سیاست

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۸۱

از تمام مسیرها برای رسیدن به اهداف کشور استفاده می‌کنیم

سید عباس عراقچی تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم به وظیفه خود در برابر شهدا عمل کنیم و از تمام مسیرهای ممکن برای تحقق اهداف کشور استفاده کنیم که یکی از نمونه‌های آن برجام است. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که در مراسم افتتاح هنرستان شهدای وزارت امور خارجه در سوسنگرد به صورت مجازی شرکت کرده بود در سخنانی با اشاره به نقش دیپلماسی و وزارت خارجه در زمان جنگ تحمیلی تصریح کرد: دیپلمات‌های کشور در زمان جنگ، در عرصه‌های بین‌المللی از حقانیت و مظلومیت مردم ایران دفاع کرده‌اند. مشرعیت دفاع مقدس را به دنیا نشان دادند. در راستای تامین نیازهای کشور در زمان جنگ تلاش کردند و پس از جنگ نیز در سازمان ملل کار بزرگی انجام دادند. وی ادامه داد: دیپلمات‌های کشورمان تلاش کردند و حقانیت ایران را به اثبات رساندند چنانکه دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، رژیم صدام را به عنوان رژیم متجاوز معرفی کرد و در این ارتباط یک کار حقوقی و سیاسی بزرگی انجام شد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه لازم می‌دانم از کسانی که در ساخت این هنرستان تلاش کردند تشکر و قدردانی کنم، گفت: قرار است با همکاری سپاه جاده منتهی به این هنرستان که در حال حاضر خاکی است آسفالت شود و سپاه در این زمینه مشارکت می‌کند.  وی همچنین با بیان اینکه باید سیستم آموزشی کشور هر چه زودتر به سمت فنی شدن حرکت کند تا بتوانیم افراد ماهر تحویل جامعه داده و نیازهای کشور را برآورده کنیم، گفت: این دومین هنرستانی است که به نام شهدای وزارت خارجه نامگذاری می‌شود. توسط «پویش احسان کریمه» چندی پیش هنرستان دیگری به نام شهدای وزارت خارجه در شهرستان سرپل ذهاب افتتاح شد. عراقچی با بیان اینکه وزارت خارجه شهدا و جانبازان و ایثارگران زیادی را در راستای دفاع از کشور در زمان جنگ تحمیلی تقدیم این آب و خاک کرده است، افزود: وزارت خارجه جز وزارتخانه‌هایی است که بالاترین رقم‌ها را در این زمینه دارد. این دیپلمات ارشد کشورمان در این مراسم که استاندار خوزستان نیز حضور داشت در ادامه گفت: همچنین در سال‌های گذشته تعدادی از دیپلمات‌های وزارت خارجه توسط تروریست‌ها در برخی از کشورها از جمله افغانستان، عراق، بوسنی، یمن و... به شهادت رسیده‌اند.  عراقچی همچنین با بیان اینکه ما در وزارت‌خارجه در عین حال که به وظایف و ماموریت‌های دیپلماتیک خود عمل می‌کنیم به دغدغه‌های مردم و جامعه نیز توجه داریم، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم به وظیفه خود در برابر شهدا عمل کنیم و از تمام مسیرهای ممکن برای تحقق اهداف کشور استفاده کنیم که یکی از نمونه‌های آن برجام است.

طرح تامین کالاهای اساسی مجلس تایید شد

چند هفته پس از آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره طرح تامین کالاهای اساسی از سوی مجلس، شورای نگهبان سرانجام این طرح را تایید کرد. نمایندگان مجلس ابتدای مهر ماه امسال یک فوریت طرح تامین کالاهای اساسی را تایید کردند و سرانجام در ابتدای آبان این طرح در مجلس تصویب شد.بر اساس این برنامه، 60 میلیون ایرانی در دو گروه جداگانه تا سقف ماهانه 120 هزار تومان اعتبار خرید کالاهای اساسی دریافت می‌کنند. این طرح که مجلس از الزام دولت برای اجرای آن در شش ماهه دوم سال جاری سخن گفته بود، بار دیگر نظام توزیع کوپن را در اقتصاد ایران احیا می‌کرد.در این چارچوب دولت باید اعتبار در نظر گرفته شده را به حساب سرپرستان خانوار بریزد اما امکان نقد شدن منابع آن وجود ندارد و تنها امکان خرید کالاهای ضروری در فروشگاه‌های منتخب وجود داشت. هرچند طرح مجلس چه از نظر مصادیق کالاهای اساسی و چه از نظر تامین منابع این کالاها با ابهام مواجه بود، اما شورای نگهبان به این دلیل آن را رد کرد که برای دولت منابع هزینه‌ای جدید به وجود می‌آورد و از این رو خلاف قانون بود.

با بازگشت این طرح به مجلس، دو روز قبل نمایندگان خبر از برطرف کردن ایرادات شورای نگهبان دادند و طرح دوباره به این شورا بازگشت و سرانجام به تصویب رسید. روز گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توییتر نوشت: « طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی که هفته قبل با ایراد اصل ۷۵ مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات از سوی نمایندگان مجلس در جلسه امروز شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.»پس از تایید شورای نگهبان رییس مجلس نیز به این خبر واکنش نشان داد. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‌با همراهی و پیگیری نمایندگان محترم، طرح «حمایت معیشتی از مردم» با موافقت اعضای محترم شورای نگهبان به تصویب رسید.‌امید است با همکاری کامل مجلس و دولت، این طرح بخشی از فشارهای معیشتی را التیام بخشد و با تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، مانع از کوچک‌ شدن سفره خانوارها شود.»این طرح در حالی به تصویب رسید که دولت با آن موافق نبود و حتی صحبت‌های رییس مجلس درباره منابع درآمدی جدید برای آن با واکنش تند مقامات دولتی مواجه شده بود. در عوض دولت روز گذشته اعلام کرد به اقشاری که درآمد ثابت ندارند و تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند بسته کمک معیشتی 100 هزار تومانی پرداخت خواهد کرد.حالا با تایید شورای نگهبان دولت ملزم به اجرای مصوبه مجلس خواهد بود و باید دید در چهار ماهه پایانی سال، سرنوشت طرح جدید مجلس که از زمان اجرایش دو ماه گذشته چه خواهد شد.

 

ارسال نظر