خبر

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۴۸۰

واردکنندگان به ترخیص فوری کالا اعتماد ندارند

گرچه امکان ترخیص فوری کالاهای اساسی بدون ارایه کد رهگیری بانک بلامانع اعلام شد اما طبق گفته مسوولان گمرک، صاحبان کالا به دلیل عدم اطمینان از تامین ارز رسمی یا ترجیحی در آینده تمایلی به ترخیص قبل از تامین ارز ندارند. به گزارش ایسنا، از ابتدای سال جاری تا اواخر شهریورماه بیش از ۱۱ میلیون و ۴۷۲ هزار تن کالای اساسی وارداتی به ارزش بیش از ۵.۴ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده است، اما همچنان حدود۳.۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرک وجود دارد.

با وجود اقداماتی که در ماه‌های اخیر در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای اساسی صورت گرفت و شرایطی برای ترخیص فوری آنها فراهم شد اما همچنان قسمت عمده‌‌ای از کالاهای اساسی ترخیص نشده و در انتظار تامین ارز هستند؛ به‌طوری که بعضی از این اقلام به صورت اعتباری خریداری شده و به بنادر حمل شده است و اسناد مالکیت نیز در اختیار خریدار داخلی قرار دارد و در خصوص مقداری از این کالاها هنوز مالکیت به صاحب کالا منتقل نشده است. اما چندی پیش بود که با توافق گمرک، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ترخیص قطعی پنج قلم کالای اساسی «ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام» بدون ارایه کد رهگیری بانک بلامانع اعلام شد که ترخیص فوری انجام شود و در ادامه بانک مرکزی فرآیند را پیگیری کند، اما ظاهرا صاحبان کالا از این موضوع استقبالی نکردند. آن‌طور که ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی ایران در رابطه با چرایی عدم استقبال از ترخیص بدون ارایه کد رهگیری می‌گوید، صاحبان این کالاها به دلیل عدم اطمینان از تامین ارز رسمی یا ترجیحی کالای خود در آینده علاقه‌ای به ترخیص قبل از تامین ارز کالا ندارند. البته معاون فنی و امور گمرک ایران در این رابطه پیشنهاد کرده که بانک مرکزی در اسرع وقت نسبت به بررسی و تامین ارز کالاهای اساسی دپو شده در بنادر و گمرک اقدام کرده یا طی مذاکره با صاحبان کالاهای اساسی و به نحو مقتضی از جمله صدور اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری اطمینان لازم را در رابطه با تامین ارز این اقلام ظرف موعد مقرر ایجاد کند تا صاحبان کالاهای اساسی با اطمینان خاطر نسبت به ترخیص کالاهای خود از بنادر و گمرکات کشور اقدام نمایند. 

این در حالی است آماری که اخیرا در رابطه با وضعیت کالاهای اساسی اعلام شد از این حکایت داشت که از حدود ۳.۵ میلیون تن کالای موجود در گمرک و بنادر حدود ۲.۷ میلیون تن را همین پنج قلم کالای اساسی تشکیل می‌دهند که امکان ترخیص فوری بدون دریافت کد رهگیری دارند، بر این اساس اگر مشکل تامین ارز آنها حل شود می‌تواند بخش زیادی از کالاهای اساسی دپو شده در گمرک را ترخیص کند.

 

واکنش زیدآبادی به سخنان رییس‌جمهور

حسن روحانی گفت: «مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است. آدرس اشتباه کسی به آنها ندهد.» 

پس ‌ای الهی که کاخ سفید در آتش بسوزه و به خاکستر تبدیل بشه! الهی ترامپ به روز سیاه بشینه! الهی جارد کوشنر جز جگر بزنه! الهی پمپئو به اجدادش در گورستان کانزاس ملحق بشه! الهی هر چه درد و بلا در این دنیاست بیفته به جون منوچین! الهی آتش به قبر بابای الیوت آبرامز بباره! الهی برایان هوک گور به گور بشه! الهی هیچ‌‌کدامشون یه روز خوش به عمرشون نبینند! الهی یک قطره آبِ خوش از گلوشون پایین نره! الهی بی‌خانمان بشن و در متروهای واشنگتن و نیویورک گدایی کنن! الهی الهی الهی....

حالا آقای روحانی راضی شد یا اینکه باید ادامه بدیم؟

خب، حالا این چه مشکلی از آن «کمبودها و مشکلات» کشور حل کرد؟ حالا این شد سیاست؟ این شد تدبیر؟ این شد نحوه درستِ اداره یک مملکت؟ این شد شیوه حکمرانی خوب؟ این شد طرزِ زمامداری در قرن 21؟ این شد برنامه توسعه؟ این شد رهایی جوانان از اسارت بیکاری؟ این شد ایجاد اشتغال؟ این شد تولید؟ این شد بهبود کیفیت زندگی؟ این شد سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی؟ این شد حفظ محیط زیست؟ این شد تعامل سازنده با دنیا؟ این شد بازی پیچیده در یک دنیای در هم تنیده و به هم پیوسته؟ این شد تامین منافع ملی در صحنه بین‌المللی؟ یعنی در حالی که تمام کشورهای دنیا می‌کوشند تا در رقابت‌های تنگاتنگ و نفس‌گیر اقتصادی و تکنولوژیک، گوی سبقت را از هم بربایند و گامی پیشتر روند، کار ما ایرانیان باید لعن و نفرین باشد به سران کاخ سفید؟ هنر و توان ما ایرانی‌ها در حد عجایز است؟

 

ارسال نظر