و خلق رشادت‌های مختلف، توطئه دشمن را خنثی کردند. این اولین جنگ در طول ۴۰۰ ساله اخیر در ایران بود که حتی یک سانتیمتر از خاک کشور به دشمن داده نشد. وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه با گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی هنوز به تمامی آنچه رهبران انقلاب در نظر داشته‌اند، نرسیدیم ولی با وجود همه توطئه‌ها از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی و مالی، امروز پیشرفت‌های زیادی در کشور به دست آورده‌ایم. دژپسند گفت: جنگ تحمیلی ۸ سال به درازا کشید و مانع اجرای برنامه‌های نظام بود و حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های فیزیکی، طبیعی و انسانی کشور تخریب شد. وی با اشاره به اینکه از سال ۹۱ تحریم‌ها قامت دیگری پیدا کرد و فشارهای فوق‌العاده‌ای به ایران وارد شد، گفت: تحریم‌ها از سال ۹۷ با روی کار آمدن ترامپ باز هم تشدید شد و خوشبختانه با لطف خدا، هدایت مقام معظم رهبری و همراهی مردم تمامی آنها شکست خوردند. دژپسند بیان کرد: دشمن می‌داند که منشأ پیروزی‌های ما، مردم هستند و به همین خاطر با اعمال تحریم‌ها به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و نظام بود. اگرچه این شرایط به مردم فشار وارد کرده است اما مردم ما پای این انقلاب شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم کردند و به این سهولت از دست از حمایت از نظام بر نمی‌دارند. وی با اشاره به اینکه بخشی از انتقام از ترامپ تحقق پیدا کرده است، بیان کرد: ترامپ به دنبال این بود که ظرف سه ماه علیه ما به پیروزی برسد اما الان سه سال از آن زمان می‌گذرد و ما امروز سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌مان را جشن می‌گیریم. امسال با وجود شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه مثبت بوده است. اگر چه درآمدهای نفتی کشور در ۱۰ ماهه به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده اما هیچ اخلالی در اداره کشور و طرح‌های عمرانی ایجاد نشده است. امسال برای طرح‌های عمرانی اعتبارات بیشتری تخصیص یافته است. دژپسند گفت: در ابتدای امسال برخی پیش‌بینی می‌کردند که دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد کرد ولی تاکنون یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشده است.

توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 1400

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در نامه‌ای به رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر ضرورت توجه به برخی کاستی‌ها در بودجه ١۴٠٠ خواستار تبیین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری شد. در نامه حمیدرضا حاجی‌بابایی  خطاب به محمدباقر نوبخت آمده است:  باتشکر از تلاش‌های جنابعالی وهمکاران محترم در اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، برخی از ایرادات، کاستی‌ها و ابهامات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰را جهت اصلاح و تقدیم به مجلس شورای اسلامی یادآوری می‌کند. مستدعی است دستور فرمایید، علاوه بر شفاف سازی و واقع نمایی و رعایت شاخص‌های کلان لایحه بودجه به ویژه تورم، ضریب جینی، اشتغال، ارزش پول ملی، فقرزدایی، امنیت غذایی و دارویی، نجات بورس از وضعیت نابسامان کنونی و پیام مثبت برای مردم، موارد ذیل:  ۱- میزان اعتبار اجرای نظام رتبه بندی معلمان. ۲-  اعتبار مورد نیاز اجرای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و... با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی. ۳- همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارگران سازمان تامین اجتماعی، با بازنشستگان کشوری و لشکری و تحکیم حقوق کل بازنشستگان. ۴- اصلاح حقوق کارکنان مظلوم زندان‌ها. ۵- نگاه عالمانه به حقوق کسانی که در جزایر جنوب کشور مانند عسلویه جان خود را در کف دست قرار داده‌اند را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تبیین و اصلاح فرمایید.

کاهش وابستگی به نفت مبنای بودجه باشد

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هدف اولیه مجلس کاهش فشارهای ارزی به کشور به دلیل وابستگی به نفت است، گفت: به یقین هرقدر تعداد بشکه‌های در نظر گرفته شده برای فروش نفت خام کمتر شود تحقق این هدف امکان‌پذیری بیشتری خواهد داشت. عبدالعلی رحیمی مظفری  درباره اصلاحاتی که دولت باید در بخش نفتی لایحه بودجه اعمال کند، گفت: به یقین این تغییرات باید بودجه کشور را به سمت کاهش وابستگی به نفت سوق دهد بنابراین هر قدر این وابستگی کمتر شود دستیابی به اهداف بلندمدتی همچون کاهش وابستگی به فروش نفت و افزایش قدرت چانه‌زنی ما را در عرصه‌های بین‌المللی به دنبال دارد. نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف اولیه مجلس کاهش فشارهای ارزی به کشور به دلیل وابستگی به نفت است به همین دلیل هرقدر تعداد بشکه‌های در نظر گرفته شده برای فروش نفت خام کمتر شود تحقق این هدف امکان‌پذیری بیشتری خواهد داشت. 

 

ارسال نظر