سیاست

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۳۵

حکم بازداشت ترامپ صادر شد

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه محل پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان محاکم قضایی ایران و عراق است، خاطرنشان کرد: حکم بازداشت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا با پیگیری زیادی که توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادها صورت گرفت صادر شده است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی-بین‌المللی دفاع مقدس با حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح، رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و فرماندهان عالی نیروهای مسلح برگزار شد، با تأکید بر اهمیت موضوع همایش و اعلام آمادگی وزارت امور خارجه برای مشارکت در آن اظهار کرد: در روز برگزاری این همایش از همه سفرا و وابستگان نظامی برای حضور و حتی ارایه مقاله دعوت شود. وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، برگزاری همایش‌های بین‌المللی به صورت مجازی را کم هزینه‌تر و ساده‌تر دانست و افزود: با توجه به اینکه این همایش به صورت مجازی نیز برگزار می‌شود، می‌توان به صورت فراگیر از حقوقدانان و افرادی که در همایش‌های عادی برای حضورشان در کشور محذوراتی وجود دارد، برای ارایه مقاله و سخنرانی دعوت کرد. وزیر امور خارجه افزود: طی ماه‌های گذشته کلیه همایش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه به صورت مجازی و با هزینه به مراتب کمتر و مشارکت و استقبال بیشتر برگزار شده است و این یک فرصت به شمار می‌رود. ظریف همچنین با اشاره به پیگیری وزارت امور خارجه در گرفتن محکومیت امریکا از گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد قتل‌های فراقانونی گفت: محل پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان محاکم قضایی ایران و عراق است. وی با اشاره به بیانیه شورای عالی قضایی عراق مبنی بر صدور حکم بازداشت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور امریکا به دلیل جنایت ترور فرماندهان شهید مقاومت گفت: این حکم با پیگیری زیادی که توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادها صورت گرفت صادر شده است.

به جایی رسیده‌ایم که به برجام نیاز نداریم

فرمانده کل سپاه گفت: ما به جایی رسیده‌ایم که از برجام بی‌نیاز شده‌ایم؛ چه امریکا به برجام برگردد چه بر نگردد. سرلشکر حسین سلامی در مراسم گرامیداشت آیت‌الله مصباح‌یزدی که صبح امروز در مجموعه فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد، اظهار کرد: علامه مصباح با آبروی خود با خدا معامله کرد. او شخصیتش در میدان نبرد با دشمن شهید شد. او همه آبرو و حیثیت خود را در دفاع از ولایت به میدان آورد و شخصیت او شهید شد. وی افزود: در رحلت عالمان بزرگ تولدی رخ می‌دهد زیرا آنها هیچگاه تمام نمی‌شود و همیشه جاری هستند آنها در اندیشه کسانی که تربیت کرده‌اند جاری هستند و تکثیر شده هستند و امتداد می‌یابند، علامه مصباح در روح، وجود، قلب و میدان شاگردانش تکثیر شده بود، پس چنین شخصیتی هرگز نمی‌میرد. سلامی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح سرزنش‌ها و تهمت را در دفاع از ولایت فقیه می‌شنید و صبر می‌کرد، گفت: علامه مصباح می‌دانست از چه موضوع مهمی دفاع می‌کند و جسارت و تهمت‌های دیگران او را از مسیر عدالت جدا نمی‌کرد. او به خوبی می‌دانست که بعد از سال‌ها حکومت الهی تشکیل شده و ولی امر مسلمین جهان در مقابل مستکبران جهان که به تمامی تجهیزات و فنون نوین مجهز هستند ایستاده است، ما برای اولین‌بار حکومت تشکیل داده‌ایم و این عرصه، میدان بزرگی برای آزمایش همه آنهایی که به اسلام معتقدند ایجاد شده تا میزان بصیرت و بینش آنها در برابر امواج وسوسه دشمن سنجیده شود. فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، گفت: رییس‌جمهور امریکا فردی افسرده و شکست خورده است. کسی که امریکا را به زمین زد، امروز دیگر معمار فشار حداکثری و فشار حداکثری هر دو در هم شکست‌اند. سلامی تاکید کرد: تمام تمرکز دشمن بر رهبری ماست و می‌بینید که چگونه بر کلمات و بیانات او حتی در خصوص واکسن تمرکز کرده‌اند و می‌خواهند مانع خط روشن و کلام نورانی او در هدایت بشر شوند. وی گفت: اسراییل از درون پوسیده شده و وضعیت امریکا را هم می‌بینید، اما ما به جایی رسیده‌ایم که از برجام بی‌نیاز شده ایم؛ چه امریکا به برجام برگردد یا بر نگردد، آنها هرچه توطئه اندیشیدند به خودشان برگشت و امروز رسوای جهان هستند و این مسیر ادامه دارد.

وضعیت آلودگی هوا نگران‌کننده است

دبیر شورای نگهبان گفت: وضعیت آلودگی هوا در تهران و برخی کلان‌شهرها وضعیت نگران‌کننده‌ای است و ان‌شاءالله با جدیت و تدابیر مسوولان امر و با همکاری مردم، این مساله حل شود. آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها گفت: ظلم به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها آن بانوی یگانه دو عالم، پایه ظلم‌های بعدی در تاریخ اسلام شد و لعنت ابدی خداوند بر ظالمین و حامیان آنها که موجب چنین اتفاقات دردناکی در تاریخ اسلام شدند. جنتی در ادامه با اشاره به درگذشت مصباح‌یزدی، خاطرنشان کرد: فقدان مرحوم آیت‌الله مصباح برای حوزه‌های علمیه و ساحت علم و دانش ضایعه بزرگی است؛ ایشان علماً و عملاً عنصری ارزشمند و متعبد، با اخلاقی وارسته بود. وی افزود: موسسه امام خمینی(ره) که به همت مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی تأسیس شد، کمک زیادی به توسعه و تعمیق معارف ناب شیعه و اهل‌بیت علیم‌السلام داشته و در این موسسه شاگردان فاضل و متدین بسیاری تحت مدیریت آیت‌الله مصباح‌یزدی تربیت شده‌اند که امیدواریم این مسیر درست همچنان ادامه پیدا کند. دبیر شورای نگهبان به موضوع کرونا و کاهش آمار مرگ و میر ناشی از آن در کشور اشاره و تأکید کرد: در دنیا به ویژه انگلیس و امریکا وضعیت شیوع و مرگ و‌میرهای ناشی از آن رو به افزایش است.

 

ارسال نظر