با حسابرسی الکترونیکی امنیت بازار سرمایه را بالا ببریم

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۱۹

وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتشار پیامی به مناسبت روز حسابدار، بر تقویت سیستم‌های الکترونیکی حسابداری و بهره‌گیری از حسابرسی الکترونیکی و هوشمند به منظور ارایه اطلاعات مناسب و کاهش عدم اطمینان در بازار سرمایه تاکید کرد. در پیام فرهاد دژپسند به مناسبت روز حسابدار آمده است:  ‌وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان بازوی مالی دولت چندسالی است که از طریق خزانه داری کل کشور مراسم بزرگداشت روز حسابدار را با حضور نمایندگان جامعه حسابداری و حسابرسی کشور برگزار می‌کند تا از این طریق بتواند ضمن قدردانی از زحمات این قشر، به توسعه این حرفه که سرمنشأ خدمات ارزشمندی نظیر ارتقای شفافیت مالی و پاسخگویی به عنوان حقوق شهروندی است، بپردازد. هر چند، در سال جاری اکثر فعالیت‌ها و رویدادهای جمعی به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته و محدود شده است، برگزاری این مراسم به صورت عمومی امکان پذیر نبوده و عملاً به شکلی محدود در قالب وبینار برگزار شده است. بر همین اساس، ضروری است پیام خود را از این طریق به گوش دست اندرکاران و اعضای حرفه حسابداری و حسابرسی برسانم. قطعا شیوع این ویروس بر حرفه حسابداری اثرگذار بوده و محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. ولی توجه ویژه به فرصت‌های فعالان این حرفه در این ارتباط بسیار ضروری است. تقویت سیستم‌های الکترونیکی حسابداری، بهره‌گیری از حسابرسی الکترونیکی و هوشمند و ارایه اطلاعات مناسب به منظور کاهش عدم اطمینان در بازار سرمایه از جمله فرصت‌های پیش روی این حرفه است. بنابراین، بسیار با اهمیت است که اعضای حرفه حسابداری و حسابرسی با جدیت و همکاری در راستای ارتقای اعتماد و شفافیت در سیستم گزارشگری مالی که زیربنای ثبات اقتصادی و توسعه بازار سرمایه است، تلاش کنند. 

   در فناوری حسابداری عقب هستیم

مدیرعامل سازمان حسابرسی ریشه مسائل در حسابرسی را حق الزحمه و منابع مالی دانست و گفت: در فناوری حسابرسی بسیار عقب هستیم و باید مشخص شود که وظیفه حسابرسی بنگاه‌های متعلق به دولت و بخش خصوصی بر عهده چه نهادی است و دولت باید حسابرسی خود را برعهده بگیرد. مراسم گرامیداشت روز حسابدار در وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور و مدیرعامل سازمان حسابرسی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. در این مراسم، موسی بزرگ اصل - مدیرعامل سازمان حسابرسی - گفت: یکی از موارد استفاده اقتصاد هوشمند در این حوزه بهره‌گیری از خدمات حسابداری ابری است که امکان ارتباط سریع و سهل سیستم‌های حسابداری را فراهم می‌کند. فناوری دیجیتال باعث شده است دقت داده‌ها و اطلاعات افزایش یابد. وی ریشه مسائل در حوزه حسابرسی را حق الزحمه و منابع مالی دانست و افزود: کشورمان در فناوری حسابرسی بسیار عقب است‌؛ به گونه‌ای که هنوز اتوماسیون حسابداری در این حوزه عملیاتی نشده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و استفاده از بلاکچین در حرفه حسابداری کاربرد دارد. آنچه برای حوزه حسابداری مساله آفرین شده این است که باید مشخص شود وظیفه حسابرسی بنگاه‌های متعلق به دولت و بخش خصوصی بر عهده چه نهادی است و اعتقاد من این است که دولت باید حسابرسی خود را برعهده بگیرد. در ادامه رحمت‌الله اکرمی  معاون نظارت مالی و خزانه داری  اظهار کرد: اقتصاد هوشمند منجر به کاهش فساد و صرفه جویی در زمان می‌شود. با اقتصاد هوشمند کارکرد عوامل انسانی تغییر می‌کند که در حرفه حسابداری نقش حسابداران از ثبت و نگهداری اطلاعات به نظارت و مدیریت حرکت کرده است. استفاده از تکنولوژی منجر به کاهش فرآیند حسابرسی و هزینه‌ها شده است. وی با بیان اینکه حرکت به سمت حسابداری یا حسابرسی هوشمند به فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیروی انسانی آشنا به کاربرد آنها دارد، گفت: خزانه داری کل کشور هم از اقتصاد هوشمند مستثنی نیست و در سال‌های اخیر سامانه‌های الکترونیکی چون سامانه نظارت آنی (سمانا)، سامانه اموال دستگاه‌های اجرایی، سامانه مدیریت بدهی و مطالبات دولت در این سازمان راه‌اندازی شده و در این بین لازم است که گفته شود سامانه سمانا سرعت صورت حساب‌‌های مالی را افزایش داده است.

  پیشنهاد وزارت اقتصاد برای حداقل سرمایه بیمه‌های ایرانی

با توجه به رشد ارزش اسمی اموال و دارایی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی و در نتیجه ضرورت افزایش سرمایه موسسات بیمه به ‌منظور پوشش ریسک‌های موجود، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش نویس مربوط به تعیین حداقل سرمایه موسسات بیمه ایرانی را به هیات دولت ارایه نموده است. براساس مصوبات شورای عالی بیمه، سقف صدور و نگهداری حق بیمه‌ها تابعی از سرمایه شرکت‌های بیمه است. سطح بالاتر مجاز برای نگهداری بیمه‌ها، به معنای استفادة کمتر از بیمه اتکایی واگذاری است که هزینه‌هایی را به شرکت‌های بیمه تحمیل کرده و امکانات سرمایه‌گذاری آنها را نیز محدود می‌کند.  بنابراین برخورداری از سرمایه مکفی نه تنها یک الزام قانونی، بلکه یکی از شروط حیاتی برای کسب جایگاه در بازار رقابتی امروز است. تقویت توان مالی موجبات رشد و افزایش درآمدهای سرمایه‌گذاری را فراهم خواهد کرد. همچنین با تزریق منابع مالی جدید شرکت‌های بیمه با آسودگی کامل در جهت افزایش عملیات بیمه‌گری از طریق قبولی اتکایی و سایر عملیات بیمه‌گری گام بر خواهند داشت و این امر موجب رشد تولید و فروش شرکت خواهد بود. از مهم‌ترین مزایای افزایش سرمایه برای شرکت‌های بیمه‌ای کاهش ریسک شرکت و بهبود توانگری مالی شرکت‌ها است. شاخص توانگری مالی از معیارهای اصلی پذیرش ریسک و ایفای تعهدات موسسات بیمه به شمار می‌رود و سرمایه پرداخت شده نقش اساسی در ارتقای این شاخص ایفا می‌کند.

 

ارسال نظر