دلار 15هزارتومانی با آزادی منابع

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۳۳

رییس‌جمهور گفت: تأکید می‌کنم که مردم بدانند و امروز هم در دولت این موضوع بحث شد که غیر از کوواکس و واکسن‌هایی که در دسترس است و وزارت بهداشت تأیید می‌کند با تأکید بانک مرکزی مشکلی برای تأمین و پرداخت ارز نداریم و تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا واکسیناسیون سراسری طبق زمانبندی مشخص انجام شود. حجت‌الاسلام‌المسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت با تأکید بر اینکه کمک خداوند و همکاری مردم ما را در مقابل فشارها و در برابر ویروس کرونا موفق خواهد کرد، گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفت مشکلاتی که در ماه‌های اخیر به خاطر کرونا به خصوص در آذرماه ایجاد شده بود در دی فرونشست که این مساله با همکاری و هماهنگی مردم و فداکاری کادر درمان بود. من تأکید می‌کنم مردم بدانند که امروز هم در دولت این موضوع بحث شد که غیر از کوواکس و واکسن‌هایی که در دسترس است و وزارت بهداشت تأیید می‌کند با تأکید بانک مرکزی مشکلی برای تأمین و پرداخت ارز نداریم و همه تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا واکسیناسیون سراسری طبق زمانبندی مشخص انجام شود. وی در ادامه اظهار کرد: رسانه‌های خارج از کشور و برخی در داخل، به جای آنکه بگویند امریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته به دنبال نادیده انگاری همه ظلم‌ها و فشارهای امریکا هستند، گویی امریکا علیه ملت ایران هیچ ظلمی انجام نداده و این مدیران کشور بوده‌اند که یک مرتبه ضعیف شده‌اند. وی افزود: آنها که برای مدیریت و تحریم درصد تعیین می‌کنند با معیاری که می‌گویم جواب خود را خواهند گرفت. معیار این است که سال ۹۵ و ۹۹ را کنار هم قرار دهیم و مقایسه کنیم. همان مدیران سال ۹۵ در حال اداره کشور در سال ۹۹ با همان قدرت و روحیه و توانمندی و تجربه بیشتر هستند. پس فرق بین ۹۵ و ۹۹ هر چه که هست به خاطر جنایت امریکا و مربوط به تروریسم اقتصادی، تحریم و فشارهای نارواست.

روحانی گفت: دولت آینده امریکا با هر سیاستی می‌داند که سیاست فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده و ادامه آن راه امکان پذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم پیروز می‌شد با اینکه چیزی از سیاست نمی‌فهمد او هم می‌فهمید که این سیاست غلط بوده است. رییس‌جمهور اضافه کرد: البته امریکایی‌ها در این سیاست خود ناموفق بودند اما به هر حال رنج فراوانی برای ملت ما ایجاد کردند. هر چند زانوان ملت ما خم نشد و در مقابل این فشار ایستادند اما باز هم فشار زیادی وارد شد. جالب اینجاست که عده‌ای هر مشکلی ایجاد می‌شود نمی‌گویند امریکا بلکه می‌گویند چرا دولت این کار را کرد یا آن کار را نکرد. این دولت همان دولت است و آنچه تفاوت ایجاد کرده تحریم ظالمانه علیه یک ملت بزرگ بوده است. وی در ادامه تاکید کرد: امروز کاملا مطمئنیم پایان مقاومت و ایستادگی مردم نمایان خواهد شد و در ماه‌های آینده نتیجه این صبر را می‌بینیم. روحانی افزود: آنچه ما را به این نتیجه رسانده هم صبر مردم، هم درایت رهبری، هم تلاش دولت و هم همکاری قوای دیگر بوده است. در مخیله امریکایی‌ها این بود که سه ماه بعد از آغاز فشارها دیگر دولت جمهوری اسلامی نیست و نمی‌فهمیدند که سه سال بعد هم این ملت مقاوم ایستاد و آنها سرنگون شدند و پایان غم‌انگیزی برای زندگی سیاسی خود رقم زدند.

رییس‌جمهور با اشاره به ۲۶ دی سالروز فرار شاه از کشور خاطرنشان کرد: فرار آن مزدور نمادی برای رسوایی و پایان استبداد و استعمار خارجی در ایران بود و امروز هم با پدیده کم نظیری از سقوط یک مورد مشابه دیگر در امریکا مواجهیم. البته در امریکا بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید نیست. در آنجا امروز سقوطی را همراه با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید می‌بینیم. وی اضافه کرد: این نشانه این است که در دنیا قلدرمآبی، نژادپرستی و زیرپا گذاشتن قانون پایان خوبی نخواهد داشت. در طول این سه سال گذشته مردم خوب و صبور ما در برابر این تروریست تاریخی مقاومت کردند. آنها می‌خواستند سه ماهه نظام را سرنگون کنند ولی خودشان سرنگون شدند. ما شاهد شکست یک سیاست هستیم. یعنی سیاست فشار حداکثری نسبت به یک ملت بزرگ و تروریسم اقتصادی که می‌خواستند با آن زندگی مردم را به‌هم بریزند.

نکته دیگری که می‌خواهم تاکید کنم ارزش پول ملی است. ارزش پول ملی برای ما خیلی مهم است، یکی از مسائل بسیار مهم در لایحه بودجه 1400 این بوده که ارزش پول ملی را بالا بردیم یعنی در حالی که در کشور مثلا قیمت دلار حدود 23 هزار تومان، 24 هزار تومان، همین حدود یا کمی بالاتر در همین حدود بوده، قیمت دلار را برای سال آینده حدود 12 هزار تومان، 11هزار و 500 تومان دیدیم. دولت افق آینده را این‌چنین دیده و روشن دیده است اگر هم این دلار کمی بیشتر باشد درآمد دولت بالا می‌رود ولی برعکس اگر شما قیمت دلار را بالا نگه دارید و بالا در نظر بگیرید سال آینده قیمت دلار پایین بیاید، اینکه تصمیم ما این است که قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن و متعادل کنیم چون مشکلی که امسال داشتیم این بود که بانک مرکزی ما منابعی که داشت در دسترسش نبود. این روزها راجع به یک کشوری زیاد شنیدید به مناسبت‌هایی که 7 میلیارد دلار ما در بانک کشوری حبس است و روی آن را قفل کردند. اگر همین منابع فردا صبح در اختیار بانک مرکزی ما قرار بگیرد، نه درآمد جدید نه نفت جدید، همین منابع اگر آزاد شود قیمت دلار از 24 یا 25 هزار تومان به حدود 16 هزار تومان، 15 هزار تومان پایین می‌آید. اگر منابع در اختیار ما قرار بگیرد این قیمت واقعی نیست. مردم ما بدانند این قیمتی که امروز در نیما هست واقعی نیست، در بازار هست واقعی نیست، منتها بانک مرکزی ما برای اینکه اعمال سیاست کند مقداری دست او بسته است، در بازار آزاد دست ما باز است هر مقدار اسکناس لازم باشد وارد بازار می‌کنیم دست ما باز است اما در مواردی که حواله است مقداری دست ما بسته است و البته امروز نسبت به دو هفته پیش بازتر است، شرایط ما امروز بهتر است، قطعا آینده هم بهتر می‌شود، من تردید ندارم شرایط ما بهتر می‌شود. بنابراین از نمایندگان محترم مجلس خواهش می‌کنم که باز همکاری و هماهنگی را با هم انجام دهیم و یک نکته دیگر دارم که می‌خواهم روی آن تاکید کنم و آن در لایحه بودجه است. قانونگذاری در لایحه بودجه نباید انجام بگیرد، خود شورای محترم نگهبان در این زمینه بسیار حساس است. آن سال‌هایی که در مجلس بودیم، قانونگذاری در بودجه راحت است. شما نماینده یک پیشنهاد می‌دهید یک رای می‌گیرد قانونی که باید لایحه شود در دولت بحث شود، برود شور اول، برود شور دوم، بحث شود بعد یک دفعه با یک رای با یک قیام و قعود قانون می‌شود، یک بندی، یک تبصره‌ای را اضافه می‌کنند آن هم مخصوصا در ساعات آخر و آن وقت‌ها هم که ما سه شیفته در بودجه کار می‌کردیم، شب و ساعت آخر شب یک نفر نماینده یک پیشنهاد می‌داد و آن پیشنهاد تصویب می‌شد و قانون می‌شد.

 

ارسال نظر