اخبار

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۹۰۳

طرح تامین کالاهای اساسی تحویل هیات رییسه مجلس شد

طرح تضمین تامین کالاهای اساسی و داروی اقشار آسیب‌پذیر با قیمت مناسب تحویل هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد.به گزارش ایسنا، در ماده واحده این طرح که به امضای جمعی از نمایندگان رسیده و تحویل هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شده، آمده است: به منظور حمایت هدفمند و موثر از مصرف‌کنندگان و اقشار محروم، دولت مکلف است با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال جاری به ویژه منابع جدول تبصره (۱۴) ظرف مدت دو ماه از تاریخ مصوبه این قانون تمهیدات لازم برای تضمین دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به کالاها و اقلام اساسی و دارو را در قالب اعطای کارت الکترونیک به سرپرست خانوارهای مشمول فراهم نماید. استفاده از این کارت‌ها برای خرید دارو و نیز کالاهای اساسی از مراکز توزیع دارای کد اقتصادی و از طریق دستگاه کارتخوان انجام می‌شود.بانک مرکزی مکلف است اطلاعات مورد درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور آزمون وسع درآمد خانوارها را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

آیین‌نامه اجرایی این حکم مشتمل بر مصادیق کالاهای مصرفی، نحوه ثبت مراکز داوطلب کالاهای اساسی یارانه‌ای و نیز خانوارهای هدف توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

لایحه مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تأمین نظر شورای نگهبان لایحه مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کردند.به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس لایحه مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کرده و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان تبصره ماده ۵۷ این لایحه را اصلاح کردند. براساس اصلاحات انجام شده تبصره ذیل ماده ۵۷ به شرح زیر اصلاح شد: تا تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی تمدید شده و لازم‌الاجرا است. ماده ۵۷ این قانون از تاریخ ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود.محمدرضا پورابراهیمی در توضیح فرآیند اصلاح این لایحه در کمیسیون اقتصادی بیان کرد: در مجلس دهم حدود سه سال کمیسیون اقتصادی روی مالیات بر ارزش افزوده کار کرد و در نهایت در صحن مجلس ماده به ماده به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد. از آنجایی که قانون فعلی موقت است به منظور رفع ایراد شورای نگهبان ما این قانون را تا پایان سال جاری تمدید کردیم. دو هفته قبل کمیسیون اقتصادی در دستور کار خود چاپ کرد که موارد ارجاعی شورای نگهبان در جلسه کمیسیون بررسی می‌شود و نمایندگان می‌توانستند حضور یافته و نظرات خود را بیان کنند. براساس تصویب کمیسیون، قانون فعلی تا پایان سال جاری تمدید شد و قانون جدید از فروردین ۱۴۰۰ لازم‌الاجرا خواهد بود.

همسان‌سازی ۹۰  درصدی حقوق هم‌تراز از اول مهر

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: همسان‌سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم‌تراز از اول مهر اجرا می‌شود.

محمد باقر نوبخت روز شنبه در ادامه نشست‌های مجازی خود از طریق اینستاگرام، گزارش جدیدی از تازه‌ترین‌ اقدامات سازمان برنامه و بودجه در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حمایت از کادر درمان کشور ارایه کرد.نوبخت با تأکید بر اینکه این ۹۰ درصد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان هم‌تراز از ابتدا هم در نظر دولت بوده است، اعلام کرد: جداول مربوط به تعیین شاغل مشابه با همکاری بازنشستگان تهیه و به امضا رسیده است.وی ادامه داد: ظرف یکی، دو ماه آینده این تأمین اعتبار از جابه‌جایی ردیف‌های اعتباری انجام خواهد شد.نوبخت با بیان اینکه از اول مهرماه این همسان‌سازی انجام خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به بار سنگین مالی همسان‌سازی، یک اقدام تاریخی در راستای حمایت از حقوق بازنشستگان عزیز صورت گرفت.معاون رییس‌جمهوری با اشاره به جلسات متعدد مشورتی که با حضور نمایندگان بازشستگان در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: تاکنون جلساتی با حضور بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان بازنشستگان برگزار شده و عمده پیشنهادات این عزیزان مبتنی بر همسان‌سازی ۹۰درصدی حقوق بازنشستگان شاغلان هم‌تراز بود، این پیشنهاد مورد تایید دولت بوده و در نهایت همین پیشنهاد پیگیری خواهد شد.نوبخت افزود: در نهایت مقرر شد جدولی تهیه شود که در آن دریافتی بازنشستگان تا ۹۰درصد شاغلان هم‌تراز همسان‌سازی شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به صدور مجوز استخدام جدید ۳۰۰۰ نیروی شرکتی و قراردادی در وزارت بهداشت که بر اساس درخواست وزیر بهداشت انجام شده است، گفت: پیش از این نیز مجوز استخدام ۳۴۰۰ نفر از کادر درمان به وزارت بهداشت داده شده بود و در این مرحله طی مذاکره‌ای که با وزیر بهداشت انجام شد مقرر شد استخدام رسمی از میان کادر درمان حاضر در دوران مقابله با کرونا صورت گیرد.

نوبخت گفت: طی هفته گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان کارانه پرستاران پرداخت شده است، همچنین رایزنی‌های لازم برای پرداخت قسط دوم ریالی اعتبار یک میلیارد یورویی با بانک مرکزی انجام شده است.

 

ارسال نظر