اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۱۳

مالیات  نقل و انتقال سهام  تغییر   نمی‌کند

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه دولت تاکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان از مالیات بر نقل‌وانتقال سهام درآمد کسب کرده است، گفت: نرخ این نوع مالیات در سال آینده تغییر نخواهد کرد. مالیات بر نقل‌وانتقال سهام به سهام‌های قابل واگذاری در بورس مربوط می‌شود و واگذار‌کننده آن سهام به این دلیل که از این واگذاری درآمد کسب می‌کند، باید این نوع مالیات را پرداخت کند.  همچنین، لازم به ذکر است که از هر مبادله سهام و سهم‌الشرکه مالیات مقطعی به میزان چهار درصد ارزش اسمی آنها وصول می‌شود و وجه دیگری به عنوان مالیات فوق، مطالبه نخواهد شد. در این زمینه، ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی نیز باید در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال، گواهی پرداخت مالیات متعلقه را اخذ و ضمیمه پرونده مربوط به ثبت یا انتقال کنند. در این راستا، امید علی پارسا - رییس سازمان امور مالیاتی - درباره نرخ این مالیات در سال آینده گفت: نرخ مالیات بر نقل و انتقال سهام در سال آینده نیز مانند امسال خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد، زیرا تاکنون بحثی در این خصوص مطرح نشده است و اگر اقدامی هم صورت بگیرد به منظور تقویت بورس خواهد بود. وی افزود: دولت تا به امروز توانسته مبلغی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان از طریق مالیات‌های کسب شده از بازار سرمایه درآمد به دست آورد.

عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف خود تحریمی است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عدم پیوستن به FATF یک خود تحریمی است، گفت: عدم تصویب و عدم رعایت الزامات FATF برای اقتصاد ما مشکل‌آفرین شده و هزینه‌های مبادلات اقتصادی ایران را بالا برده است. ندری اظهار داشت: این یک واقعیت است که بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی ما ریشه داخلی دارد و قرار داشتن در لیست سیاه FATF و حتی تحریم‌ها علت اصلی بروز این مشکلات نیستند، اما این دلیل نمی‌شود که در شرایط حاضر نتوانیم با قاطعیت بگوییم که مانع اصلی تجارت ایران با جهان به عدم پیوستن ایران به FATF  ارتباط دارد. وی افزود: عدم رعایت الزامات FATF برای اقتصاد ما مشکل آفرین بوده است و در کمینه‌ترین حالت می‌توان گفت که این اتفاق، هزینه‌های مبادلات اقتصادی ایران را بالا برده است. مبادلاتی که به دلیل وجود تحریم‌های یکجانبه دولت امریکا، به صورت پوششی و با واسطه انجام می‌شود. اما اینکه در این شرایط برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شده‌اند در صورت تصویب دو لایحه CFT و پالرمو، انجام همین معاملات پوششی نیز سخت و غیرممکن می‌شود. ادعایی است که هیچ سند و دلیلی برای آن تا به امروز ارایه نکرده‌اند. این عضو پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: ادعای مخالفین پیوستن به FATF در حالی مطرح شده است که فعالین بخش خصوصی مانند اعضای اتاق بازرگانی که در همین شرایط تحریمی در حال انجام معاملات بین‌المللی به صورت پوششی هستند، صراحتا و با ادله قوی بیان کرده‌اند که نپیوستن به FATF هزینه انجام مبادلات آنها را بالا برده است و علاوه بر آن باعث شده تا طرف‌هایی که در معاملات پوششی به ما کمک می‌کردند نیز از ادامه این کمک‌رسانی یا منصرف شده‌اند یا قیمت‌هایشان را افزایش می‌دهند. چرا که از نگاه آنها اقتصاد ایران در این شرایط علاوه بر مساله تحریم‌ها، با اتهام پولشویی نیز قرار دارد و این مساله ریسک معامله را برای آنها افزایش می‌دهد. وی با اشاره به ادعای دیگر مخالفین مبنی بر موکول کردن تصویب لوایح دوگانه به رفع تحریم‌ها، اضافه کرد: موضوع به همین سادگی نیست که بگوییم، بعد از پایان تحریم‌ها، به FATF می‌پیوندیم و مشکلی ایجاد نخواهد شد. برای انجام اقداماتی که FATF در برنامه‌های عملیاتی خود معرفی کرده است نیاز به بسترسازی و زمینه‌سازی‌هایی است که زمان می‌برد. حتی بر اساس همین استدلال برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، ما اگر می‌خواهیم برای بعد از تحریم‌ها با مشکلی در زمینه تجارت مواجه نباشیم هم از امروز باید این مقدمات را آماده کنیم تا در آن زمان مشکلی باقی نمانده باشد. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه همین امروز هم فرصت زیادی را در این رابطه از دست داده‌ایم، تاکید کرد: تصویب این لوایح باقی مانده، هیچ مشکلی را برای کشور ما ایجاد نمی‌کند. حداقل از دیدگاه اقتصادی با اطمینان می‌توانم بگویم که مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌شود و راه برای اینکه همین معاملات پوششی فعلی را هم ادامه بدهیم، بعد از خروج از لیست سیاه FATF نیز فراهم است.

عدم کارایی ارز 4200 تومانی در نابسامانی‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی منشأ فساد و رانت شده و تاثیری در زندگی مردم نگذاشته است، گفت: عدم کارایی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نابسامانی اخیر بازار و تورم کالاهای مشمول این ارز به خوبی مشخص شد. ​ محمد تقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی منشأ فساد و رانت شده و تاثیری در زندگی مردم نگذاشته است. مخالف اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی هستیم. وی در ادامه افزود: دولت هرچه سریع‌تر باید درصدد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد. مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز نیما باید با سازوکار شفاف به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی ناکارآمد است، گفت: عدم کارایی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نابسامانی اخیر بازار و تورم کالاهای مشمول این ارز به خوبی مشخص شد. 

 

ارسال نظر