واکنش تند زنگنه به انتقادات از عملکرد وزارت نفت

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۰۱

بیژن نامدار زنگنه که از معدود وزرای اقتصادی دولت است که از سال 92 کار خود را به عنوان وزیر نفت آغاز کرده و به نظر می‌رسد تا پایان دولت با روحانی همراه خواهد بود، در سال‌های گذشته با انتقادات زیادی از سوی بسیاری از مخالفان سیاسی دولت مواجه بوده است. او که در ابتدای دولت نیز با فشارهایی درباره عملکردش در دوره اصلاحات مواجه بود، با حمایت جدی رییس‌جمهور به وزارت رسید و البته روزهای بسیار سختی را تجربه کرد. دولت روحانی، در حالی آغاز شد که ایران تحت تاثیر تحریم‌های جهانی، برای فروش نفت خود با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کرد و تنها وزارت نفت در دوره دو ساله برجام توانست با فروش نفت به عرصه جهانی بازگردد و البته با جذب سرمایه‌گذاران خارجی، توسعه زیرساخت‌های نفتی را گسترش دهد. با از سرگیری تحریم‌های امریکا که این‌بار مستقیما فروش نفت ایران هدف قرار داده بود، فروش نفت ایران به پایین‌ترین حد خود در سال‌های گذشته رسید و در کنار آن با خروج شرکای خارجی، بار دیگر سرعت توسعه زیرساخت‌های نفتی، کند شد. با رسیدن به ماه‌های پایانی دولت روحانی، بار دیگر انتقادها از عملکرد وزارت نفت بالا گرفته و برخی معتقدند این وزارتخانه نتوانسته آن‌طور که باید به توسعه نفتی کشور بپردازد، موضوعی که روز گذشته با واکنش تند وزیر نفت مواجه شد. وزیر نفت در واکنش به انتقادهای اخیر به عملکردش و اعتقاد نداشتن به پالایشگاه‌سازی اخیر گفت: ما وظیفه‌مان را انجام و جواب می‌دهیم، زبان ما قطع نشده است، اگر بعضی وقت‌ها سکوت می‌کنیم به‌دلیل مصلحت کشور است، کسی که می‌خواهد خدمت کند به آرامش نیاز دارد. منتقدان پس از یک عمر خدمت در جمهوری اسلامی موارد بسیاری به ما می‌گویند. اما ما تحمل می‌کنیم، می‌شنویم و چاره‌ای هم نداریم، زیرا آدمی که باری سنگین بر دوش دارد ممکن است حرف‌های زیادی بشنود اما حرف نمی‌زند. این نیست که من زبان ندارم، اما خیلی وقت‌ها به‌دلیل مصلحت کشور باید سکوت کنم. وزیر نفت درباره انتقادها مبنی بر اعتقاد نداشتن به پالایشگاه‌سازی هم با بیان اینکه مخالفت با پالایشگاه‌سازی اتهام بی‌دلیل و شایع است، توضیح داد: بنیان پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان من گذاشته شده و اسنادش هم موجود است، افزایش ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های داخلی را نیز شاهد هستید، چه فردی پالایشگاه بندرعباس را به ظرفیت نهایی رسانده است؟! ظرفیت روزانه پالایش نفت کشور اکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است. 

وی با اشاره به اینکه آغاز و پایان پالایشگاه ستاره خلیج فارس کار ما بوده است، ادامه داد: اگر این دولت نبود حتی یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم عملیاتی نمی‌شد و این پیشرفت‌ها و کارها با مدیریت جلو رفت، خون دل خوردیم تا این پالایشگاه به نتیجه رسید. هر فردی می‌خواهد افتخار آن را نصیب خود کند، می‌تواند این کار را بکند، خدا و هر انسان منصف و متخصصی می‌داند آغاز روند اجرای پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت اصلاحات بود و در این دولت پایان یافت. بخش نخست این پالایشگاه نیز در دولت یازدهم و دو بخش دیگر آن در دولت دوازدهم عملیاتی شد و اکنون نیز ظرفیت آن نیز افزایش یافته که آن هم کار ما بوده است. زنگنه به طراحی فرگیر پالایشی سیراف هم اشاره کرد و با بیان اینکه طراحی این مجموعه نیز کار ما بوده است، تصریح کرد: اگر ما به پالایشگاه‌سازی اعتقاد نداشتیم چطور ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی برای پالایشگاه‌های سیراف اختصاص دادیم؟ اگر اعتقادی به زنجیره خوراک نداشتیم، چگونه در تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا شدیم. وی با بیان اینکه درباره قانون پتروپالایشگاه‌ها برخی می‌گویند من در مجلس مخالف این طرح بودم، سندتان چیست؟ افزود: پس از تصویب قانون ما بلافاصله آیین‌نامه‌های آن را تصویب کردیم و اکنون نیز همه فرآیندهای آن پایان یافته است. مجموع درخواست متقاضیان ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه برای خوراک نفت خام و میعانات گازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است که عمدتا از سوی دولتی‌ها و نیمه دولتی‌هاست، از آنجا که مصالح ملی را تامین می‌کند از آن نیز استقبال می‌کنیم. 

یعنی باز هم در اینجا بخش خصوصی واقعی استقبال نکرده است. وزیر نفت گفت: هیات امنای صندوق توسعه ملی باید زمانبندی تعهدهایی که می‌تواند بپذیرد را طبق آیین‌نامه اجرایی به ما اعلام کند که ما بر مبنای آن مجوزها را ارایه دهیم. زنگنه با اشاره به خبری در این خصوص که وزارت نفت فرصت بهره‌گیری از بورس و بازار سرمایه در تامین مالی طرح‌های پتروپالایشی را از دست داده است، تصریح کرد: احتمالا این فرد نه متوجه بورس می‌شود، نه می‌داند تامین مالی چیست؟ قانون پتروپالایشگاه‌ها ناظر بر تامین مالی نیست فقط تنفس خوراک دارد که آن هم پس از تکمیل پالایشگاه‌هاست. وزیر نفت درباره انتقاد نسبت به صنایع پایین‌دست پتروشیمی هم با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مسوول صنایع پایین‌دستی است و ما اگر کاری در این زمینه انجام می‌دهیم کمک است، افزود: هم‌اکنون بیش از ۵ میلیارد دلار خوراک به پایین‌دست پتروشیمی و ۵ میلیارد دلار خوراک به پایین‌دست بخش پالایشی تحویل می‌شود. کدام صنعت مشابه این صنعت در کشور وجود دارد؟ زنگنه گفت: یک روز در این سال‌ها، آیا در تامین سوخت کشور اختلال ایجاد شد؟! وی درباره قاچاق سوخت هم با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین سوخت قاچاق می‌شود که این عدد غیرقابل باور است، تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند کارت هوشمند بنزین را حذف کردید، ده‌ها میلیارد تومان ضرر زدید. سند این ادعا کجاست؟ چگونه محاسبه کردید؟ سندتان و محاسبه‌تان را ارایه دهید.

 

ارسال نظر