سیاست

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۴۸

حادثه هواپیمای اوکراینی  ناشی از بی‌تدبیری یک جمع بود

رییس‌جمهور با اشاره به سالروز حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورنکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت که آن هم از بی‌تدبیری یک جمع ناشی شده بود. رییس‌جمهوری همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی در ۱۸ دی ماه سال گذشته، گفت: برای بازماندگان این حادثه آرزوی صبر می‌کنم. برای عزیزانی که در آن جهان هستند دعا می‌کنیم؛ این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک باور نکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت و آن اشتباه هم از بی‌تدبیری یک جمع ناشی شد. روحانی تصریح کرد: اگرچه همه اینها روی سهو و خطا بود اما حادثه خونبار و خطرناکی را به وجود آورد که عده‌ای از نخبگان ما در این هواپیما از دست رفتند و جان به جان آفرین تسلیم کردند. وی تأکید کرد: ان‌شاءالله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در یک دادگاه پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند؛ چه بسا نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش‌بخش واقعی خانواده‌ها و جبران‌کننده لطمه‌ای باشد که جایگاه هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد. رییس‌جمهوری با اشاره به حوادث اخیر در امریکا و تسخیر مجلس سنای این کشور توسط معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: آنچه دیشب و امروز در امریکا شاهد بودیم، نشان داد دموکراسی غربی چقدر سست و فشل است و بنیان قوی ندارد. دیدیم که در این کشورها متاسفانه با وجود پیشرفت علم و صنعت، عوام گرایی زمینه بسیاری دارد. دیدیم که یک انسان پوپولیست چه بلایی در این ۴ سال بر سر کشور خود آورد و آبرو و حیثیت کشور را زیر سوال برد و این فرد چه ضربه‌های بزرگی به منطقه ما، به فلسطین، سوریه و یمن زده است. روحانی تاکید کرد: وقتی یک آدم ناسالم قدرت را در دست می‌گیرد مشکلات فراوانی برای کشور خود و دنیا به وجود می‌آورد که امیدوارم این درس عبرتی برای همه دنیا و همچنین برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد. وی یادآور شد: آنانی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، باید جبران کنند و ملت امریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند. آنان باید به شرایطی که جامعه بین‌المللی باید داشته باشد یعنی عقل و قانون برگردند. رییس‌جمهوری تصریح کرد: امیدوارم شر انسان‌های کم‌سواد در اداره این کشور و آنانی که به دنبال منافع خانوادگی و فردی خود هستند، از سر آنان و دنیا کم شود و شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم. روحانی همچنین با اشاره به سالروز ترور سردار سلیمانی گفت: هیچگاه ندیدم شهید سلیمانی جناحی و حزبی فکر کند. همیشه به فکر مردم بود، نه تنها به فکر مردم کشور خود بلکه به فکر مسلمانان و مردم منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه ارایه کرد.  وی ادامه داد: اینکه داخل حزب و جناحی رشد کنیم یا با تکیه بر جناحی موفق شویم، خوب است اما وقتی صاحب قدرت شدیم، نسبت به همه ملت و همه مردم دارای هر نوع سلیقه و ایده، وظیفه خدمت رسانی داریم.

 

نفت نباید روی اقتصاد ما  تاثیر بگذارد

معاون اول رییس‌جمهور گفت: هر کسی حتی بخش خصوصی در ایران مکلف است که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل کند و به عنوان یک سیاست بالا دستی قوانین و مقررات جاری کشور که تدوین و تصویب می‌شود نباید در تضاد و معارضه با سیاست‌های این اقتصاد باشد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به این دلیل است که در مقابل تکانه‌های خارجی اقتصاد کشور بتواند روی پای خود ایستاده و به نوعی بتوانیم اقتصاد را بازسازی و در مقابل این تکانه‌ها اقتصاد کشور به یک‌باره به هم نریزد. معاون اول رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید اقتصادمان را به نقطه‌ای می‌رساندیم که نفت نتواند روی اقتصاد کشور تاثیر بگذارد. وی تصریح کرد: ما تحریم‌ها را از اول انقلاب تاکنون داشته‌ایم و هیچ زمانی کشور از تحریم‌ها رها نبوده و از همان سال‌های ۵۸ ما با تحریم‌های امریکا روبه رو بودیم البته این تحریم‌ها خیلی فشار جدی وارد نمی‌کردند و ممکن بود در روند توسعه کشور اخلال ایجاد می‌کرد ولی نه بخش خصوصی و نه دولتی متوجه این مساله نمی‌شد. جهانگیری افزود: تحریم‌ها در این دهه اخیر به عنوان تحریم‌های شورای امنیت در مقطع قبلی بطور خاص روی منابع فروش نفت کشور به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی و سیستم بانکی به عنوان جایی که پول باید جابه‌جا کند فشار آوردند. وی تاکید کرد: در این دوره نیز امریکایی‌ها بعد از خروج از برجام فشار سنگینی گذاشتند با نیت اینکه اقتصاد کشور و نظام را فلج کنند و در واقع به تعبیر خودشان از هم بپاشانند. معاون اول رییس‌جمهوری بیان کرد: آن چیزی که کمک کرد که ما بتوانیم این تحریم‌ها را خوب پشت سر بگذاریم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه از سال ۹۲ شروع به وارد کردن ۶ میلیون تن گندم ‌کردیم و سال ۹۴ تا ۹۵ کشور را به خودکفایی کامل گندم رساندیم که این مساله در اثر همین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود. جهانگیری اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی خودکفایی در گندم را به عنوان یک طرح اقتصادی مقاومتی تعریف و روی آن ایستادگی کرد و کشاورزان نیز به صحنه آمده و کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شد.  وی بیان کرد: وقتی بنزین را تحریم کردند ما در داخل کشور با محدودیت‌هایی روبه رو شدیم زیرا هر سال و هر روز برای مصرف کشور باید میزانی بنزین وارد می‌کردیم و این مهم گلوگاهی بود که در صورت کارسازی تحریم‌ها می‌توانست کشور را فلج کند.  معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: برای اینکه بنزین تامین کنیم مجبور شدیم به پتروشیمی‌ها بگوییم به جای مواد پتروشیمی یک ماده افزودنی به‌آن اضافه کنند تا ماده پتروشیمی تبدیل به سوختی مشابه بنزین مصرف شود که این مهم ده‌ها آثار زیست محیطی دیگر می‌توانست در کشور داشته باشد.

 

 

ارسال نظر