سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۴۸۵

محکومیت مهدی جهانگیری نهایی شد

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده مهدی جهانگیری گفت: این پرونده در جلسات قبل مورد سوال بود و ادعا شده بود که حکم صادر شده ولی آن زمان حکم صادرنشده بود ولی امروز اعلام می‌کنم که حکم نهایی این پرونده صادر و ابلاغ و برای اجرا ارسال شده است. وی افزود: در این پرونده آقای مهدی جهانگیری به جرم قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو همچنین ۱۰۸ هزار دلار و با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به لحاظ انتقال ارز به صورت غیرقانونی به خارج از کشور به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز قاچاق یعنی ۴ برابر ۲۶ میلیارد ریال محکومیت حاصل کردند. اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر آن به جرم تحصیل مال از طریق نا مشروع به مبلغ ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به تحمل دو سال حبس دیگر و رد مال یعنی همین ۴۵۶ میلیارد ریال محکوم شده است. در رابطه با خودداری از ارایه اطلاعات واقعی به سازمان بورس به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود و در ارتباط با ارز هم تحمل ۷۴ ضربه شلاق داشتند که دادگاه تجدیدنظر یک مورد از ۷۴ ضربه شلاق را تعلیق کرده و مورد دیگر از ۷۴ ضربه شلاق را به ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل کرده یعنی مجازات شلاق عملاً منتفی است ولی بابت هر کدام از این عناوین مجرمانه به تحمل دو سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده است. اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده فساد مدیران بانکی و اینکه اخیراً شنیده شده باز هم آقای ولی‌الله سیف به دادسرا احضار شده و پیرامون کدام پرونده بوده است؟ گفت: پرونده ارزی که مربوط به مدیران بانکی است قبلاً اشاره شده بود که این پرونده در دادسرا رسیدگی و به دادگاه ارسال شد. در جریان و فرآیند قضایی به دلیل نقص در پرونده و ایرادات مطرح شده از دادگاه پرونده به دادسرا بازگشت. اخیراً دادسرا تحقیقات خود را تکمیل کرده و در این جریان از برخی از افراد از جمله رییس سابق بانک مرکزی تحقیقاتی انجام شده و احضار این فرد صحت دارد و پیرامون این مساله بوده است. وی درباره آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری گفت: او محکوم فعلی ماست و دارای محکومیت و در حال گذراندن ایام محکومیت خودش است و حکم صادره در حال اجراست؛ البته پرونده دیگری دارد که با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و جلساتی در دادگاه برگزارشده و در پرونده جدید هنوز دادگاه رایی صادر نکرده و بنا به تشخیصی که داشته باشد در رابطه با محکومیت و برائت او؛ تشخیص با دادگاه رسیدگی‌کننده است. اینکه وزیر خارجه انگلیس بخواهد در رابطه با پرونده قضایی ما دخالت کند خلاف عرف دیپلماتیک است و نظام ما در چارچوب ضوابط به اتهامات متهمان رسیدگی می‌کند.

آغاز واکسیناسیون از دهه فجر

سخنگوی دولت با اعلام اینکه مراحل ساخت سه واکسن ایرانی به خوبی پیش می‌رود اعلام کرد: این امید می‌رود که در بهار سال آینده یا تابستان بتوانیم از این واکسن استفاده کنیم. وی خاطرنشان کرد: با نهایی شدن قرارداد تامین واکسن، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در دهه فجر آغاز خواهد شد.

ربیعی افزود: خوشبختانه هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد و فقط 19 شهر نارنجی هستند. در حال حاضر موقعیت کشور در مهار بیماری ستودنی است و قابل قیاس با اروپا و دیگر کشورها نیست. اما کماکان خطر عدم رعایت پروتکل و تجمع‌های غیر ضرور و نیز غفلت از خطر شیوع ویروس جهش یافته از اروپا و ایجاد موج جدید وجود دارد.

وی در پاسخی به پرسشی درباره تماس و گفت‌وگوی احتمالی بین ایران و دولت بایدن گفت: در حال حاضر هیچ گفت‌وگو یا تماسی با دولت جدید امریکا نداشته‌ایم. ما همچنان منتظر مواضع رسمی دولت امریکا در نحوه بازگشت به تعهدات این کشور و لغو تحریم‌های غیرقانونی به عنوان جزء جدایی‌ناپذیری از این تعهدات هستیم. ربیعی با تاکید بر اینکه فعلاً هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با امریکا وجود ندارد و هرگونه پیشرفتی در این رابطه به گام‌های عملی امریکا در بازگشت به تعهداتش مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ بستگی دارد، گفت: البته امریکا تا ابد زمان نخواهد داشت و پنجره فرصت نه تنها برای امریکا بلکه برای اعضای اروپایی برجام نیز در عمل به تعهداتشان بسیار محدود است. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سیلی خوردن یک سرباز از یک نماینده مجلس و واکنش دولت نسبت به نقض حقوق شهروندی، گفت: همان‌گونه که فرمانده پلیس راهور تهران اعلام کرده کار سرباز کاملاً قانونی بوده و بنابر اظهار مسوولان ناجا مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اصل بر رعایت قانون است و همه در برابر قانون مساوی هستند، ادامه داد: اتفاقی که افتاد خلاف قانون، مقررات و خلاف اخلاق است و امید است برای دفاع از سربازان وطن رسیدگی کامل از طرف مجلس و محاکم قضایی صورت بگیرد.

رییعی در پاسخ به سوالی در خصوص موضع دولت درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عربستان گفت: اعلام اشتیاق وزیر امور خارجه عربستان به تعامل با ایران را استقبالی مفید اما ناکافی از طرح‌های پیشین ایران در گسترش مناسبات دوستانه در منطقه می‌دانیم. سخنگوی دولت یادآور شد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که آماده گفت‌وگو با همه کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی برای رفع اختلافات هستیم، اما تا وقتی به این اطمینان نرسیم که ذهنیت بازی حاصل جمع جبری صفر را کنار گذاشته‌اند، لفاظی‌های به ظاهر همکاری جویانه را بیش از حد جدی نمی‌گیریم.

 

ارسال نظر