سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۳۱

تنها راه امریکا  لغو تمامی تحریم‌هاست

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه تاکید کرد: نخستین گام و تنها راه ابراز حسن نیت و تبری جستن از اقدامات نامتعارف و خلاف موازین بین‌المللی ترامپ، لغو تمامی تحریم‌ها علیه ملت بزرگ ایران است. بهرام قاسمی، سفیر کشورمان در پاریس در پیامی ابراز کرد: برجام برجام است، با همه عناصر و اعضا و تفاهمات برآمده از آنکه طی یکی از کم سابقه‌ترین مذاکرات دشوار و زمانبر تاریخ معاصر، نهایتا در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت. وی تصریح کرد: بعد از خطای راهبردی و نقض عهد و رفتار خصمانه ایالات متحده و بدعهدی برخی دیگر از شرکاء، اکنون در شرایط جدید باید قبل از هر چیز، زیان‌های مادی و معنوی ناشی از خروج یکجانبه امریکا از برجام و برقراری بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه متعهدترین عضو آن یعنی ایران، جبران گردد. این دیپلمات کشورمان بیان کرد: برجام همچنان با همان ترکیب و با تمامی ابعاد و مولفه‌ها و عناصری که در کنار هم توافقی تاریخی و بین‌المللی را به فرجام رساندند، فقط برجام است. قاسمی افزود: دولت جدید ایالات متحده در کنار تمامی ادعاهای خود در صحنه بین‌المللی و داخلی مبنی بر بازگشت به تعهدات پیشین و تلاش برای اینکه شاید بتواند در حدی و قدری آبهای رفته را به جوی بازگرداند، باید بی‌کم و کاست به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین شاخصه آن بی‌عهدی‌ها در صحنه جهانی و به تعهدات خود در برجام باز گردد. سفیر کشورمان در فرانسه همچنین گفت: نخستین گام و تنها راه ابراز حسن نیت و تبری جستن از اقدامات نامتعارف و خلاف موازین بین‌المللی رییس‌جمهور پیشین که نهایتا با چهره واقعی نمایان و عیان شده نزد مردم امریکا و جهانیان میز ریاست را ترک نمود، لغو تمامی تحریم‌ها علیه ملت بزرگ ایران است.  وی ادامه داد: همگان "برجام " را با تمامی ابعاد و مشخصه‌های مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ و تنها با همان اعضای متعهد گرد میز ۲۰۱۵ آن می‌شناسند. حیات و بقای برجام به انجام دقیق تعهدات بدعهدان و زودرفتگان بستگی دارد. با نابوده‌ها کاری نیست.

اعتماد مردم سرلوحه نظام اداری کشور باشد

رییس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشورگفت: همه اشخاص نقش آفرین در نظام اداری کشور، باید موضوع افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری را سرلوحه اقدامات و برنامه‌های خود قرار دهند. رییسی در ادامه سخنان خود به موضوع ضرورت افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشور اشاره کرد و بیان داشت: تمام سطوح سازمانی و اداری در کشور در دستگاه‌های مختلف اعم از دادیاران، بخشداران، ماموران شهرداری، کارگزاران دولتی، بازپرس‌ها و قضات، مدیران و صاحب منصبان و بطور کلی همه اشخاص نقش آفرین در نظام اداری کشور، باید موضوع افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری را سرلوحه اقدامات و برنامه‌های خود قرار دهند. رییس دستگاه قضا مواجهه کریمانه با مراجعان به دستگاه‌های اداری و سازمانی را ضرورتی مهم و انکارناپذیر در شاخص افزایش اعتماد مردم به کارآمدی نظام اداری کشور دانست و گفت: همه نقش آفرینان در نظام اداری کشور در تمام سطوح باید حفظ کرامت مردم و مراجعان و به‌کارگیری نهایت توان و تلاش خود برای حل مسائل و مشکلات آنها را در صدر اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

برجام نیازی به میانجی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر امریکایی‌ها بخواهند رفتار عاقلانه‌ای در پیش بگیرند ما نه تنها جلوی آنها را نمی‌گیریم بلکه ازاین موضوع استقبال می‌کنیم و آنها را تشویق می‌کنیم. سخنگوی وزارت حارجه در پاسخ به این سوال که به تازگی آقای مکرون رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرده که حاضر است در ارتباط با موضوع برجام بین ایران و امریکا میانجی‌گری کند، اظهار کرد: برجام نیاز به میانجی‌گری ندارد. همه‌چیز در این توافق بین‌المللی نوشته شده است و در زمان تدوین این توافق حتی در مورد ویرگول‌ها و کاماها نیز بحث و گفت‌وگو شده است.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی عضو برجام باید به تعهدات خود برگردند، گفت: در خصوص اروپا قدم اول این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند؛ چرا که یکی از طرف‌های نقض برجام کشورهای اروپایی هستند. خطیب‌زاده با تاکید مجدد بر این موضوع که برجام نیازمند میانجی‌گری نیست، افزود: اروپا می‌تواند نقش بسیار تاریخی و درستی را ایفا کند. با اجرای تعهدات خود و اینکه از این برداشت که می‌تواند از اهرم‌های غیر انسانی که دولت ترامپ ایجاد کرده استفاده کند فاصله بگیرد؛ چرا که این سیاست شکست خورده است.

 

ارسال نظر