همه جناح‌ها باید در انتخابات حاضر باشند

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۴۰
همه جناح‌ها باید در انتخابات حاضر باشند

با رسیدن به سال پایانی دولت دوازدهم، شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر تحریم‌های امریکا و شیوع ویروس کرونا، دشوار و پیچیده شده و دولت روحانی که کار خود را با امید به لغو تحریم‌ها و بهبود اوضاع اقتصادی آغاز کرده بود، این روزها صرفا به دنبال کاهش فشار بحران‌ها بر زندگی مردم است. نرسیدن به طرح‌های جامع برای اصلاح شرایط اقتصادی و به نتیجه نرسیدن وعده‌هایی مانند گشایش اقتصادی باعث شده فشار بر دولت افزایش پیدا کند.

با این وجود مقام معظم رهبری در جلسه چند روز قبل خود با اعضای هیات دولت تاکید کردند که یک سال باقی مانده برای دولت، زمان کمی نیست و در بیش از 300 روز باقی مانده، می‌توان خدمات بسیاری به مردم ارایه کرد. به دنبال صحبت‌های اخیر رهبری انقلاب، مقامات دولت همگی از به کار بستن تمام توانشان برای بهبود شرایط اقتصادی و خدمت به مردم تا روز پایانی سخن گفته‌اند و رییس‌جمهور نیز می‌گوید که با وجود تمام دشواری‌ها، دولت به حرکت خود ادامه خواهد داد. روحانی که روز گذشته با مدیران مسوول رسانه‌های کشور جلسه داشت، از مشکلات و دشواری‌هایی گفت که دولت امروز با آنها رو به روست. او در پاسخ به پرسش الیاس حضرتی، مدیر مسوول روزنامه‌های «تعادل» و «اعتماد» اعلام کرد که دولت تلاش کرده در طول این سال‌ها فضا را برای حضور تمام جناح‌ها باز کند و در انتخابات پیش‌رو نیز باید تلاش کرد که همه امیدوار باشند. 

رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش مدیرمسوول روزنامه‌های «تعادل» و «اعتماد» که با تقدیر از اقدامات خوب دولت و طرح پاداش وزارت نیرو برای مشترکان کم مصرف عنوان کرد که امیدی بر ایجاد یک مصالحه ملی در یک سال باقی مانده دولت وجود دارد، اظهار کرد: در مورد بخش اول سخن شما در زمینه کم‌مصرف بودن ۳۰ میلیون نفر در کشور باید بگویم که پیشنهادم این بود که صددرصد ۳۰ میلیون نفری که کم‌مصرف بودند در برق با تخفیفی صددرصدی مواجه شوند و از خدمات برق رایگان استفاده کنند تا تشویقی برای بقیه مردم شود. روحانی ادامه داد: اینکه دولت می‌توانست وفاق بیشتری ایجاد کند، همین طور است. آنچه دولت در این باره انجام داده را باید به خوبی برای مردم تبیین می‌کردیم که امید پیدا کنند، اما ما در بخش تبلیغات نتوانستیم با یک زبان گویا و توانمند این خدمات را بیان کنیم و البته شاید رسانه‌ها هم می‌توانستند کمک بیشتری به ما کنند. من گاهی آمارهایی را در جلسات ارایه می‌کنم و با تعجب از من می‌پرسند که واقعا این آمار درست است؟ ما برای اولین‌بار است که می‌شنویم.

وی گفت: اما اینکه این دولت باید جناح‌ها را به هم نزدیکتر می‌کرد باید بگویم که تلاش کردیم فضایی برای همه جناح‌ها به وجود آوریم. در هیات وزیران هم می‌توان دید که از همه جناح‌های معتدل، اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند و هیچ‌وقت اگر قرار باشد کسی در دولت به کار گرفته شود نمی‌پرسم او از چه جناحی است؟ به اصولگرا نزدیک است یا اصلاح‌طلب؟ یا معتدل است؟ واقعا از سواد و تجربه‌اش می‌پرسم و این برای ما مهم است. الان بهترین زمان برای نزدیک شدن همه این جناح‌ها به یکدیگر است.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: همه کسانی که نظام و جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب را قبول دارند بیایند و همه این سقف‌های جناحی را بردارند. چطور امسال عزاداری محرم در فضای باز و بیرون از سقف‌ها انجام شد، در رفاقت جناحی هم بیاییم و سقف‌ها را‌برداریم و در کنار هم قرار‌گیریم. البته همه باید کمک کنیم که در این انتخابات سقف‌ها برداشته شود و همه جناح‌ها امیدوار به حضور در انتخابات باشند و بدانند که می‌توانند به خوبی کاندیداهای خود را معرفی کنند و به آنان بپردازند.

وی با اشاره به گذشت ۷ سال از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: کمتر از یکسال فرصت خدمت برای ما باقی مانده و امروز بسیار مهم است که ببینیم در طول ۷ سال قبل چه اقداماتی انجام شده است، دولت چه خدماتی را مطرح کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را انجام داده و چگونه باید این خدمات را به مردم ارایه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ارایه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت‌های قبل برای مردم کمی سخت است، افزود: تبیین شرایطی که در آن قرار گرفتیم یکی از ضرورت‌ها است؛ از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم. ما اولین دولتی بعد از انقلاب هستیم که در شرایط تحریم کار خود را آغاز کردیم؛ شرایط اقتصادی و سیاسی برای همه روشن است و در طول این ۶ سال هم سال اول و دوم در شرایط تحریمی بودیم؛ سال ۹۳ تا اواخر ۹۴ سپس در سال ۹۷ در تحریمی بسیار شدید و بی سابقه بودیم از سال قبل هم با موضوع کرونا مواجه شدیم. ممکن است جایی خدمت ما از گذشتگان بیشتر و جایی کمتر بوده و نقاط ضعف و قوت داشته باشیم، اما هر موفقیتی که داشتیم در سایه حضور مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده؛ نقاط قوت ما متعلق به ملت و نقاط ضعف ما برای ماست. روحانی خاطرنشان کرد: در این حال نکاتی در این ۷سال برای تاریخ کشور وجود دارد؛ می‌توان گفت ۷ سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی شرایطی استثنایی بوده است؛ به هر حال در این دولت صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت که از زمان دولت مصدق تا زمان ما بی سابقه بوده. همچنین ۲۶سال بی‌سابقه بوده که ما دو سال تورم تک رقمی داشته باشیم که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اینگونه بود و در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را در جهان داشتیم.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه مقایسه عملکرد دولت‌ها بر عهده رسانه‌ها است نه دولت، اظهار کرد: تبیین و نقد بر عهده رسانه‌هاست و دولت کار خود را انجام می‌دهد. در این فرصت باقی مانده مثل قبل از نقد رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و می‌دانیم اگر انتقادات از روی دلسوزی مطرح شود، موجب بهبود و کمال امور خواهد شد. 

روحانی با بیان اینکه باید میان انتظارات مردم و ظرفیت‌های موجود تناسبی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در هر دولتی در هر مقطعی اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همواره شکست خورده‌ایم؛ اگر هر دولتی بالاترین خدمت را ارائه دهد اما انتظارات مردم را بالا ببریم، شکست خورده‌ایم. انتظارات باید در حد واقعیت‌های جامعه باشد. نتیجه انتظارات بالا و عمل بر مبنای واقعیت این میشود که فاصله‌ای میان این دو ایجاد می‌شود و این فاصله موجب یأس و سرخوردگی می‌شود. بنابراین این هم در رسانه‌های ما مهم است که انتظارات را چگونه مطرح کنیم. در این دوران سخت تحریم و کرونا یکی از مواردی که این بلیه برای ما داشت این بود که موجب وحدت و همدلی همه قوا و رسانه‌ها شد.

وی گفت: در سال جهش تولید باید این شعار را محقق کنیم و آنچه دشمن به دنبالش بود که اقتصاد برهم بریزد و به قول خودشان به سمت فروپاشی برویم اما با کمک مردم این اتفاق رخ نداد. در چهار ماهه اول تقریبا در تولید، صنعت و کشاورزی که البته کمی دچار مشکل شده، در همه بخش‌ها افزایش را مشاهده می‌کنیم و این خیلی مهم است آن هم در شرایطی که کاهش تولید به خاطر کرونا در دنیا تجربه شد اما ما افزایش تولید را داشتیم.

وی با بیان اینکه «ما ۷ سال قبل هم در بنزین و هم در گازوییل وارد کننده بودیم اما امروز هم در بنزین وهم گازوییل خودکفا شده ایم و هم بنزین خود را می‌فروشیم»، اظهار کرد: تحریم‌ها مقداری مارا وادار به کاهش اتکا به نفت کرد و در بودجه پارسال اتکای ما به نفت ۹.۹ بوده و در طول ۲ سال قبل اتکای ما به نفت برای اولین بار تک رقمی شده؛ اگر تحریم نبود، این اتفاق دیرتر می‌افتاد، ما اگر هم تحریم نبود، مصوبه‌ای داشتیم که پولی که به صندوق توسعه ملی وارد می‌شود هرساله درصدی افزایش یابد، عملا این اتفاق (کاهش وابستگی به نفت) اتفاق می‌افتد.

 رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه الان اتکای چندانی به نفت نداریم و ۹ درصد رقم بالایی نیست و اتکای بودجه امسال به نفت نیز ممکن است کمتر از پارسال شود، گفت: فاصله از اتکای بودجه به نفت و جلوگیری از خام فروشی از برنامه‌های دولت است. یک برنامه‌ای تدوین کردیم که بعد از نهایی شدن اعلام می‌کنیم؛ این برنامه چارچوبی برای یکسال پایانی دولت است و برای امسال و سال آینده برنامه‌ریزی خوبی در دولت انجام داده است که نشان می‌دهد دولت در تلاش در این مسیر است.

   تشریح طرح گشایش اقتصادی

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه وعده گشایش اقتصادی دولت چه بوده است، اظهار کرد: آنچه در ذهن ما بود این بود که بیاییم علی رغم تحریم نفت، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود و هم نفت فروخته شود اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است. مثلاً اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود. این چیزی است که در همه دولت‌ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که دو میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت اما آن را هم تکمیل کردیم.

روحانی با بیان اینکه برخی معتقدند فروش نفت به این صورت بودجه جاری را افزایش می‌دهد و این به نفع نیست، اظهار کرد: این هم حرف عجیبی است. اصلأ بودجه جاری یعنی چه؟ یعنی تمام حقوق بازنشستگان و آموزش پرورش و نظام‌های ضعیف جامعه و حقوق همه کارمندان قوا از بودجه جاری است. این یعنی بودجه جاری، که بخش عمده آن هم به آموزش و پرورش و بهداشت تعلق دارد. نه اینکه پول توجیبی وزراست! یا مثلاً ما هرروز پول جاری را خرج نمای این ساختمان می‌کنیم و پرده‌های این سالن را تعویض می‌کنیم. پس کار دولت‌ها یک جریان کاری است که دارد انجام می‌شود و معنی ندارد که دولت‌ها را از هم جدا کنیم، روند ادامه‌دار است و هر دولتی هم به دولت قبلی خود متعهد بوده و ممکن است به دولت بعدی هم تعهداتی بسپارد. ما اگر اوراق را منتشر می‌کنیم، برای سال آینده کار عمرانی انجام می‌دهیم و گاهی ممکن است چهل تا پنجاه درصد انجام یک کار عمرانی در سال جاری با سال بعدی تفاوت داشته باشد و در سال بعد گران‌تر شود. اما به هرحال اگر سایر قوا قبول نکنند این طرح هم اجرا نمی‌شود و سراغ طرح دیگری می‌رویم.


 

ارسال نظر