خبر

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۷۱۲
خبر

انفجار بزرگ در بیروت

انفجار مرموز در انبار شماره 12 بندر لبنان در چند دقیقه نیمی از بیروت را به شکل قابل توجهی ویران و صدها و شاید چند هزار نفر را راهی بیمارستان کرد. به گزارش منابع خبری تا لحظه تهیه این خبر لحظه به لحظه به شمار تلفات این انفجار مرموز که همچنان در علت وقوع و نوع مواد انفجاری آن اختلاف نظر وجود دارد افزوده می‌شود. در حالی که رویترز از مرگ 10 لبنانی در این انفجار سخن می‌گوید برخی از رسانه‌های لبنان آمار کشته را بیش از 70 نفر اعلام می‌کنند. یکی از این کشته‌ها دبیرکل حزب کتائب لبنان است که در زمان وقوع انفجار در مقر این حزب حضور داشت و از ناحیه سر آسیب دید اما بعد از انتقال به بیمارستان جان سپرد. همچنین خبر رسید انفجار مهیب بیروت به مقر ریاست‌جمهوری، نخست وزیری و پارلمان لبنان هم آسیب جدی وارد کرده است. همچنین مرکز تولید برق بیروت نیز که در نزدیکی محل وقوع انفجار قرار دارد نیز به‌شدت آسیب دیده است تا مشکلات بی‌برقی در این شهر بدتر از گذشته باشد. در این بین مدیرکل اداره برق رسانی لبنان نیز زخمی و دو نفر از کارمندانش که به همراه او در زمان وقوع حادثه حضور داشتند کشته شدند. همچنین خبر رسید همسر و دختر حساندیاب نخست وزیر لبنان نیز که در سرای مقر نخست‌وزیری حضور داشتند بر اثر انفجار زخم‌های سطحی برداشتند. از سوی دیگر شایعات مختلفی همزمان با وقوع این انفجار در شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌ها منتشر شد. برخی از شاهدان عینی اعلام کردند پیش از وقوع انفجار صدای هواپیماهای جنگی را در منطقه شنیدند. برخی دیگر از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی هم ادعا کردند یک محموله سلاح متعلق به حزب‌الله با موشک رژیم اسراییل منفجر شده است.

  این شایعات از سوی دو طرف این ماجرا تکذیب شدند 

یک منبع آگاه حزب‌الله لبنان به شبکه تلویزیونی او تی وی لبنان ضمن تکذیب این خبر تاکید کرد حزب‌الله هیچ محموله‌ای در بندر لبنان نداشته و ندارد . وزیر خارجه و یک منبع نظامی ارتش صهیونیستی هم اعلام کردند هیچ دخالتی در وقوع این انفجار نداشته‌اند. با این حال این انفجار آن قدر مهیب بودکه صدای آن نه تنها در تمام خاک لبنان بلکه در آن سوی مرزها در قبرس نیز شنیده شد. رییس صلیب سرخ لبنان هم شرایط کشور را غیرعادی توصیف کرد و خبر داد تمامی واحدهای امدادی از سرتاسر لبنان برای کمک به آسیب دیدگان به محل حادثه اعزام شده‌اند.

یک شبکه اخلال‌گر بازار ارز شناسایی و منهدم شد

 با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، شبکه متخلف ارزی که با اغفال برخی افراد و سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی آنان، حدود یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات مربوطه را در اختیار گرفته و در موارد غیرمجاز مصرف و منجر به اتلاف سرمایه ارزی کشور شده شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضایی، اعضای اصلی شبکه و تعدادی از مرتبطین شبکه مذکور در استان خراسان رضوی بازداشت شدند. همچنین با وجود گستردگی تخلفات و بررسی اسناد توقیفی، تحقیقات تکمیلی ادامه داشته و احتمال افزایش قابل ملاحظه ارقام تخلفات ارزی شبکه را که در کل کشور فعالیت می‌کردند متصور می‌سازد.

وزارت اطلاعات ضمن تقدیر از اهتمام و حمایت‌های دستگاه قضایی، هشدار جدی به متخلفان و سوءاستفاده‌کنندگان از کارت‌های بازرگانی داده و به تجار شریف و صادر‌کنندگان واقعی توصیه می‌نماید به هیچ عنوان از کارت بازرگانی دیگران استفاده نکنند تا ضمن مشارکت در گسترش صادرات کالاهای غیر نفتی در شرایط کنونی، متهم به تخلف ارزی نشوند و همچنین در اسرع وقت نسبت به رفع تعهد ارز حاصل از صادرات خود اقدام نمایند.

استخدام ۱۰ هزار نفری  کادر درمان

رییس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام استخدام ۱۰ هزار نفر از پرسنل شرکتی و قراردادی کادر درمان در وزارت بهداشت، از پرداخت ماهانه فوق‌العاده ویژه کرونا به وزارت بهداشت از مهرماه خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در لایو اینستاگرامی خود در گفت‌وگویی باکادر درمان و پرستاران گفت که درخواست‌های ثبت شده این گروه سه موضوع را به همراه داشت؛ جذب کادر درمان شرکتی، دسته دوم خواستار پرداخت کارانه معوق کادر درمان شده بودند و دسته سوم متقاضیان دریافت فوق‌العاده ویژه بودند. وی با بیان اینکه بخشی از این مطالبات متوجه سازمان برنامه و بودجه است است و بخشی از آنها مثل دریافت فوق‌العاده ویژه، متوجه وزارت بهداشت که از سازمان اداری و استخدامی درخواست و سازمان برنامه و بودجه برای آن منابع لازم تامین کند، افزود: طی مذاکره اخیر با وزیر بهداشت برای اجرای دستورات صادر شده به وزارت بهداشت، برنامه‌ریزی شد. نوبخت توضیح داد: قبلا منابع لازم برای جذب۳۰۰۰ نفر نیرو شرکتی تهیه شده بود و بعد با بررسی تعدد نیروهای شرکتی و قراردادی، مقرر شد که زمینه جذب ۱۰ هزار نفر فراهم شود. البته با اولویت افراد شرکتی و قراردادی موجود. وی ادامه داد: به این ترتیب اولین اولویت کادر درمان، دال بر جذب اعضای کادر درمان و استخدام آنها پیگیری و مصوب شد. 

 

ارسال نظر