سیاست

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۸۴

مذاکرات معاون حقوقی رییس‌جمهور درباره برجام

سفیر جدید نروژ در جمهوری اسلامی ایران با معاون حقوقی رییس‌جمهور دیدار کرد . در دیدار لعیا جنیدی و سفیر جدید دولت نروژ در ایران که در دفتر معاون حقوقی رییس‌جمهور صورت گرفت دو طرف ضمن تاکید بر عمق و سابقه روابط دوستانه بین دو کشور در خصوص دغدغه‌ها و همکاری‌های مشترک بین دو کشور به تبادل نظر پرداختند.

آینده برجام در فضای جدید بین‌المللی، موانع پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF، همکاری در خصوص مقابله با انتشار ویروس کووید۱۹ و مقابله با تغییرات اقلیمی از مباحث مطرح شده در این جلسه بود. معاون حقوقی رییس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه آنچه در سال‌های اخیر در عرصه بین‌المللی برای ملت ایران اتفاق افتاده است قطعاً غیرعادلانه و غیرقانونی بوده است، رفتار ایالات متحده امریکا به ویژه در دوره اخیر را مغایر با نزاکت و آداب سیاسی و نیز قواعد معاهداتی و عرفی بین‌المللی دانست. وی گفت: امریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یک طرفه علیه ایران، مردم ایران را حتی در نیازهای اساسی و فعالیت‌های صنعتی دچار مشکل کرده است. انتظار ایران از ایالات متحدیه در دوره جدید پایبندی به تعهدات بین‌المللی و از اروپا و کشور نروژ که بیش از صد سال رابطه بین دو کشور وجود دارد، تلاش برای روابط و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی عادی و همکاری دو جانبه و چند جانبه است. نروژ با توجه به روابط صد ساله با ایران و نیز به عنوان عضو غیر دایم شورای امنیت در این دوره می‌تواند نقش موثری در ترویج و تعمیق نزاکت و پای‌بندی به عرف و حقوق بین‌الملل و تقویت نهادهای بین‌المللی ایفا کند. معاون حقوقی رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش سفیر نروژ در مورد وضعیت نهایی اجرای استانداردها و لوایح اف‌ای تی اف گفت: جمهوری اسلامی ایران قوانین مربوط به مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و اصلاحیه‌های آن را تصویب کرده است، برخی از معاهدات مانند معاهده مقابل با فساد (مریدا) را حدود ۱۰ سال پیش به تصویب رسانده و اجرایی نموده ولی دو معاهده مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و معاهده مقابله با تامین مالی تروریسم نهایی نشده و بحت و بررسی‌ها در جریان است. سیگو الدتومین هائوگر سفیر جدید دولت نروژ در جمهوری اسلامی ایران نیز با تاکید بر سابقه بزرگ تمدنی و فرهنگی ایران، ایران را کشوری بزرگ دانست که روابط دوستانه با آن برای دولت نروژ از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی با بیان اینکه آنچه برای ملت ایران اتفاق افتاده است و شرایط سخت دولت و ملت ایران را درک می‌کند ابراز امیدواری کرد که در فضای جدید بین‌المللی بسیاری از مشکلات حل شود. وی با بیان اینکه نروژ تحولات مربوط به برجام و توافق هسته‌ای ایران را از نزدیک پیگیری می‌کند ابراز امیدواری کرد که با بازگشت به حقوق و عرف بین‌الملل شاهد گشایش در این امور باشیم.

امریکا به ما نیازمند می‌شود

یک نماینده سابق مجلس گفت: اگر بایدن بیاید و گذشته را جبران کند و فکرش را به کار بیندازد، به نفع خودش است؛ چرا که در آینده نزدیک آنان به ما نیازمند می‌شوند نه ما به آنان. محمد قمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتخاب جو بایدن به عنوان رییس‌جمهوری امریکا و انتظاراتی که از دولت وی وجود دارد، اظهار کرد: ما به جای دل‌بستن به امریکا باید به خدا دل ببندیم و بدانیم که با روی پای خودمان ایستادن به نتایج بهتری می‌رسیم. پس اینکه ترامپ جایش را با بایدن عوض کرد، باعث نمی‌شود که سیاست آنان نسبت به ایران و اسلام فرقی کند و ما باید راه خودمان را برویم. وی افزود: البته اگر عقلانیتی در کار باشد، بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی نشان داد که کمی از ترامپ عاقل‌تر است، ولی نباید فراموش کنیم که در دوران اوباما، او یکی از همان دولتمردان امریکایی بود که بسیاری از تحریم‌ها را علیه ایران پایه‌گذاری کرد. قمی با تاکید بر اینکه ما دلخوشی‌مان به ملت است نه ترامپ یا بایدن، گفت: اگر بایدن عقل داشته باشد و کمی با خود فکر کند و از گذشته درس بگیرد برای خودش و امریکا بهتر است. چرا که امریکا رو به افول است و بالاخره شاهد سقوط امریکا به معنای واقعی خواهیم بود. این نماینده سابق مجلس گفت: لازم است که بایدن سیاست‌های امریکا را نه نسبت به ایران که نسبت به کل دنیا عوض کند و بداند راهی که تا به حال رفته‌اند غلط بوده است. وی در پایان تاکید کرد: اگر او بیاید و گذشته را جبران کند و فکرش را به کار بیندازد، به نفع خودش است؛ چرا که در آینده نزدیک آنان به ما نیازمند می‌شوند نه ما به آنان.

نمی‌توان انتظاری از  روابط ایران و امریکا داشت

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که با توجه به سوابق ایالات متحده امریکا در برقراری تعامل با دیگر کشورها و کشور ما اکنون هم نمی‌توان اتفاق خاصی را در روابط میان ایران و امریکا انتظار داشت. مجید نصیرایی در خصوص اینکه آیا نتیجه انتخابات امریکا بر سیاست‌های ایران تاثیری دارد یا خیر؟ گفت: بر مبنای تجربیات این ۴۰ سال اخیر در حوزه تعاملات و ارتباطات نظام امریکا با نظام جمهوری اسلامی و نوع ارتباط امریکا در دهه‌های اخیر با کشورهای مختلف جهان و بر اساس سوابق در این حوزه نمی‌توان انتظار و توقع خاصی در ایجاد تفاوت در نحوه تعامل آنها با دیگر کشورها

 به خصوص با کشور، نظام و دولت ما داشت. وی افزود: تحلیل من نسبت به اتفاقات اخیر امریکا این است که عملا نمی‌توانیم اتفاق خاصی را در روابط میان ایران و امریکا انتظار داشته باشم.

 

ارسال نظر