کاهش فاصله نرخ نیما و بازار مشوق صادرات است

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۶۸۷
کاهش فاصله نرخ نیما و بازار مشوق صادرات است

تقاضای کاذب برای خرید ارز باید از بین برود

گروه بانک و بیمه |

دلار در صرافی‌های بانکی روز یکشنبه در مقایسه با روز معاملاتی پنجشنبه ۷۵۰ تومان افزایش قیمت داشت. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان بود. قیمت خرید و فروش یورو نیز رشد داشت و نرخ خرید هر یورو ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار تومان شد.

به گزارش «تعادل»، سامانه سنا نرخ میانگین ارزهای معامله شده در روز 14 تیر را برای دلار ۲۰ هزار و ۲۱۸ تومان، هر یورو ۲۲ هزار و ۷۰۷ تومان، درهم 5487، یوان 2587، پوند 24473، دلار کانادا 15522، لیر ترکیه3032 تومان اعلام شده است. همچنین سامانه نیما نیز نرخ حواله دلار در روز معاملاتی گذشته را ۱۶ هزار و ۷۶۰ تومان، حواله یورو ۱۸ هزار و ۹۶۳ تومان، درهم 4617 و یوان 2532 تومان اعلام کرد. براین اساس، به نرخ‌های روز شنبه فاصله دلار نیما با دلار آزاد 4800 تومان و دلار نیما با دلار صرافی به 3458 تومان رسیده است.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی ‌نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۴۳۲ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۲۴۴ ریال ارزش‌گذاری شد. در بازار طلا نیز به دنبال اعلام اونس جهانی به قیمت 1775 دلار و عبور دلار از مرز 22 هزار تومان و اعلام هر دلار 22100 تومان، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم‌سکه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۹45 هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و 93 هزار تومان به فروش رسید.

    تقاضای کاذب برای خرید ارز باید از بین برود

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در ساماندهی نرخ ارز وظیفه دارند، گفت: اینکه نوک پیکان تلاطم‌های بازار ارز تنها به سمت بانک مرکزی گرفته شود بی‌انصافی است.

وی در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در بحث نوسانات ارزی دخیل هستند، گفت: اینکه نوک پیکان تلاطم‌های بازار ارز تنها به سمت بانک مرکزی گرفته شود بی‌انصافی است. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانک مرکزی یک بار توانمندی برای ساماندهی بازار ارز را در ماه‌های گذشته به نمایش گذاشته است، افزود: اعتقاد ما این است که این توانمندی اکنون نیز وجود دارد و جای نگرانی نیست. وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مسوول در نرخ ارز باید به یک اجماع در اتخاذ راهکار سازماندهی بازار برسند، تصریح کرد: به‌طور حتم با از سر‌گیری مراودات تجاری نرخ ارز به کانال نرخ منطقی خواهد رسید. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه کاهش اثرات روانی حاکم بر بازار نرخ ارز را واقعی خواهد کرد، گفت: هرچه تراز واردات و صادرات کشور مثبت‌تر شود مدیریت نرخ ارز در اقتصاد هم راحت‌تر خواهد بود. پورابراهیمی با تاکید بر اینکه ساماندهی بازار ارز با تصمیم فراقوه‌ای ممکن خواهد شد، تصریح کرد: هرچه گشایش‌های اقتصادی در کشور بیشتر شود به‌طور حتم اثر عوامل روانی در بازار کاهش خواهد یافت که این خود ساماندهی نرخ‌ها را در پی دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم نباید در خصوص خرید ارز شتاب زده عمل کنند، گفت: خریدهای زیاد و تقاضای کاذب موضوعی است که می‌تواند تنش‌های قیمتی در بازار را تشدید کند از این رو لازم است سرمایه‌گذاری در بازار ارز به فراموشی سپرده شود.

    صادرکنندگان به رفع تنگناهای ارزی

کمک کنند

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اولویت منافع ملی بر شخصی در شرایط جنگ اقتصادی گفت: صادرکنندگان به جای غنیمت شمردن فرصت برای افزایش منافع اقتصادی خودشان، در این شرایط به رفع تنگناهای ارزی دولت و کشور کمک کنند.

سید احسان خاندوزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا در توضیح چالش‌ها و علل جهش ارزی اظهار داشت: از ریشه‌های جهش ارزی، کاهش صادرات و عدم ورود بخشی از ارزهای صادراتی است که می‌توان آن را ذیل عنوان کلی‌تر انقباض منابع ارزی در دسترس، صورتبندی کرد.

وی یادآور شد: ارز دولتی از محل صادرات نفت و بخشی از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها و ارز غیردولتی ناشی از صادرات غیرنفتی غیردولتی، هر دو دچار کاهش شده و البته واردات و تقاضای ارز نیز کاهش یافته است اما در عین حال باید بدانیم که مصارف ارزی فقط واردات نیست.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که در مورد منابع ارزی صحبت می‌کنیم یکی از مشکلات سال‌های ۹۷ تا امروز این است که بخشی از صادرکنندگان، منابع ارزی خود را به شکل کامل وارد اقتصاد کشور نمی‌کنند بنابراین دچار تنگنای طرف منابع ارزی می‌شویم که اگر همزمان با کاهش متناظر مصارف ارزی (نه فقط واردات بلکه خروج ارز و سفته بازی ارز و غیره) همراه نشود مجموع این ناترازی موجب افزایش نرخ ارز می‌شود کمااینکه این اتفاق در سال‌های اخیر رخ داده است.

خاندوزی تصریح کرد: علت مهمی که می‌تواند صادرکنندگان را به سمت برنگرداندن ارزهای صادراتی سوق دهد، مساله فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با چشم‌انداز نرخ ارز در بازار غیررسمی است (متاسفانه نرخ بازار نقد آنهم در معاملات غیررسمی، راهبر شده است هرچند اندازه بازار نقد بسیار ناچیز است).  به عبارت دیگر اگر صادرکنندگان این انتظار را داشته باشند که در ماه‌های آینده، نرخ ارز در بازارهای رسمی تفاوت معناداری با نیما پیدا کند انگیزه کمتری برای واردکردن ارز خودشان پیدا می‌کنند یا حداقل تلاش می‌کنند ارز را با تاخیر بیشتری وارد اقتصاد کنند.

وی عنوان کرد: این مساله‌ای است که درمورد آن، بانک مرکزی و دولت مقررات‌گذاری سختگیرانه‌ای صورت گیرد، کما اینکه خوشبختانه بانک مرکزی هم به سمت این موضوع حرکت کرده است. علاوه بر این بانک مرکزی باید مشوق‌های روشنی برای عرضه ارزهای خانگی یا ورود ارز توسط اتباع خارجی و مهاجران وضع کند.

خاندوزی تاکید کرد: در کنار پیمان‌سپاری‌های ارزی باید توجه داشت که نرخ ارز نیمایی، هر چقدر به بازار غیررسمی نزدیک‌تر شود یا بانک مرکزی بتواند گواهی سپرده ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کند (اگر صادرکننده با هدف واردات نیاز به ارز خود داشت، بتواند به ارز یا معادل ریالی ارز با قیمت بازار غیررسمی دسترسی پیدا کند) این دو سیاست می‌تواند مشوق این باشد که صادرکنندگان بیشتری ارز صادراتی خود را به سرعت در اختیار وارد‌کنندگان قرار دهند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یادآور شد: باید توجه کرد که همه ما در شرایط جنگ اقتصادی باید منافع ملی را بر منافع کوتاه‌مدت شخصی‌ ترجیح دهیم و این مستلزم این است که صادرکنندگان کشور به جای غنیمت شمردن فرصت برای افزایش منافع اقتصادی خودشان در این شرایط به کمک تنگنای ارزی دولت و کشور بیایند.


 

ارسال نظر