اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۳۸

دولت پشت بورس را خالی نکند

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکرده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم که از دخالت‌های سیاسی در بازار سرمایه جلوگیری کنیم. فرهاد دژپسند در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بورس با تاکید بر اینکه ما سعی کردیم پرده‌های حواشی در بازار را کنار بزنیم گفت: باید پشت پرده واقعیت بورس از نظر عملکرد را نشان بدهیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجاکه یکی از دلایل استعفای قالیباف دخالت‌های سیاسی بوده چه تضمینی وجود دارد که این دخالت‌ها ادامه نداشته باشد، گفت: ما باید به روش‌های متفاوت متصل شده و مانع از دامن زدن به حواشی شویم. بازار سرمایه بازار نحیفی است و حاشیه‌ها دیواره‌های بازار را سست می‌کند. وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: اولین کار فرهنگ سازی است و رسانه‌ها در این موضوع نقش پررنگی دارند. همچنین باید از اخذ تصمیماتی که ممکن است باعث حاشیه‌سازی شود خودداری کنیم. باید به بازار سرمایه به عنوان مامن سرمایه‌گذاری نگاه شود نه پایگاه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، من اطمینان نمی‌دهم که دخالت‌های سیاسی از بین برود اما تلاش خود را می‌کنم. دژپسند به این سوال که گفته می‌شود دولت و وزیر اقتصاد در بازار سرمایه دخالت می‌کنند گفت: آدرس دهند کدام مورد بوده است. گاهی ممکن است یک عضو دولت اظهارنظر کند اما مداخله یعنی مسیر تضمین عوض شود. شورای عالی بورس سیاست‌گذار عالی و وزیر اقتصاد رییس این شورا است. وی با تاکید بر اینکه سیاست اصلی در بازار سرمایه بالا بردن نقدشوندگی است، گفت: زمانی که نرخ مالیات، کارمزد سازمان، کارمزد کارگزاری وجود دارد. اگر بخواهیم دامنه نوسان را کاهش دهیم رسما تعطیلی بازار را اعلام کرده ایم. البته این موضوع در دستور شورا قرار دارد اما تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است. وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکرده است، گفت: وقتی مشاهده کردیم که مسیر شاخص نزولی شده مصوباتی را فراهم کردیم که بنگاه‌ها و حقوقی‌ها وارد عمل شوند تا سهام‌دار دچار خسران نشود. من اعلام کردم دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند اما این بازار را تضمین نمی‌کند. دژپسند در مورد وعده آزادسازی قسمت سوم سهام عدالت در 22 بهمن گفت: ممکن است زمان بندی کلی ارایه شود اما در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم می‌گیریم و فعلا برنامه‌ای برای این کار نداریم.

هزینه خانوار شهری بیشتر افزایش یافت

به گزارش مرکز آمار بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در دی‌ماه سال جاری مربوط به استان کردستان با ٥٥,٨درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ٤١.٥ درصد است. مرکز آمار وضعیت تورم دی‌ماه را به تفکیک استان‌های مختلف اعلام کرد. بر این اساس عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ٢٨٥,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان زنجان با ٣.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های مازندران و قم با ٠.٧ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٦.٢ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٥٥.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤١.٥ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٢.٢ درصد رسید که بیشترین آن مربوط به استان هرمزگان (٣٦.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (٢٨.٨ درصد) است. همچنین در دی ماه ١٣٩٩ تورم ماهانه برابر با ١.٩ درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری نیز مربوط به استان زنجان با ٣.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های گلستان، قم و مازندران با ٠.٧ درصد افزایش است. تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور ٤٥.٥ درصد است و بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان کردستان با ٥٥.٤ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم ٤١.٥ درصد است. نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به دی ماه سال جاری نیز برای خانوارهای شهری به عدد ٣٢.٢ درصد رسید که بیشترین آن مربوط به استان هرمزگان ٣٦.٢ درصد و کمترین آن مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و مرکزی٢٨.٦ درصد است. در دی ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به ۳۰۱.۳ رسید که حاکی از تورم ماهانه ۱.۷ درصدی است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان زنجان با ۳,۳ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های گیلان و مرکزی با ۰.۵ درصد افزایش است.

تحقق 102 درصدی درآمدهای مالیاتی

یک مقام مسوول مالیاتی گفت در ۱۰ ماه امسال وصولی‌های مالیاتی تحقق یافت. به گزارش فارس، یک مقام آگاه مالیاتی با اشاره به وضعیت درآمدهای مالیاتی وصول شده و طی ۱۰ ماهه امسال اظهار داشت: در مجموع ۱۰۲ درصد درآمدهای مالیاتی سال ۹۹ وصول شد. که شامل مالیات‌های مستقیم و مالیات ارزش افزوده می‌شود. وی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها بر این است بتوان تا پایان امسال درآمد ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی مصوب سال جاری را به‌طور کامل محقق کرد. این مقام مسوول مالیاتی در مورد وصولی مالیات ارزش افزوده گفت: مصوب مالیات ارزش افزوده حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان است که در ۱۰ ماهه ۵۶ هزار میلیارد تومان از این محل به دست آمده است که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد رقم مصوب آن محقق شده است و تا پایان سال پیش بینی‌ها بر همین روال خواهد بود.

 

ارسال نظر