عملکرد شش ماهه رشد اقتصادی از نظر مجلس

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۵۹

مرکز پژوهش‌های مجلس در سلسله گزارش‌های تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران به بررسی عملکرد ۶ ماهه اول و برآورد رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹ پرداخت.به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران ۱۴. عملکرد ۶ ‌ماهه اول و برآورد رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹» آورده است؛ تجربه دو سال رشد اقتصادی منفی متأثر از جهش نرخ ارز و مدیریت نامناسب کسری بودجه دولت، در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سبب شد تا اقتصاد ایران حدود ۱۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کوچک‌تر شود. با این حال بروز نشانه‌هایی از رشد اقتصادی مثبت در فصول پایانی سال ۱۳۹۸ نشان از تخلیه اثر شوک‌های داخلی و خارجی بر اقتصاد کشور داشت که با شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ اقتصاد کشور متحمل شوک جدیدی شد. بر این اساس صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی با تعدیل پیش‌بینی خود از اقتصاد ایران، رشد اقتصادی کشور را در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) به‌ترتیب ۴/۵- و ۵/۵- درصد برآورد کرده‌اند. ضمن اینکه براساس اعلام مرکز آمار ایران نیز رشد اکثر زیربخش‌های خدمات در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ متأثر از شیوع ویروس کرونا منفی شده است. با این حال به‌ نظر می‌رسد نهادهای بین‌المللی در برآورد آثار شیوع ویروس کرونا بر بخش حقیقی اقتصاد ایران دچار بیش برآوردی شده‌اند.با در نظر گرفتن تحلیل‌های ارایه شده در متن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برآورد می‌شود پس از تجربه دو سال رشد اقتصادی منفی، رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ از دامنه رشد منفی خارج شود. براساس آخرین شواهد از عملکرد اقتصاد در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ و روندهای قابل تحلیل تا پایان سال، رشد اقتصادی ۰/۵ درصد، رشد اقتصادی بدون نفت ۰/۸ درصد، رشد کشاورزی ۲/۱ درصد، رشد نفت ۱/۶- درصد، رشد صنعت ۶/۴ درصد، رشد آب، برق و گاز ۴/۲ درصد، رشد بخش ساختمان ۱۴/۶- درصد و رشد بخش خدمات صفر درصد برآورد می‌شود.براساس این گزارش ذکر این نکته ضروری است که مهم‌ترین عامل اثرگذار بر اقتصاد در نیمه اول سال ۱۳۹۹ شیوع ویروس کرونا بوده است.

   تاکید بر افزایش ردیف‌های معیشتی  در بودجه

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به بررسی لایحه بودجه هزار و ۴۰۰ در قوه مقننه خواستار تامین مسکن جوانان و افزایش سقف وام ازدواج شد.حسین نوش‌آبادی در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید دانشمند محسن فخری‌زاده اظهار کرد: ترور دانشمندان هسته‌ای ایران خللی در عزم ملت ایران و پیمودن راهی که از آن به جهاد علمی تعبیر می‌شود، به وجود نخواهد آورد.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با استناد به بیانات مقام معظم رهبری گفت: مجلس یازدهم نقطه امید و انتظار مردم ایران است همانطور که رهبری فرمودند این مجلس یکی از قوی‌ترین مجالس انقلاب و سرشار از نیروهای پرتوان و با ایمان است که می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در حل مشکلات جامعه، پیشرفت کشور و آینده نظام داشته باشد.وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تاکید کرد: تورم و گرانی بی‌منطق، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ بیکاری، زندگی طبقات پایین و متوسط کشور را روز به روز سخت‌تر کرده است. این درحالی است که ظرفیت‌های مادی، معنوی و منابع مالی گسترده برای رونق کسب و کار و حل مشکلات اقتصادی کشور وجود دارد. سوال این است که چرا با وجود ظرفیت‌های کشور و تنوع اقلیمی و منابع ممتاز جغرافیایی و همچنین برخورداری از فرهنگ و تاریخ و تمدن مردم همچنان با فقر و بی‌عدالتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟نوش‌آبادی افزود: پاسخ به سوال فوق را باید در کم کاری و سهل انگاری و سوء مدیریت مسوولان دانست. بی‌اعتنایی و غفلت از اقتصاد مقاومتی و بی‌توجهی به تولید و سرمایه‌گذاری داخلی و همچنین دور شدن از تفکر انقلابی و روحیه جهادی و روی آوردن به زندگی اشرافی از جانب بعضی مسوولان و مدیران کشور و فراموش کردن درد طبقات پایین جامعه از جمله عوامل رشد مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایران است.نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه رشد روزافزون بیکاری شکافهای وسیعی در جوانان ایجاد کرده است گفت: این روزها جوانان با چالش‌های اساسی برای تامین مسکن و تشکیل خانواده مواجه شدند . برنامه‌ریزی و همکاری دولت و مجلس برای مقابله با بحران مسکن، ازدواج و اشتغال جوانان یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است انتظار مردم ازمسوولان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات است. وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس گفت: لازم است حداکثر توجه به تامین بودجه‌های موردنظر در حوزه اقتصادی و معیشتی خصوصا تامین زمین و مسکن و افزایش سهم وام ازدواج برای جوانان در نظر گرفته شود.نوش‌آبادی در پایان ضمن انتقاد از وضعیت نیروهای شرکتی و پیمانکاری گفت: صدها هزار ازاین نیروها وضعیت نابسامانی دارد و هیچ آینده شغلی و تامین اجتماعی مناسبی برای آنها وجود ندارد.

  دولت لایحه بودجه را پس بگیرد

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی خواستار این شد که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را پس بگیرد و آن را اصلاح کند.عباس گودرزی در اخطاری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس‌جمهور گفت: دولت از سویی در بودجه درآمد غیرواقعی تعریف کرده و از سوی دیگر مالیات خانه و خودروهای لوکس را در لایحه حذف کرده است. این چه نحوه برنامه‌ریزی برای کشور است؟ دولت بهتر است درخواست برگشت لایحه را بدهد و آن را اصلاح کند. گودرزی در تذکری به وزیر بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی نیز گفت: نیروهای طرحی و کارکنان قراردادی مراکز درمانی چه شدند؟ کسی برای پرستاران و کارکنان مراکز درمانی کاری نکرده است در حالی که روز پرستار را هم در پیش داریم.

 

ارسال نظر