از هر فرصتی برای رفع تحریم استفاده می‌کنیم

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۱۵

رییس‌جمهور گفت: ما هرجا ببینیم شرایط آماده لغو تحریم است از این فرصت استفاده می‌کنیم. هدف ما این است که فشار تحریم را از شانه‌های مردم‌برداریم و هرجا فضا مناسب این کار باشد وظایف‌مان را بر مبنای امنیت ملی‌مان انجام می‌دهیم و هیچ کس در این زمینه حق فرصت‌سوزی ندارد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات اخیر امریکا اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران روشن است و هر دولتی که در امریکا باشد سیاست ما تغییر نمی‌کند. ما همان سیاستی که دیروز داشتیم امروز و فردا خواهیم داشت و این وابسته به دولت امریکاست که به سیاست‌های ما نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: دولت رو به پایان امریکا در این مدت از سیاست‌های ما فاصله گرفت. سیاست اصولی ما سیاست اکثر کشورهای مستقل و مهم جهان است و آنها هم با یک‌جانبه‌گرایی و تروریسم مخالفند. اگر امریکا به سیاست ما نزدیک شد شرایط جدیدی پیش می‌آید و اگر دور شد آن موضوع دیگری است. سیاست ما تعامل با جهان و به تعبیر رهبری تعامل گسترده با جهان است.

روحانی با اشاره به اینکه هفته گذشته جهان شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای بود یادآور شد: مردم امریکا با رای خود نشان دادند که موافق سیاست‌های متکبرانه کسی که با تحقیر نسبت به برخی ملت‌ها صحبت می‌کرد و حتی به بعضی از ملت‌های ما به صراحت لقب گاو شیرده داده بود و سیاست‌هایش انزجار همه ملت‌های جهان و حتی مردم خود امریکا را برانگیخته بود، موافق نیستند و این سیاست‌ها با مخالفت قاطع مردم مواجه شد که قابل اهمیت بود.

وی اضافه کرد: رژیمی که خواب سقوط ایران را می‌دید به صورت حقیرانه ساقط شد به جز چند کشور کوچک بقیه جهان شرایط جدیدی پیش‌روی خود می‌بینند. در ایران هم انتظارات جامعه و مردم شاهد یک تغییرند. انتظارات تورمی و رکودی به انتظارات گشایشی به امید به آینده مواجه شده است. البته این به این معنا نیست که روابط ما بر این مبنا بنا نهاده شده باشد. به‌طور کلی اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوستان‌مان است. امریکا و دولتی که در آن رو به پایان است به عنوان عامل مزاحم در روابط ما با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد و من حس می‌کنم این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه شرایط برای فعالیت بر مبنای مصالح و منافع آماده‌تر شده افزود: ما در سال‌های گذشته روابط بسیار خوبی مخصوصا با همسایگان‌مان مثل عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و سایر کشورهای دوست مثل روسیه و چین برقرار کردیم و احساس می‌کنیم فضا برای روابط نزدیک‌تر و تعامل با دوستان آماده‌تر شده است.

روحانی در ادامه یادآور شد: این دولت رو به پایان امریکا که آشنا به سیاست‌های بین‌المللی نبود و صحبت‌های دیکته شده تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی را تکرار می‌کرد رو به پایان است اگر به نطق‌های این آدم (ترامپ) در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران نگاه کنید می‌بینید که همان جملات و تعبیراتی را به کار می‌برد که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد و معلوم است چه کسانی برایشان اینها را نوشته‌اند.

وی با بیان اینکه دولت امریکا نتوانست بر مبنای مصالح و منافع مردم امریکا و جهان تصمیم بگیرد خاطرنشان کرد: علت عقب افتادن آنها در انتخابات یکی ناتوانی آنها در موضوع کرونا بود. آنها با دست انداختن این موضوع و بیان اینکه اصلا خبری نیست مردم خودشان را نابود کردند و به جای مقابله با کرونا این همه کشتار در امریکا ایجاد شد. عامل دیگر به‌هم ریختن مناسبات و روابط‌شان با جهان بود و تنها رابطه با ایران نبود، بلکه روابط با دوستان سنتی‌شان و چین را هم به‌هم ریختند و هر روز صبح گوشه‌ای از روابط‌شان به‌هم می‌ریخت.

رییس‌جمهور اضافه کرد: عامل بعدی تحقیر امریکا در سیاست خارجی بود. امریکا هیچ‌وقت در روابط بین‌الملل اینچنین در شورای امنیت و سازمان ملل مفتضح نشده بود. اینکه طرحی را ارایه کنند و فقط خودشان و جزیره‌ای کوچک به آنها رای دهد یا طرحی بدهند که هیچ کشوری به آن اعتنا نکند، تحقیر بزرگی بود. به این دلایلی که گفتم مردم امریکا تصمیم به تغییر گرفتند.

روحانی همچنین تاکید کرد: سیاست ایران روشن است. سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات، احترام به حقوق ملت‌ها، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و مبارزه با تروریسم، پایان یک جانبه‌گرایی و پایبندی به معاهدات است، اما این دولت رو به پایان امریکا از این سیاست‌ها فاصله گرفت و حامی تروریسم و مداخله در کار ملت‌های منطقه و ادامه جنگ و فروختن سلاح در منطقه بود.

رییس‌جمهور با یادآوری این نکته که امریکا تخاصم با ایران را شروع کرد، اظهار کرد: آنها خودشان باید به این دشمنی پایان دهند چرا که ما آن را شروع نکردیم. جوان‌ها نمی‌دانند این تخاصم از طرف امریکا آغاز شده است. در ابتدای انقلاب امریکایی‌ها به راحتی در ایران بودند و با اینکه فعالیت‌هایشان اشکالاتی هم داشت به راحتی در فرودگاه سوار هواپیما شدند و به کشورشان بازگشتند. حتی ما با امریکا هم قطع رابطه نکردیم بلکه آنها خودشان این رابطه را قطع کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما به خاک امریکا تجاوز نکردیم و هواپیما و هلی‌کوپتر نفرستادیم بلکه آنها به طبس فرستادند. ما اگر کشوری با امریکا می‌جنگید به متجاوز کمک نکردیم اما آنها به صدام متجاوز کمک کردند. هر وقت امریکایی‌ها از این سیاست‌ها دست برداشتند شرایط متفاوت خواهد بود. همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند ما می‌خواهیم با همه کشورها رابطه داشته باشیم و امریکا هم هر وقت آدم شود رابطه خواهیم داشت. تفسیر این آدم شدن همان سیاست اصولی است که به آن اشاره کردم.

رییس دولت دوازدهم در ادامه تصریح کرد: آن آقایی که دولت‌اش رو به پایان است گفت که برجام بدترین قرارداد تاریخ امریکا بود و عده‌ای تحریکش کردند که از برجام خارج شود. تصورش هم همین بود که ظرف دو سه ماه نظام را سرنگون می‌کند و تصورات کودکانه‌ای داشت. روحانی اضافه کرد: این آقای جدید هم از ابتدا در تبلیغات‌اش گفته که می‌خواهم به برجام بازگردم ما که داخل برجام بودیم و از آن خارج نشدیم 1+4 هم در برجام بوده و البته در تعهدات‌شان سستی کردند که ما متقابلا تعهدات‌مان را کاهش دادیم. این به عهده آنهاست که اگر خواستند راه جدیدی را انتخاب کنند.

رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد: ما برنامه‌مان را در کشور به اراده آنها پیوند نمی‌زنیم و برنامه ما به اصول ما پیوند خورده است. البته راه برای امریکا باز است ولی ما برنامه‌های 9 ماهه پایانی دولت را بر این مبنا تدوین کرده‌ایم که اگر همین شخص فعلی هم سرکار باشد ما راه خودمان را به درستی می‌رویم، چرا که ما هیچ‌وقت سیاست‌ها و برنامه‌هایمان را بر مبنای تغییر شرایط امریکا تنظیم نکردیم البته این به نفع خود امریکایی‌هاست که شرایط‌شان تغییر کند.

وی با بیان اینکه دولت رو به پایان امریکا همیشه با بدنامی و همیشه با فحاشی با مردم ما صحبت کرده است عنوان کرد: ما همیشه مودبانه حرف زدیم امیدواریم مردم امریکا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که کاخ سفید بر مبنای منافع مردم امریکا و بدون تحقیر سایر ملت‌ها و با پایبندی به تعهدات سیاست‌های خود را جلو ببرد. ما هرجا ببینیم شرایط آماده لغو تحریم است از این فرصت استفاده می‌کنیم. هدف ما این است که فشار تحریم را از شانه‌های مردم‌برداریم و هرجا فضا مناسب این کار باشد وظایف‌مان را بر مبنای امنیت ملی‌مان انجام می‌دهیم و هیچ کس در این زمینه حق فرصت‌سوزی ندارد، چرا که ما باید بر مبنای منافع و وحدت ملی تصمیم بگیریم.

رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: خواهش می‌کنم عده‌ای به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و به آن دامن نزنند و بگذارند این فضایی که برای ماه‌های آینده در ذهن مردم به وجود آمده ادامه داشته باشد و موضوعات منافع کشور را به انتخابات گره نزنند.

 

ارسال نظر