افزایش قیمت‌ها برای مردم غیرقابل تحمل شده است

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۳۶
افزایش قیمت‌ها برای مردم غیرقابل تحمل شده است

گروه کلان |

 تعدادی از نمایندگان مجلس در نشست روز یکشنبه مجلس، خواستار ارایه برنامه دولت برای کنترل قیمت‌ها و بازار ارز شدند. نماینده ماکو در مجلس تاکید کرد که افزایش قیمت‌ها برای مردم غیر قابل تحمل شده است.محمد علیپور در جلسه علنی یکشنبه در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آیین نامه گفت: مردم از ما سوال می‌کنند که با این و ضعیت اقتصادی مجلس چه کار می‌کند. ما هر روز شاهد افزایش قیمت ارز هستیم و این خلاف شعارهای رییس‌جمهور در انتخابات است که بیان می‌کرد شب می‌خوابیم و صبح با افزایش قیمت‌ها رو به رو هستیم، همین وضعیت را این روزها می‌بینیم اما رییس‌جمهور چه اقدامی برای کنترل وضعیت می‌کند؟

به گزارش «تعادل»، وی افزود: پاسخ ما به مردم با این گرانی‌ها چیست؟ آیا از وضعیت مردم خبر دارید؟ هر روز افزایش قیمت ارز در سایر نرخ‌ها اثر می‌گذارد. افزایش بی‌وقفه قیمت‌ها دیگر برای مردم غیر قابل تحمل است. پاسخ ما به مردم چیست؟محمد باقر قالیباف رییس مجلس در پاسخ به این تذکر تاکید کرد: مسائل اقتصادی از موضوعات اولویت‌دار مجلس است که حتما پیگیری می‌کنند.همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به افزایش مستمر نرخ ارز ابراز نگرانی کرد و گفت: برنامه دولت برای کنترل بازار ارز چیست؟مهدی طغیانی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در تذکر شفاهی در مورد افزایش قیمت ارز هشدار داد و گفت: یکی از مسائل آزار‌دهنده این کشور افزایش مستمر نرخ ارز در بازار است تلاش‌های ما در کمیسیون و دعوت از مسوولان مختلف همچنان به نتیجه نرسیده است چرا که دولت برنامه‌ای برای مدیریت بازار ندارد.نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اگر دولت ۵ سال پیش، ارز ۴۲۰۰ تومانی ارایه نمی‌کرد و ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور نابود نمی‌شد امروز این مشکلات را نداشتیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نهاده‌های کشاورزی ما نیازمند ارز است، گفت: هم اکنون در تامین بسیاری از کالاهای اساسی مشکل داریم و در آینده در تامین نیازهای اساسی کشور با مشکل مواجه خواهیم شد. به نظرم فقط باید یک خواسته از دولت داشته باشیم و آن را از طرف مردم مطرح کنیم. که برنامه دولت برای کنترل بازار ارز چیست؟ ما ابتدا باید از دولت در این زمینه برنامه بخواهیم تا بتوانیم به خوبی نظارت کنیم و اگر قسمتی از برنامه اجرایی نشد ابزار نظارتی را به کار ببریم. هم‌اکنون وضعیت ارز بسیار نگران‌کننده است.

    تصمیمات سازنده‌ برای ارزش پول ملی 

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: بنده بر این باور هستم که اگر بازار مسکن به خوبی مدیریت شود، می‌تواند اشتغال خوبی را در کشور ایجاد کرده و رونق کسب و کارها را به دنبال داشته باشد.محمد صالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه امروز شاهد افزایش ساعتی قیمت‌ها هستیم و باید به گونه‌ای شرایط مدیریت شود که افراد خارج از دایره تصمیم‌گیری قدرت نفوذ بر روی قیمت‌ها را نداشته باشند، درباره راهکارهای موجود برای حل مشکلات اقتصادی کشور، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی که امروز در کشور حاکم است و معیشت مردم را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است از نظر بنده دنبال کردن دو اولویت می‌تواند شرایط اقتصادی را حداقل تثبیت کند و جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را بگیرد.وی در ادامه اظهار کرد: یکی از گام‌های اساسی در این حوزه ساماندهی نقدینگی موجود در بازار است. یکی از راهکارهایی که دولت در این حوزه دنبال می‌کند و در پیش گرفته است، بازار سرمایه است که این روزها شاهد هستیم که بازار بورس رونق یافته و در حال هدایت نقدینگی به سمت این بازار هستیم، اما در عین حال ارزش پول ملی به‌شدت در حال کاهش است. سرمایه‌گذاری گسترده مردم در بازار بورس می‌تواند هم در آینده فرصت‌ساز شود و هم خطراتی را به دنبال داشته باشد. لازم است دولت مدیریت جدی‌تری در این حوزه داشته و تصمیمات سازنده‌ای را اتخاذ کند تا از کاهش ارزش پول ملی نیز جلوگیری شود.نماینده مردم یزد در مجلس تاکید کرد: بازار بورس باید از رشد منطقی برخوردار باشد و رشد فعلی یک نوع بیماری را در این بازار نشان می‌دهد که باید ساماندهی شود.این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی گفت: اما در حوزه معیشت مردم دهک‌های پایین جامعه به‌شدت تحت فشار هستند و باید معیشت آنان از طریق کالابرگ یا بسته‌های حمایتی از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد.جوکار تاکید کرد: اما آنچه که باید با جدیت بیشتری دنبال شود بحث نظارت بر بازار است. امروز قیمت‌ها هر ساعت در حال افزایش است و مردم احساس می‌کنند هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد و هر کس هر طور که دلش می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند. آنچه امروز مردم متصور هستند رها شدن بازار است و دستگاه‌های نظارتی باید وارد کار شوند.نماینده مردم یزد در مجلس در ادامه با اشاره به راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار مسکن، بیان کرد: در حوزه مسکن نیز دولت تاکنون آن طور که باید و شاید عمل نکرده است، اما بنده بر این باور هستم که اگر بازار مسکن به خوبی مدیریت شود، می‌تواند اشتغال خوبی را در کشور ایجاد کرده و رونق کسب و کارها را به دنبال داشته باشد.جوکار در پایان تاکید کرد: در گام اول باید دلال بازی و سفته بازی از بازار مسکن خارج شود. در گام دوم نیز قیمت زمین باید کنترل شده باشد. بنده بر این باورم که دولت نباید در بازار مسکن تصدی‌گر باشد، بلکه صرفا باید سیاست‌گذاری کرده و بسترهای لازم را برای ورود مردم و بخش خصوصی به این حوزه فراهم کند و نباید در مسائل اجرایی دخالت داشته باشد.

  راهکارهای نایب رییس کمیسیون امور داخلی 

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد که اگر بنده قدرت اجرایی داشتم ارز را به واردات کالاهای استراتژیک تخصیص داده و زمین رایگان در اختیار بخش خصوصی برای ساخت مسکن و ساماندهی بازار مسکن قرار می‌دادم.محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهم‌ترین راهکارها برای حل مشکلات اقتصادی بیان کرد: بنده اگر قدرت اجرایی داشتم برای ساماندهی بازار مسکن در گام اول زمین‌های متعلق به دولت را در همه شهرها به صورت رایگان در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار می‌دادم تا اقدام به ساخت‌وساز مسکن کنند. از سوی دیگر تسهیلات بانکی مناسب را در اختیار این بخش قرار داده تا با ساخت مسکن مناسب مشکل بخش اعظمی از جامعه برطرف شود. انشعاب آب و برق و گاز را نیز در مرحله اول رایگان در اختیار مردم قرار می‌دادم.وی در ادامه اظهار کرد: اما برای ساماندهی قیمت‌ها، ارز را تنها برای واردات کالاهایی تخصیص می‌دادم که در جامعه ضروری می‌باشد و از تخصیص ارز به کالاهای لاکچری که دردی از اکثر مردم دوا نمی‌کند خودداری می‌کردم. از نظر بنده ارز فقط باید برای تامین کالاهای اساسی و استراتژیک تخصیص یابد. از سوی دیگر پس از تخصیص ارز با نظارت به دنبال این بودم که ارز تخصیص داده شده در جایگاه خود هزینه شود و اگر در حوزه‌ای دیگر هزینه شده بود برخوردی قاطع و بازدارنده انجام می‌دادم. نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: در حوزه مشکلات معیشتی مردم نیز به دنبال دادن یارانه به اقشار آسیب پذیر در جهت تامین کالاهای استراتژیک بودم. از سوی دیگر به تولید کنندگان کالاهای باکیفیت نیز یارانه داده تا بتوانند نیاز مردم را در داخل تامین کنند.آصفری در پایان تاکید کرد: اما آنچه از نظر من بیش از همه حائز اهمیت است نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها است، باید جلوی افزایش قیمت‌ها ایستاد. بنده اگر قدرت اجرایی داشتم بعد نظارتی خود را در حوزه‌های مختلف تقویت می‌کردم. آنچه مسلم است راهکار برای همه مسائل وجود دارد اما باید عزم و اراده نیز شکل بگیرد.


 

ارسال نظر