اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۰۱

آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک

آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر از وجود بیش از ۳.۴ میلیون تن کالای اساسی که عمده آن را ذرت تشکیل می‌دهد حکایت دارد. مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - تازه‌ترین گزارش از موجودی کالاهای اساسی تا تاریخ هشتم مهر ماه سال جاری را اعلام کرد. براین اساس سه میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۱۳ تن کالای اساسی شامل هشت قلم در حال حاضر موجودی در بنادر است که شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی می‌شود. از مجموع ۳.۴ میلیون تنی کالاهای موجود بیش از ۲۲۱ هزار تن گندم، ۱.۶ میلیون تن ذرت، ۲۹۴.۵ هزار تن جو، ۲۰۱.۴ هزار تن سویا، ۲۳۰ هزار تن برنج، ۳۹۳.۷ هزار تن شکر، ۴۲۰.۹ هزار تن روغن خام و ۱۹۴.۵ هزار تن دانه‌های روغنی تشکیل داده‌اند. اما موجودی کالاها به تفکیک بنادر از این قرار است که بیشترین میزان در بندر امام خمینی (ره) با بیش از ۲.۳ میلیون تن، شهید رجایی ۴۲۲.۴ هزار تن، انزلی ۱۰۳.۷ هزار تن، امیرآباد ۳۱۴ هزار تن، شهید باهنر ۱.۲ هزار تن، بوشهر ۸۹۷ تن، چابهار ۱۹.۴ هزار تن، خرمشهر ۱.۴ هزار تن، نوشهر ۱۵۴.۵ هزار تن، فریدون کنار ۷۲.۶ هزار تن و آستارا ۱۰.۵ هزار تن. وضعیت شناورهای حاوی کالاهای اساسی تا هشتم مهر ماه به این صورت است که شش فروند در حال تخلیه بوده و در مجموع حاوی ۲۹۵ هزار و ۸۶۰ تن کالای اساسی شامل ذرت، جو، سویا و دانه‌های روغنی است.

مصوبه‌ای جدید برای کاهش مالیات بر تولید

یک عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه و بودجه گفت که این کمیته راهبردی را برای کاهش مالیات بر تولید و افزایش مالیات بر مصرف تصویب کرده است. جعفر قادری اظهار کرد: در کمیته اصلاح ساختار بودجه یک بحث به عنوان راهبرد کلی مصوب شد که در جهت کارا کردن سیستم و افزایش کارایی نظام مالیاتی دولت موظف شود مالیات بر تولید را کم کند و مالیات بر مصرف را افزایش دهد. وی افزود: مالیات بر تولید در واقع مالیات بر سود واحدهای تولیدی و مالیات بر مصرف هم موارد متعددی از جمله مالیات بر ارزش افزوده را شامل می‌شود. در صورت تصویب نهایی این طرح که در قالب اصلاح ساختار بودجه پیش بینی شده دولت ملزم به اجرای آن خواهد بود اما اینکه دولت به چه جمع‌بندی برسد و آن را با چه تغییراتی اعمال کند مواردی است که باید در حوزه اجرا مشخص شود. نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: ما برای عادلانه شدن مالیات‌ها باید به سمت مالیات تصاعدی برویم و برای اینکه مالیات کارایی داشته باشد باید مالیات بر تولید کم شود و به گونه‌ای عمل کنیم که عدالت عمودی و افقی مورد توجه قرار گیرد. برای عادلانه بودن مالیات مبنا باید توانایی پرداخت یا بهای خدمات باشد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ما همچنین در کمیته اصلاح ساختار بودجه پیشنهاداتی را مطرح کردیم که معافیت‌های مالیاتی که توجیه و منطقی ندارد اصلاح شود. البته در صورتی که بانک و سامانه اطلاعاتی ایرانیان تکمیل شود و اموال و دارایی‌ها مشخص شود فرار مالیاتی نیز امکان پذیر نیست و همین حالا که سامانه‌های اطلاعاتی قابل تطبیق است جایی برای فرار مالیاتی نیست و اگر اراده‌ای وجود داشته باشد و از این اطلاعات استفاده شود جلوی فرار مالیاتی گرفته می‌شود و عدالت اقتصادی برقرار خواهد شد.

اصلاح دو هزار بخشنامه تسهیل کسب و کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی برای تسهیل کسب وکار ۲هزار بخشنامه را بازنگری کرد و در ۶۰بخشنامه خلاصه کرده است. محمد شریعتمداری شنبه در حاشیه نشست نقش تأمین اجتماعی در جهش تولید، گفت: این مراسم در جهت حل مشکلات سر راه واحدهای تولیدی در سال جهش تولید است و در ۶ سرفصل مسائل مهم مشکلات واحدهای تولیدی بررسی شد.  وی افزود: در این جلسه مواردی که موجب نگرانی کارفرمایان بود، تصمیماتی اتخاذ شد که اجرا می‌شود؛ از جمله آن، حضور فعال کارفرمایان در هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی است و پذیرفتیم که یک نفر اعضای دولتی هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه را کم کنیم و یک نفر به نمایندگان جامعه کارفرمایی اضافه کنیم و به این ترتیب، مشارکت بیشتری را شرکای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌ها داشته باشند.  وزیر تعاون اظهار کرد: همچنین وعده کردیم که از هفته آینده در تمام جلسات نمایندگان کانون عالی بازنشستگان کشور که عضو سازمان تأمین اجتماعی هستند، در جلسات هیات امنا حضور موثر داشته باشند و به عنوان مدعو و در جریان خط مشی، سیاست‌گذاری، بودجه و گزارش‌های سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه قرار می‌گیرند.  شریعتمداری گفت: سازمان تأمین اجتماعی کار بزرگی به نام تنفیح و اصلاح مقررات حاکم بر سازمان را انجام داد و بیش از ۲ هزار دستورالعمل مورد بازنگری قرار گرفت و قرار شد در حدود ۶۰ بخشنامه خلاصه شوند؛ زیرا تکثر بخشنامه‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود و تاکنون ۵۶ بخشنامه به اتمام رسید و باقی مانده بخشنامه‌ها نیز اصلاح می‌شود.

 

ارسال نظر