توان نظامی و موشکی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۶۱۸
توان نظامی و موشکی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهارنظر درباره شروط یک مقام دولت منتخب امریکا برای بازگشت این کشور به توافق برجام را وظیفه دولت‌مردان سیاسی عنوان می‌کند اما این پرسش که «آیا توان و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران قابل مذاکره است؟» را بدون پاسخ نمی‌گذارد و با صراحت می‌گوید که «قطعاً قابل مذاکره نیست.» او تاکید دارد که پاسداران سیاست را می‌دانند، اما سیاست زده نیستند و اظهارنظر سیاسی را بر عهده سیاست‌مداران و بزرگان خود می‌گذارند، اما در حوزه سیاست نظامی و تاکتیک‌های خود و آنچه که بر عهده دارند، صحبت می‌کنند. فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهارنظر درباره شروط یک مقام دولت منتخب امریکا برای بازگشت این کشور به توافق برجام را وظیفه دولت‌مردان سیاسی عنوان می‌کند اما این پرسش که «آیا توان و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران قابل مذاکره است؟» را بدون پاسخ نمی‌گذارد و با صراحت می‌گوید که «قطعاً قابل مذاکره نیست». او تاکید دارد که پاسداران سیاست را می‌دانند، اما سیاست زده نیستند و اظهارنظر سیاسی را بر عهده سیاست‌مداران و بزرگان خود می‌گذارند، اما در حوزه سیاست نظامی و تاکتیک‌های خود و آنچه که بر عهده دارند، صحبت می‌کنند. سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (ندسا) در گفت‌وگو با ایسنا به پرسش‌هایی درباره اهداف سپاه از حضور در آب‌های بین‌المللی و برنامه‌های ندسا در حوزه زیر سطح و رزم‌ناوها و همچنین پیشنهادات مقامات امریکایی برای بازگشت به برجام و «انتقام سخت» از عاملان ترور شهید سپهبد سلیمانی پاسخ داد.

  اخیراً ناوگان نیروی دریایی سپاه به یک ناو اقیانوس‌پیما تجهیز شد؛ لطفاً درباره برنامه‌های سپاه در این حوزه و جزئیات تجهیزات و امکانات ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی توضیح دهید.

ناو چندمنظوره شهید رودکی مجهز به سلاح‌ها و ادوات مختلفی نظیر موشک‌های سطحی، هوایی، ضد زره و دوش پرتاب و سلاح‌هایی در سینه، پاشنه و بغل شناور و همچنین قایق‌های راکت انداز موشک انداز و بالگرد، پهپادهای عمود پرواز و پهپادهای لانچر پرواز است. این شناور به منظور سیادت دریایی آماده شده و در حال حاضر نیز در مسیر شمال اقیانوس هند به ماموریت دریانوردی خود ادامه می‌دهد. اعتقاد ما بر این است که همان‌گونه که امام راحل مان هم فرمودند ما نه ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم می‌رویم و همیشه طرفدار مظلومان خواهیم بود.دشمنان بدانند اگر تعرضی به این مملکت اسلامی داشته باشند در همان سطح بلکه سخت‌تر و پشیمان کننده پاسخ خواهند دید؛ اصلاً برای ما قابل قبول نیست که در دریا اتفاقی برای شناورهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران بیفتد. ما برنمی‌تابیم که شناورهای نفتکش، تجاری و صیادی ما مورد تعرض قرار بگیرند و حتی اگر برخی مانع فعالیت آنها شوند و برای آنها مشکلاتی پیش بیاید و مورد تعرض دزدان دریایی قرار بگیرند اینجا است که رسالت ناو با عظمت شهید رودکی برای ایجاد و حفظ امنیت و دفاع از منافع متعلق به جمهوری اسلامی مشخص می‌شود و ماموریتش را به نحو احسن در کنار برادران عزیزمان در نیروی دریایی ارتش انجام خواهد داد. پیام شناور شهید رودکی صلح، دوستی و امنیت برای شناورهای ما و حتی شناورهایی است که نیاز به کمک ما دارند.

  حضور در آب‌های بین‌المللی ماموریت جدید سپاه است؟

 نیروی دریایی اصلاً در یک قالب نمی‌گنجد و محدودیت برای نیروی دریایی معنا ندارد. ما باید برای حفظ امنیت کشتیرانی خود حتماً در آب‌های آزاد و بین‌المللی حضور داشته باشیم. اصلاً قرار نیست نیروی دریایی ارتش و سپاه در یک جا مستقر شوند؛ بیگانگان از اقیانوسیه، اروپا، آفریقا و امریکا با شناورهای خود در آب‌های نزدیک کشور ما حضور دارند، چرا ما در آب‌های بین‌المللی حضور نداشته باشیم؟ البته آنها برای ایجاد نا امنی و به هم زدن ثبات امنیت حضور پیدا می‌کنند ولی ما برای دفاع از ایجاد امنیت حضور می‌یابیم که این یک افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است.

  بعد از انتخابات اخیر امریکا، مقامات دولت منتخب طی اظهاراتی عنوان کردند که به شرط مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه حاضر به بازگشت به توافق برجام هستند، نظر شما در این باره چیست؟

من اهل اظهارنظر سیاسی نیستم و معتقدم دولت‌مردان سیاسی ما باید به این سوالات پاسخ دهند؛ این سخن به این معنا نیست که ما (پاسداران) سیاست نمی‌دانیم، بلکه به این معناست که سیاست‌زده نیستیم و اظهارنظر سیاسی را بر عهده سیاست‌مداران و بزرگان خود می‌گذاریم؛ ما در حوزه سیاست نظامی و تاکتیک‌های خود و آنچه که برعهده داریم، صحبت می‌کنیم.

  به نظر جنابعالی به عنوان یک فرمانده نظامی آیا توان و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران قابل مذاکره است؟

قطعاً قابل مذاکره نیست و این موضوع پیش‌تر نیز بارها اعلام شده که «توان نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست»؛ این فرمایش مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قواست.

  حدود یک ماه دیگر نخستین سالگرد شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی فرا می‌رسد؛ به نظر شما چه ویژگی شخصیتی خاصی در او وجود داشت که می‌تواند زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌هایی مشابه ایشان باشد؟

ما شخصیتی را از دست دادیم که خیلی بزرگ بود؛ اگر می‌بینیم حاج قاسم در دل‌ها است به این دلیل است که او خالصانه در راه خدا قدم برداشت و مردم دوست بود؛ اخلاص و مردمی بودن او باعث شد که خدا او را بزرگ کند؛ این به ما نشان می‌دهد که اگر همه با این اخلاص وارد شوند، حاج قاسم‌ها خواهیم داشت.

 وجود سرلشکر سلیمانی بزرگ و ارزشمند بود، اما امروز به لطف خدا در کشور حاج قاسم‌ها داریم؛ اگر به خدا اتکا کنیم و خالصانه مسیری را که سرلشکر سلیمانی رفت، طی کنیم و خدا به ما عنایت داشته باشد، می‌شویم حاج قاسم. آیا بعد از شهید بهشتی انقلاب از بین رفت؟ امام فرمودند «بکشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود»؛ هر کسی جایگاهی دارد، حاج قاسم نیز جایگاهی داشت و ما نمی‌توانیم بگوییم که حاج قاسم رفت و هیچ اتفاقی نیفتاد؛ اما این سنگر نیز خالی نماند؛ جانشین ایشان سردار رشید و شجاع اسلام برادر عزیزم آقا اسماعیل قاآنی جای او را در نیروی قدس گرفت. رفتن حاج قاسم سخت بود اما راهش ادامه دارد.

 

ارسال نظر