اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۹۵۳

عفو یا تخفیف 218 محکوم با موافقت رهبری انقلاب

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از عفو و تخفیف مجازات ۲۱۸ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، سیدیاسر رایگانی اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیرخم، تعداد ۲ هزار و ۱۳۵ نفر از محکومین محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی از سراسر کشور مورد عنایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفتند. وی افزود: در عفو رهبری به مناسبت اعیاد سعید قربان و غدیرخم، ۲۱۸ نفر از محکومین سازمان تعزیرات حکومتی مشمول عفو یا تخفیف مجازات شده‌اند که با دستور رییس سازمان، این موارد برای اعمال به ادارات کل اجرایی سراسر کشور ابلاغ شد.

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، اقتصاد را مردمی می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را تصویب کردند. به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم با ۱۷۰ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید. در جریان بررسی کلیات این لایحه، دو نماینده به عنوان موافق و دو نماینده به عنوان مخالف نظرات خود را بیان کردند و وزیر اقتصاد هم از این لایحه دفاع کرد. 

وزیر اقتصاد تاکید کرد که لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی باعث هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، ‌شفاف‌سازی بورس و مشارکت مردم در اقتصاد می‌شود. 

فرهاد دژپسند در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم گفت: تمامی دغدغه‌ها به بازار سرمایه ناظر بر اقبال و استقبال پرشور از طریق آحاد جامعه به خصوص دارنده‌های سرمایه‌های خرد به بازار بورس است که باید پاسخ درخوری به اعتماد آنها به بازار سرمایه داد. اقتضای این امر آن است که بتوانیم در بازار اولیه سرمایه اقدامات درستی انجام دهیم. امروز ۳۰ درصد نقدینگی در عرض حدود پنج ماهه اول سال جاری جذب شده و به بازار سرمایه رفته که باید این ظرفیت را به خوبی جذب کرد.

وی ادامه داد: باید بررسی کرد که چطور این نقدینگی را می‌توان در بازارهای اولیه و ثانویه جذب کرد؟ برای تقویت بازار اولیه باید نقدینگی به صورت درست هدایت شود. یکی از نیازهای فوری امروز کشور سرمایه‌گذاری جهت هدایت نقدینگی است. 

دولت برای این کار سهام شناور را به ۲۵ درصد افزایش داد و شرکت‌های دولتی موظف به عرضه سهام در بورس شدند. شرایط برای شرکت‌های خصوصی برای ورود به بورس هم تسهیل شد. اینها همه برای شفافیت بازار بورس و ایجاد محیط رقابتی است. برای رونق عرضه اولیه، تسهیلات لازم برای بخش‌های دولتی و خصوصی فراهم شد تا بتوانند به خوبی وارد این بازار شوند. این کار را بخش خصوصی برای تامین مالی کمک می‌کند تا بتوان سرمایه را به سمت تولید حرکت دهند.  وزیر اقتصاد گفت: این لایحه نقش طلایی برای افزایش سرمایه واقعی با مشارکت بخش حقیقی و سهامداران خرد دارد و می‌توان با آن مدل مشارکت مردمی در اقتصاد را اجرایی کرد. افزایش سرمایه شرکت‌ها هم به دو شرط صرف سهام و سلب حق تقدم صورت می‌گیرد که نتیجه نهایی آن جذب سرمایه خواهد بود. 

دژپسند افزود: درباره مغایرت معافیت مالیاتی با قانون برنامه هم اگر مجلس به آن رای دو سومی دهد مشکل حل خواهد شد، در نهایت این لایحه گام اساسی در بحث اقتصادی خواهد داشت. فراموش نکنیم که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی مردمی بودن آن است که این لایحه می‌تواند چنین هدفی را محقق کند.

چهار  پیشنهاد  برای  بازگشت  ارز صادراتی

معاون گمرک ایران چهار پیشنهاد جدید برای تسریع در برگشت ارزهای صادراتی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، معاون فنی گمرک ایران در مکاتبه‌ای با رییس سازمان توسعه تجارت پیشنهاداتی را برای تسهیل فرآیند بازگشت ارز صادراتی مطرح کرد.

ارونقی معاون گمرک ایران طی نامه‌ای به رییس سازمان توسعه تجارت، پیشنهاداتی اجرایی را به منظور تسهیل در بازگشت ارز حاصل از صادرات و تشویق صادرکنندگانی که نسبت به ایفای کامل یا بیشتر از 90 درصد تعهدات برگشت ارز حاصل از صادرات سال 97 و 98 تا پایان تیرماه سال جاری اقدام نموده‌اند، مطرح کرد.

در این پیشنهادات به ارایه مهلت بیشتر به این دست از صادرکنندگان، لحاظ امتیازات مجزا برای هدایت و تصمیم‌گیری در مسیر اظهارنامه و همچنین به امتیاز مجزا برای شناخته شدن این دست از صادرکنندگان به عنوان فعالان مجاز اقتصادی اشاره شده است.

 

ارسال نظر