اقتصاد

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۰۳۸

هدف بودجه 1400  قطع وابستگی به نفت است

رییس‌جمهور با تشریح چارچوب تدوین بودجه سال آینده، تأدیه بخش عمده مطالبات کارکنان، بازنشستگان و سازمان‌های بازنشستگی و به سرانجام رساندن بخش مهمی از پروژه‌های عمرانی در برنامه بودجه سال ۱۴۰۰ را زمینه مناسبی برای تدوین برنامه هفتم توسعه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، درباره چارچوب بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: هدف اصلی بودجه سال ۱۴۰۰ بر کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها، کاهش تصدی‌گری‌های دولت، توسعه دولت الکترونیک، قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت، رونق و جهش تولید و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی استوار شده است.

رییس‌جمهور افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در چارچوب برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، با رویکردهای «رشد بلندمدت از طریق تمرکز بر صادرات غیرنفتی»، «مقابله فعالانه با شیوع ویروس کرونا و کاهش آثار منفی اقتصادی آن»، «تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های تولید»، «تسهیل فضای کسب و کار»، «توجه به معیشت مردم با اولویت کالاهای اساسی» و «توسعه الگوی مشارکت عمومی- خصوصی» تدوین خواهد شد.

روحانی اظهار داشت: بودجه دستگاه‌ها باید فرصت‌های جدید و منابع جدید درآمدی غیرمتکی به نفت برای کشور ایجاد نماید، بدون اینکه موجب به‌هم‌خوردگی تعادل قیمت کالاها و خدمات در همان بخش یا سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها شود. همچنین چالش‌های پیش روی کشور را که با بودجه در ارتباط است حل کند و موجب تسهیل فرآیند اجرایی بودجه شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: تقویت و حمایت از تولیدات و ساخت داخل و تمرکز بر سیاست توسعه صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی با تأکید خاص بر کشورهای همسایه و اوراسیا و ایجاد روابط بلندمدت تجاری و کاهش تعرفه‌ها در توافقات دو یا چندجانبه بین‌المللی از اصلی‌ترین ابزارها برای مقابله با تحریم‌ها هدف‌گذاری شده است.

تهران نیازهای دفاعی بغداد را تامین می‌کند

رییس ستاد کل نیروهای مسلح از تدوین سند همکاری‌های دفاعی ایران و عراق خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امریکایی‌ها به دنبال گسترش مجدد تروریست‌ها در منطقه هستند، همکاری‌ دفاعی ایران و عراق موجب ایجاد امنیت مناسب‌تری برای کشور عراق خواهد شد.

سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در حاشیه دیدار با وزیر دفاع عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به مناسبات گسترده و اشتراکات تاریخی دو کشور اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به عنوان دو کشور همسایه و برادر ارتباطات و علائق طولانی‌مدتی را داشته‌اند که در سفرهای گذشته بحث‌های زیادی در این رابطه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای دریایی، هوایی، پدافند هوایی و برخی دیگر از فرماندهان عراق به کشورمان آمدند و درباره نحوه توسعه و تعمیق همکاری‌های دفاعی و نظامی بحث و بررسی صورت گرفته است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به برنامه هیات نظامی بلندپایه عراقی در سفر به ایران گفت: دوستان ما بازدیدهایی از نمایشگاه صنایع دفاعی داشته و همچنین ملاقات‌هایی با فرماندهان همتراز در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.

وی افزود: هدف از انجام این دیدار، توسعه و تعمیق امنیت در هر دو کشور ایران و عراق است؛ البته کشور عراق طی سال‌های اخیر با توطئه‌های متعددی مواجه بوده است؛ مساله داعش موضوعی بود که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد و رزمندگان جمهوری اسلامی ایران و مستشاران ما در کنار رزمندگان عراقی حضور پیدا کردند و ما شهدای گرانقدری را در این راه تقدیم کردیم که شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در همین مسیر به شهادت رسید؛ اکنون هم که امریکایی‌ها به دنبال گسترش مجدد تروریست‌ها در منطقه هستند، این همکاری‌ها موجب ایجاد امنیت مناسب‌تری برای کشور عراق خواهد شد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: تاکنون در همه زمینه‌ها بحث‌های گوناگونی داشته‌ایم و خواهیم داشت؛ همچنین دو کشور سندی را آماده کرده‌اند که مراحل آخر را می‌گذراند و در آینده‌ای نزدیک به امضا خواهد رسید.

سردار باقری گفت: ما در گذشته همکاری‌هایی در حوزه دفاعی و تجهیزاتی داشتیم و در این رابطه قراردادهایی را نیز منعقد و اجرا کردیم و محصولاتی را که کشور عراق نیاز داشته، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین شده است. رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: همچنین همکاری‌های آموزشی، عملیاتی و مستشاری فراوانی با عراق داشتیم و در این رابطه مباحثی صورت گرفت که هر زمان طرف عراقی احساس نیاز و ضرورت کند، ما در کنار برادران‌مان هستیم و خواهیم بود که مقدمات آن فراهم شده است و قرار شد به تناسب وضعیت و مناطق مورد نیاز، این همکاری‌ها توسعه یابد.

 

ارسال نظر