مقایسه وضعیت ایران با ابر تورم خطای فاحش است

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۴۹۶

محمدعلی دهقان

 رشد نقدینگی در سه ماه ابتدای سال جاری هرچند به‌طور ساختاری بالاست ولی در مقایسه با زمان‌های مشابه در سال‌های قبل، روند خیلی متفاوتی را نشان نمی‌دهد اما مهم‌تر اینکه بخش قابل توجه این افزایش ناشی از پرداخت تسهیلات بانکی بابت حمایت از معیشت خانوارها در شرایط کرونایی بوده است که نرخ یارانه‌ای آن از طریق کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها تأمین شده است.

 سلسله مراتبی از تأمین مالی کسری بودجه در دولت وجود دارد و بر اساس همان اولویت عمل می‌شود. در این سلسله مراتب اولین اولویت با کاهش هزینه‌های غیرضرور و کاهش بار هزینه‌ای به خصوص هزینه جاری در بودجه است. در مرتبه دوم تأمین از طریق فروش دارایی‌ها و اموال مازاد (اعم از املاک و سهام) و یا درآمدزایی از مولدسازی آنها قرار دارد و مراتب بعدی متعلق به انتشار اوراق بدهی و همچنین افزایش درآمد مالیاتی (با ملاحظه جدی عدم افزایش بار مالیاتی تولید) است.

استقراض از بانک مرکزی در سلسله مراتب تامین مالی کسری بودجه از نگاه وزارت اقتصاد جایی ندارد و تمام تلاش‌ها بر آن است که از طریق اعمال مجموعه‌ای از چهار اولویت یاد شده، از ناگزیرشدن در این مسیر دوری شود.

مقایسه اقتصاد کشور با اقتصادهایی که در معرض ابر تورم قرار گرفته‌اند خطای فاحش است. اقتصاد کشور ما دارای ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی است که امکان بروز ابرتورم را از آن دور می‌کند که از آن جمله می‌توان به سطح بسیار پایین بدهی خارجی (نزدیک به صفر)، سطح غیربحرانی بدهی داخلی و باور عمیق اقتصادی مبنی بر اجتناب از استقراض از بانک مرکزی و پولی کردن کسر بودجه در مجموعه اقتصادی دولت اشاره کرد. امید است که با تحکیم پایه‌های اقتصادی کشور از طریق اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ایران به جایگاه واقعی خود در اقتصاد جهانی دست یابد.

معاون  وزیر اقتصاد

 

ارسال نظر