اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۸۸

تورم آبان دهک‌های کم‌درآمد را هدف گرفت

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم سالانه آبان‌ماه برای دهک اول و دهم درآمدی به ترتیب ٢٦.۳ و ٣٥.٢درصد بوده است. جهش ۸.۸ درصدی تورم نقطه‎‌به نقطه پایین‌ترین دهک درآمدی حاکی از تشدید فشار روی خانوارهای با سطح درآمدی پایین است. مرکز آمار در گزارشی جزییات تورم دهک‌های مختلف هزینه‌ای را اعلام کرد. بر این اساس نرخ تورم سالانه آبان‌ماه ١٣٩٩ برابر ٢٩ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٦.٣ درصد برای دهک اول و تا ٣٥.٢ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٣.١ درصد برای دهک دهم تا ٢٦.٦ درصد برای دهک اول است. پایین‌ترین دهک درآمدی در این ماه با جهش ۱۷.۴ درصد تورم نقطه‌ای در این گروه کالایی مواجه شدند. همچنین محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین ٢٥.٩ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٣ درصد برای دهک دهم است. با این وجود تورم ماهانه پایین‌ترین دهک درآمدی برابر با ۸.۴ درصد بود که این رقم برای بالاترین دهک درآمدی ۲.۳ درصد ثبت شده است. از سوی دیگر، تورم نقطه‌ای پایین‌ترین دهک درآمدی در آبان با جهش ۸.۸ درصدی همراه بود. در نقطه مقابل افزایش تورم نقطه‌ای برای بالاترین دهک درآمدی تنها ۰.۹ درصد گزارش شده است. این موضوع حاکی از فشار هزینه  روی خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٨,٩ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٨.١ درصد) ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٢.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

بسته جدید مالیاتی  برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با توجه به اعمال محدودیت‌های شدید و تعطیلی الزامی برخی کسب‌وکارها در برخی شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز، از تصویب و اجرای بسته جدید مالیاتی در حمایت از مشاغل به‌شدت آسیب دیده از کرونا خبر داد.  امید علی پارسا خاطرنشان کرد: به سبب اوج‌گیری مجدد شیوع بیماری کووید ۱۹ و اعمال محدودیت‌های شدید و تعطیلی الزامی برخی کسب وکارها در شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز (بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، مشاغل و کسب‌وکارها و فعالیت‌های شدیدا آسیب‌دیده از کرونا (بنا به تشخیص کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا) که در شهرهای مذکور قرار می‌گیرند، از حمایت‌های دولت بهره‌مند می‌شوند. وی در خصوص مفاد این بسته حمایتی گفت: براساس این مصوبه، موارد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی که آخرین مهلت آن از تاریخ یکم آذرماه ۱۳۹۹ لغایت یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ باشد، و نیز احکام اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ قانون ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت یک و نیم ماه تمدید می‌شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، همچنین با اشاره به تمدید یک ماهه مهلت تسلیم اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم وچهارم سال ۱۳۹۹ و سررسید پرداخت مالیات آن برای کلیه مودیان مالیاتی براساس این مصوبه، اظهار کرد: بخشودگی جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب 22/10/1381 به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید می‌شود. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، پارسا افزود: صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان سال ۱۳۹۹ نیز براساس این مصوبه، نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت. وی همچنین تاکید کرد: کلیه عملیات اجرایی موضوع فصل نهم از باب چهارم قانون مالیات‌های مستقیم (وصول مالیات) تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ برای اشخاص حقیقی متوقف می‌شود. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص دیگر مصوبات این بسته حمایتی نیز گفت: آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم که در بازه زمانی یکم آذرماه ۱۳۹۹ لغایت یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ باشد نیز با توجه به این مصوبه، تا تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ تمدید می‌شود.

بررسی طرح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد. سیدکاظم موسوی  به جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اشاره کرد. وی با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی، یادآور شد: این طرح در کمیته پولی و بانکی مورد بررسی قرار گرفته بود. براساس ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی در جلسه امروز(سه‌شنبه) گزارشی از بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها در زمینه اجرای تعهدات خود در این قانون ارایه شد. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: این طرح با حضور نمایندگان بانک مرکزی و مسوولان مربوطه چکش کاری شد، همچنین در این نشست مباحثی در حوزه جلوگیری از فرارهای مالیاتی و مبارزه با پولشویی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد هفته آینده درباره آن تصمیم‌گیری شود.

 

ارسال نظر