نشست اقتصادی مشترک پاستور و بهارستان برگزار می‌شود

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۱۰
نشست اقتصادی مشترک پاستور و بهارستان برگزار می‌شود

جدیدترین نشست مشترک سران سه قوه به میزبانی قوه قضاییه برگزار شد. این نشست در حالی برگزار شد که اختلاف نظرها میان، مجلس و دولت بر سر تصویب لایحه بودجه به اوج خود رسیده و مشخص نیست در هفته‌های آینده، چه سرنوشتی در انتظار پیشنهاد دولت خواهد بود. در این فضا برگزاری این نشست مشترک کمک کرده تا بستری جدید برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو قوه فراهم شود و رییس مجلس از برگزاری نشست اقتصادی مشترک دولت و مجلس خبر داده است. محمد باقر قالیباف با بیان اینکه در حوزه راهبردها، بین قوا هماهنگی و وحدت نظر کامل وجود دارد، گفت: هر سه قوه به دنبال این هستیم که کاهش وابستگی بودجه به نفت را بیشتر از گذشته پیش ببریم. خیلی خوشحالم که جلسات سران نسبت به گذشته با فاصله زمانی کمتر برگزار می‌شود و این جلسات نسبت به جلسات گذشته با نزدیکی و تمرکز بیشتر بر موضوعات مهم و اساسی کشور مورد بحث قرار می‌گیرد. رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مباحث به دو صورت راهبردی و روشی مطرح می‌شود و اولویت حل مشکلات مردم است؛ امروز نیز تاکید شد که این جلسات با فاصله زمانی کمتر تشکیل شود. وی یکی از موضوعات مهم امروز جامعه را سند مالی بودجه کشور برشمرد و افزود: در حوزه راهبردها، بین قوا هماهنگی و وحدت نظر کامل وجود دارد و همانطور که رییس محترم جمهور عنوان کردند، هر سه قوه به دنبال این هستیم که کاهش وابستگی بودجه به نفت را بیشتر از گذشته پیش ببریم.

قالیباف در توضیح کاهش وابستگی به نفت در بودجه 1400 اضافه کرد: این مساله بدین معنی است که درآمدهای نفتی را صرف هزینه‌های جاری نکنیم.

وی ادامه داد: آقای رییس‌جمهور نیز بر این مساله تاکید و عنوان کرده بودند که چون ما به سمت کاهش وابستگی به نفت حرکت می‌کنیم به ما «بارک‌الله » بگویید؛ من در جلسه امروز به ایشان گفتم و اینجا هم تکرار می‌کنم که «بارک‌الله و صدبارک‌الله»! در این مسیر گام‌برداریم و این یکی از محورهای مهم و اساسی در اصلاح ساختار بودجه و تورمی است که هر روز افزایش می‌یابد.

رییس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه این اهداف در بودجه مشترک است، گفت: ولی اختلاف سلیقه و روشی که به آن دست یابیم، وجود دارد، لذا مقرر شد هفته آتی روسای کمیته‌های مصرف و درآمد و همچنین رییس کمیسیون تلفیق نشستی را با ستاد اقتصادی دولت داشته باشند تا در روش‌ها و اختلاف سلایق فعلی، با وحدت بیشتری مسائل را پیش ببریم.

قالیباف اظهار امیدواری کرد با این روند بتوان بودجه را از کمیسیون تلفیق به صحن ارایه کرد تا این بودجه که در حقیقت سند زندگی مردم و سند مالی دولت است، به گونه‌ای عمل کند که معیشت و سلامت مردم را به بهترین نحو پیش ببرد.

وی تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی و دولت با نظر رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصرار داریم که اولویت را به تولید دهیم تا پیشنهاداتی که در تلفیق به تصویب رسید، پس از رأی در صحن علنی و تایید در شورای نگهبان، مالیات در حوزه تولید کاهش چشمگیری پیدا کند.

حسن روحانی ، رییس‌جمهور نیز پس از برگزاری این جلسه، به مردم اطمینان داد سه قوه در مسیر کاهش فشارها بر مردم اقدام خواهند کرد. رییس‌جمهوری اضافه کرد: دولت هم در زمینه تهیه واکسن از کواکس درخواست را مطرح کرده و هم پول آن را پرداخت کرده است و میلیون‌ها دوز واکسنی که از این طریق خریداری شده در اختیار قرار می‌گیرد و از منابع دیگر هم دنبال تهیه واکسن هستیم بنابراین مردم در این زمینه اصلا نگرانی نداشته باشند.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه به مساله معیشت مردم اشاره کرد و گفت: سه سال در یک جنگ بزرگ اقتصادی بودیم و مردم با ایستادگی و مقاومت توانستند از پیچ و خم‌های بسیار پیچیده و سخت عبور کنند و اقدامی که مجلس شورای اسلامی در زمینه بودجه سال آینده قرار داده یکی از مسائل مهم در زمینه معیشت مردم در سال آینده است.

وی افزود: امروز هم با رییس مجلس و قوه قضاییه بحث‌هایی درباره آنچه در لایحه دولت آمده بوده و آنچه در کمیسیون تلفیق انجام می‌گیرد، گفت‌وگو شد. تلاش ما این است که نظرات دولت و مجلس بهم نزدیک‌تر شود و بتوانیم به اهدافی که در این لایحه مورد نظر ما بوده است توسط کمیسیون تلفیق و بعد مجلس شورای اسلامی با نزدیک شدن افکار و همفکری‌هایی که باید در این زمینه انجام بگیرد، برسیم.

روحانی گفت: امروز تصمیم گرفتیم بخش اجرا و کمیسیون تلفیق جلسات بیشتری داشته باشد و بودجه به گونه‌ای تصویب شود که به نفع همه مردم و اقتصاد و رشد و توسعه کشور باشد.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: تلاش ما این است که وابستگی بودجه جاری را از نفت برای همیشه از بین ببریم و این کار در این چند سال اخیر به خوبی انجام گرفته یعنی وابستگی بودجه به نفت همواره کاسته شده است. امسال هم همینطور خواهد بود و امیدواریم هزینه‌های جاری ما به نفت وصل نشود و از منابع دیگر تامین شود.

وی ادامه داد: در این سه سال به کمک مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب توانستیم تحریم را کم اثر کنیم البته نمی‌توان آثار تحریم را صفر کرد، اما آن چیزی که مورد انتظار دشمنان بود نگذاشتیم که آنها به اهداف شوم خود برسند. 

روحانی گفت: آنچه مورد نیاز ضروری مردم بود با همه سختی‌ها وارد کردیم. مقداری که لازم بوده اجناسی را صادر کنیم به هر قیمتی صادرات را انجام دادیم. امسال هم تا این مقطعی که هستیم، رقم صادرات و واردات قابل قبول است.

 رییس‌جمهوری با بیان اینکه همه نیازهای ضروری تا امروز خریداری شده است، ‌افزود: امروز در جلسه ستاد اقتصادی درباره همه سفارشات مربوط به کالاهایی که در سال ۱۴۰۰ وارد می‌شود بحث شد. همه نیازهای مردم در سال ۹۹ هم خریداری و هم تامین شده است و برای سال آینده هم انجام می‌گیرد.

سیدابراهیم رییسی نیز در پایان نشست سران قوا با بیان اینکه امروز انتظار مردم از قوای سه گانه آن است که در اقدامات‌شان امیدآفرین و گره‌گشا باشند، اظهار داشت: تلاش همه دستگاه‌ها باید بر شعار «ما می‌توانیم» باشد؛ حقیقتا تولید را جهش دهند و موانع تولید را رفع کنند.

رییس دستگاه قضا افزود: این اقدامات می‌تواند به خنثی‌سازی تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها بینجامد؛ مدیران و کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که در این میدان باشند از آنها پشتیبانی خواهد شد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به دو محور مورد بحث سران قوا یعنی معیشت و سلامت مردم، گفت: این موارد باید برای همه مسوولان مورد توجه و تاکید باشد؛ سلامت از نکاتی است که مورد توجه و انتظار مردم است، ما نیز بر این مساله تاکید می‌کنیم که می‌تواند سلامت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و یک نظام سالم اداری را رقم بزند.

آیت‌الله رییسی تاکید کرد: این نظام سلامت اداری می‌تواند برای مردم رفع دغدغه کند و برای آنها افزایش امید و اعتماد به دنبال داشته باشد.

 

ارسال نظر