عباس آرگون: تولید را فراموش کرده‌ایم

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۹۹
عباس آرگون: تولید را فراموش کرده‌ایم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که تخصیص ارز 4200 تومانی نه تنها نتوانسته به اهداف ابتدایی خود دست یابد که حتی باعث فراموش شدن دیگر اولویت‌های اقتصادی کشور نیز شده است. عباس آرگون در گفت‌وگو با «تعادل»، اظهار کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که چند نرخی شدن ارز، یکی از اصلی‌ترین مبانی ایجاد فساد و رانت در کشور است و از زمانی که ارز دولتی تخصیص یافته نیز ما نمود این موضوع را در پرونده‌های فساد اقتصادی به روشنی دیده‌ایم.

به گفته وی، تخصیص عادلانه این ارز نیز یکی دیگر از مسائل کلیدی مشکل آفرین در سال‌های گذشته بوده است. اینکه برخی شرکت‌ها توانسته‌اند به این ارز دسترسی پیدا کنند و برخی نه، باعث شده عدالت اقتصاد از بین برود و قیمت‌ها در بازار چند نرخی شود که هم به ضرر تولیدکننده و هم به ضرر مصرف کننده بوده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه واقعی شدن قیمت ارز، بهترین راهبرد موجود برای اقتصاد ایران است، توضیح داد: وقتی قیمت‌ها واقعی شود، تولیدکننده تکلیف خود را می‌داند و قیمتی که در بازار ارایه می‌شود متناسب با واقعیت‌ها تعریف می‌شود. در چنین بستری رانت و فساد شکل نمی‌گیرد و حمایت از تولید به معنی واقعی خود تعبیر خواهد شد. با کنار رفتن سنگ‌های پیش پای تولید، رونق اقتصادی و افزایش تولید به وجود می‌آید که خود موجب افزایش اشتغال شده و تعداد خانوارهایی که برای ادامه معیشت به کمک اقتصادی دولت نیاز دارند را کاهش می‌دهد.

آرگون با تاکید بر این موضوع که حمایت از اقشار کم درآمد باید به شکل مستقیم انجام شود، بیان کرد: تخصیص ارز دولتی حتی اگر به درستی اجرایی شود نیز عدالتی ندارد زیرا تمام اقشار جامعه به شکل مساوی از آن بهره می‌برند. مشابه این اشتباه در سیاست‌گذاری در یارانه‌های غیرمستقیم انرژی و سوخت نیز دیده می‌شود. به جای این سیاست‌ها دولت می‌تواند به اقشار کم‌درآمد به شکل مستقیم یارانه و کمک برساند. این طرح از سویی منابع موردنیاز را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر این منابع به بهترین شکل ممکن به دست جامعه هدف مورد بحث می‌رسد.

 

ارسال نظر