بایدن از سیاست‌های ترامپ بازگردد

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۷۹
بایدن از سیاست‌های ترامپ بازگردد

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تصریح کرد که ایالات متحده هنوز سیاست خود را در قبال ایران تعیین نکرده است‌.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با شبکه فونیکس چین در پاسخ به سوال مجری در خصوص صحبت‌های بایدن مبنی بر عدم رفع تحریم‌ها گفت: من احساس می‌کنم که هنوز امریکایی‌ها سیاست‌شان را درست تعیین نکرده‌اند؛ برای همین کاخ سفید تاکنون چندین بار مجبور به اصلاح صحبت‌های آقای بایدن شده است. کاملا مشخص است این امریکا بوده که از توافق هسته‌ای خارج شده است.

ظریف افزود: معلوم است که کدام کشور باید این سیاست‌های خلاف مقررات بین‌المللی را کنار بگذارد و همه تحریم‌ها را لغو کند.

وی ادامه داد: هنوز دولت امریکا مشغول بررسی سیاستش است. امریکایی‌ها یک انتخاب واضح دارند. آقای بایدن معتقد است که سیاست‌های ترامپ اشتباه بودند. انتخابش این است که از این سیاست بازگردد و این یعنی تحریم‌ها را کنار بگذارد. نیازی وجود ندارد که ایران قدم اول را بردارد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری درخصوص «مکانیسم همگام‌سازی جهت بازگشت به برجام» بیان کرد: آنچه من گفته‌ام و دقیقا موضع ما نیز همان است این است که امریکا باید اقدامش را انجام دهد اما پیش از آنکه امریکا این اقدام را انجام دهد می‌تواند مطمئن باشد که اقدام ایران چه خواهد بود.

برای اینکه این کار نیز صورت گیرد ما یک سازوکار در داخل برجام به نام کمیسیون مشترک داریم. مسوول کمیسیون مشترک نیز آقای بورل است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به «تفاوت روابط ایران و امریکا با قبل» اظهار کرد: ما الان منتظریم که ببینیم آیا آقای بایدن به موضوعی که ما چندسال بر سرش مذاکره کردیم و شاید حتی طولانی‌ترین مذاکرات سیاست خارجی امریکا با یک کشور محسوب شود، بازمی‌گردد و تعهداتش را اجرا می‌کند؟ این یک آزمایش برای امریکایی‌ها است‌. زمانی که ما نتیجه آزمایش را دیدیم آن‌وقت در آن زمان در تهران، مقامات وقت تهران و هر کسی که رییس‌جمهور و وزیر خارجه است - به همراه سایر مقامات و شورای عالی امنیت ملی می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند چگونه کار را ادامه دهند.

وی در پاسخ به اینکه «آیا دولت بایدن به ایران حسن نیت نشان داده است یا نه»، گفت: ما جز حرف چیزی نشنیدیم و همه حرف‌هایی که نیز شنیدیم مثبت نبوده است.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان در جواب مجری که می‌گفت «ولی من شنیده‌ام که کره جنوبی مجوز انتقال پول به ایران را از دولت بایدن دریافت کرده است»، تصریح کرد: تا امروز که ما پولی دریافت نکرده‌ایم.

ما زمانی احساس می‌کنیم که حسن نیت نشان داده شده که پول‌های ما - که پول غذا و داروی مردم ایران است - دراختیار دیگران نباشد بلکه در حساب‌های خودمان باشد. آنها باید حساب‌های آزاد ما باشند چراکه الان نیز در حساب‌های‌مان هستند اما این حساب‌ها بسته‌اند.

وی افزود: این پول باید در حساب‌های آزاد باشد تا بتوانیم با آن خرید کنیم. اگر امریکا چنین حسن نیتی نشان دهد حتما پاسخ حسن نیت، حسن نیت خواهد بود.

 

ارسال نظر