مجلس منتظر محل تامین سهام دارا دوم و سوم

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۸۷۰

 پیگیری‌ها نشان می‌دهد، برای شفاف شدن محل عرضه سهام موجود در صندوق‌های قابل معامله دارا دوم و سوم وزیر اقتصاد مکلف شده تا به صورت کتبی اعلام کند این دارایی ارتباطی به سهام عدالت پس گرفته شده در سال۱۳۹۴ ندارد.

به گزارش تسنیم، روز گذشته موضوع احتمال توقف عرضه دارا دوم و سوم یعنی دو صندوق قابل معامله که شامل سهام 4 شرکت خودروسازی و فولادی به‌همراه 4شرکت پالایشی بزرگ می‌باشند خبر ساز شد. برآوردها نشان می‌دهد ارزش سهام قابل عرضه این صندوق‌ها بیش از 100 هزار میلیارد تومان است. روز گذشته رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که مطابق قانون بودجه سال 1399 دولت مجوز لازم برای عرضه سهام شرکت‌های مذکور را در اختیار دارد و این اقدام به‌طور حتم انجام خواهد شد. اشاره رییس سازمان خصوصی‌سازی به تبصره 2 قانون بودجه 99 است که در آن دولت مجوز دارد تمام یا بخشی از سهام شرکت‌های دولتی بورسی را در قالب صندوق‌های قابل معامله عرضه کند. به نظر می‌رسد عدم دخالت تمام نمایندگان مجلس دهم در تصویب بودجه و نقش جدی کمیسیون تلفیق باعث شده جزییات بسیار مهم در نحوه و محل تأمین این سهام مورد توجه قرار نگیرد. به‌طور کلی موضوع از این قرار است که مجلس برای ارایه سهام عدالت به جاماندگان به دنبال منابع مصرف نشده دولت در شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه است. چندی قبل نیز وزیر اقتصاد اعلام کرده بود هیچ سهامی برای ارایه به جاماندگان وجود ندارد از این حیث یک دوگانگی میان مواضع وزیر اقتصاد و طرح مجلس ایجاد شد.حالا پیگیری ها نشان می‌دهد، برای شفاف شدن محل عرضه سهام موجود در صندوق‌های قابل معامله دارا دوم و سوم وزیر اقتصاد مکلف شده تا به صورت کتبی اعلام کند این دارایی ارتباطی به سهام عدالت پس گرفته شده در سال 94 ندارد. این موضوع از سوی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم طی یک مصاحبه اعلام شده است. همچنین برخی نمایندگان مجلس در توضیح دوگانگی ایجاد شده معتقدند در صورتی که وزیر اقتصاد در مهلت مقرر در خصوص محل تأمین سهام دو صندوق باقی مانده پاسخ رسمی ارایه نکند مجلس طرح دو فوریتی جلوگیری از تداوم عرضه‌های مذکور را در دستور کار قرار می‌دهد.  به هر حال به نظر می‌رسد نمایندگان بر ارایه سهام جدید به 10 میلیون جامانده طرح سهام عدالت تأکید دارند و در این بین وزارت اقتصاد بایستی شفاف‌سازی لازم در خصوص محل تأمین سهام صندوق‌های قابل معامله دارا یکم، دوم و سوم را انجام دهد.

    جزییات طرح ارایه سهام عدالت به جامانده‌ها 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی، با اشاره به جزییات ارایه سهام، به بیش از ۱۰ میلیون نفر مشمول جدید سهام عدالت اعلام کرد: فقط موالید خانوارهای تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مشمول این طرح خواهند شد. 

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بر اساس طرح مجلس نزدیک به 10 میلیون نفر دیگر بایستی سهام عدالت دریافت کنند، گفت: مجلس بر اجرایی شدن این طرح تاکید دارد هر چند وزارت اقتصاد اعلام می‌کند که سهامی برای واگذاری به مشمولان جدید وجود ندارد، اما با پیگیری‌های مجلس یازدهم مشمولان می‌توانند به دریافت این سهام امیدوار باشند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی، با اشاره به اینکه فقط موالید خانوارهای تحت پوشش سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و...) مشمول سهام عدالت جدید خواهند شد، گفت: ارایه سهام عدالت جدید به همه موالید افرادی که از قبل دارای سهام عدالت بوده‌اند نمی‌تواند با عدالت سازگار باشد البته جزییات این موضوع همچنان در دست بررسی است. وی گفت: ماجرای توقف عرضه دو صندوق قابل معامله و ابهامات سهام برگشتی در سال 94 همچنان در دست بررسی است، اما در طرح مجلس دولت ملزم به ارایه سهام عدالت به مشمولان جدید و جاماندگان خواهد شد. به هر حال بایستی تکلیف سهام عدالت باز پس گرفته شده از مردم در سال 94 مشخص شود. به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، حدود 900 هزار نفر از کمیته امداد و 300 هزار نفر از بهزیستی مشمول جدید سهام عدالت خواهند بود. طغیانی با اشاره به اینکه 1.8 میلیون نفر نیز جامانده طرح سهام عدالت از دهه هشتاد هستند، ادامه داد: بیش از 6.5 میلیون نفر نیز از خانوارهای دهک یک تا شش که از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند، از مشمولان طرح مجلس خواهند بود.این عضو کمیسیون اقتصادی روز گذشته اعلام کرده بود وزیر اقتصاد متعهد شده است به صورت کتبی به مجلس اعلام کند عرضه‌های جدید دولت ارتباطی به سهام عدالت پس گرفته شده از مردم در سال 94 ندارد. صندوق معاملات سهام بعدی خودرویی و فلزی است

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: سهام گروه خودرو و صنایع فلزی در قالب صندوق‌های ETF در تابستان عرضه می‌شود و بعد از آن نوبت به عرضه صندوق پالایشی‌ها خواهد رسید.علیرضا صالح، در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده در زمینه احتمال توقف عرضه صندوق‌های ETF گفت: قانونی در کشور به عنوان قانون بودجه وجود دارد که طبق آن قانون در حال اقدام برای عرضه صندوق‌های دولتی هستیم و نمی‌توان اقدامی جز آن را در دستور کار قرار داد.طبق قانون بودجه به‌طور حتم باقی صندوق‌های ETF نهایتا تا پایان سال و به مرور در بازار عرضه خواهد شد.صحبت‌های مطرح شده از سوی برخی از افراد را نمی‌توان ملاک فعالیت قرار داد بلکه ما طبق قانون، اقدامات لازم در این زمینه را پیش خواهیم برد و به هیچ عنوان احتمال توقف برای عرضه این صندوق‌ها در بازار وجود ندارد. شائبه‌هایی در مورد فروش باقیمانده سهام عدالت توسط دولت در قالب صندوق‌های ETF‌ مطرح شده است و نمایندگان مجلس خواستار شفاف‌سازی دولت در این زمینه شده‌اند.رییس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان عرضه این صندوق‌ها اظهار داشت: در این زمینه نامه‌ای به وزیر اقتصاد ابلاغ شده تا هر چه زودتر تصمیمات لازم برای عرضه این صندوق‌ها را اتخاذ کند.وی با بیان اینکه دومین مرحله عرضه این صندوق‌ها در تابستان و سومین مرحله در پاییز انجام خواهد شد، افزود: اکنون در حال اتخاذ تصمیمات لازم برای عرضه باقی سهام بانکی‌ها و رایزنی با وزارت نفت برای عرضه سهام پالایشی‌ها در قالب صندوق‌های ETF به بازار هستیم. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه باید متناسب با کشش بازار اقدامات مربوط به عرضه صندوق‌های ETF در بازار صورت گیرد، گفت: سهام گروه خودرو و صنایع فلزی در قالب این صندوق‌ها در تابستان عرضه می‌شود و بعد از آن نوبت به عرضه صندوق پالایشی‌ها خواهد رسید.

 

ارسال نظر