اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۵۹۰

مولد‌سازی دارایی‌ها  به استان‌ها ابلاغ شد

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طی بخشنامه‌ای به استانداری‌ها موضوع مولدسازی و واگذاری دارایی‌ها را اعلام کردیم تا از این طریق تامین سرمایه‌گذاری انجام شود. محمدباقر نوبخت در مراسم رونمایی از هزار استاندارد جدید در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، ۸ درصد رشد اقتصادی از محل سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به اینکه امکان سرمایه‌گذاری جدید به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد، ما رشد این محل را به دو بخش سرمایه‌گذاری جدید و افزایش بهره وری تفکیک کردیم که در همین راستا مقرر شد ۵.۵ درصد از محل سرمایه‌گذاری و ۲.۵ درصد از محل افزایش بهره وری باشد.

‎رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: افزایش بهره وری به ۲ عامل دانش بنیانی و مهارت محوری بستگی دارد؛ برای واحدهای تولیدی به جای سرمایه‌گذاری‌های جدید، باید از محل سرمایه‌گذاری‌های موجود به رشد دست یابیم. باید بنیان رفتار تولیدی‌ها بر پایه دانش بنیان باشد. روش کار کارگران و نیروی انسانی باید متکی بر مهارت‌ها و استانداردهای اثربخش باشد. ‎وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مجموعه بخش فنی و حرفه‌ای برای ما نسبت به سال‌های گذشته متمایز شده است، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان متولی توسعه کشور، برنامه خود را بر اساس وضعیت موجود تغییر داد. از محل افزایش بهره‌وری، باید رشد تولیدِ اشتغال را داشته باشیم و به مباحث دانش بنیانی متمرکز شویم که در همین راستا پارک‌های علم و فناوری مورد توجه قرار گرفته است و در کنار آنها برای مهارت آموزی، موضوع فنی و حرفه‌ای در اولویت قرار گرفت. ‎نوبخت تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای پشتیبانی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام آمادگی می‌کند. ‎معاون رییس‌جمهور اظهار داشت: در قانون بودجه ظرفیتی به میزان ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به اشتغالِ تولید پیش‌بینی شده است. همچنین برای بودجه سال ۱۴۰۰ نیز در حال تهیه برنامه‌هایی برای جهش تولید هستیم. ‎وی افزود: رسیدن به جهش تولید نیازمند دانش بنیانی شدن و مهارت‌آفرینی است در غیر این صورت ادامه وضع موجود همینی می‌شود که سال گذشته فقط به رونق تولید فکر می‌کردیم. ‎نوبخت همچنین گفت: طی بخشنامه‌ای به استانداری‌ها موضوع مولدسازی و واگذاری دارایی‌ها را اعلام کردیم تا از این طریق تأمین سرمایه‌گذاری انجام شود و همچنین از این محل اعتباراتی برای جبران کاستی‌های ناشی از افزایش ۵۰ درصدی فصل دهم در سال ۹۸ و افزایش ۱۵ درصدی در سال ۹۹، در نظر گرفته شود.

۱۹.۶ میلیارد دلار ارزش تجارت امسال

سخنگوی گمرک گفت: میزان تجارت خارجی ایران در چهار ماه اول امسال به بیش از ۴۲میلیون تن و به ارزش ۱۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسید که از این میزان بیش از ۳۰ میلیون تن به ارزش هشت میلیارد و۷۱۳ میلیون دلار سهم صادرات و حدود ۱۲ میلیون تن به ارزش ۱۰میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار سهم واردات است . سید روح‌الله لطیفی اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹ میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر ۳۰ میلیون و ۲۸۵هزار تن و به ارزش هشت میلیارد و ۷۱۳میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با بیش از ۲۴ درصد کاهش به رقم ۱۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار و به وزن ۱۱ میلیون و ۷۹۳ هزار تن رسیده است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک خاطرنشان کرد: طی چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹ عمده مقصد کالاهای صادراتی به ترتیب عبارت بوده‌اند از «چین» با وزن هشت میلیون ۴۶۹ هزار تن و به ارزش دو میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار و با سهم بیش از ۲۸ درصد، «عراق» به وزن شش میلیون و ۴۴۶ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۹۶۵ میلیون دلار و با سهم بیش از ۲۲ درصد، «امارات متحده عربی» با وزن چهار میلیون و ۶۲۵ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار و با سهم نزدیک به ۱۴ درصد، «افغانستان» به وزن دومیلیون و ۱۱۵ هزار تن و به ارزش ۷۱۳ میلیون دلار و با سهم بیش از هشت درصد و به مقصد «ترکیه» با وزن۸۴۳ هزار تن و به ارزش ۴۰۵میلیون دلار و با سهم نزدیک به پنج درصد از کل ارزش صادرات بوده است. طبق اعلام گمرک، لطیفی افزود: طی چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹ عمده کالاهای وارداتی از کشورهای طرف معامله به ترتیب از «چین» با وزن یک میلیون و دو هزار تن و به ارزش دو میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار و با سهم بیش از ۲۵ درصد، «امارات متحده عربی» به وزن یک میلیون و ۳۳۱ هزار تن و به ارزش دو میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار و با سهم نزدیک به ۲۳درصد، «ترکیه» با وزن یک میلیون و ۸۷۰هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار و با سهم نزدیک به ۱۱درصد، «هند» به وزن۹۳۹هزار تن و به ارزش ۷۵۷ میلیون دلار و با سهم نزدیک به هفت درصد و کشور «آلمان» با وزن ۴۹۳ هزار تن و به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار و با سهم نزدیک به هفت درصد از کل ارزش واردات کشور صورت گرفته است.

 

ارسال نظر