اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۰۷

افزایش ۲۶ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور احکام بازنشستگان تامین اجتماعی بر مبنای افزایش ۲۶ درصدی حداقل حقوق در تیرماه خبر داد. محمد شریعتمداری درباره حقوق سال ۹۹ بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: احکام بازنشستگان تامین اجتماعی برمبنای ۲۶ درصد افزایش حداقل مزد و نیز تسری به سایر سطوح برمبنای ۱۵ درصد به اضافه عدد ثابت حدود ۱۶۴ هزار تومان برای تیرماه صادر می‌شود. وی افزود: با تامل و تدبیری که بنا به خواست کانون بازنشستگان و پیشکسوتان صورت گرفت، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از تصمیم شورای عالی کار برای حداقل مزد و مزد سایر سطوح تنظیم شد. وزیر تعاون، کار و رفاه ادامه داد: در ادامه این مسیر با تصویب هیات امناء تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی برای افزایش سایر آیتم‌های مزدی نظیر خواربار ومسکن و... تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد. شریعتمداری گفت: بدون توجه به مساله همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که به‌طور موازی در دولت در حال پیگیری است، متناسب با توان منابع صندوق که متعلق به خود بیمه‌گذاران عزیز است اقدام می‌شود. وی افزود: در هر صورت مصر هستیم تا حداقل حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی به حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نزدیک و حتی الامکان در سطوح مشابه منطبق شود.

بدهی‌های خارجی ایران کاهش یافت

میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال ۹۸ به ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال ۹۷ معادل ۳.۳ درصد کاهش داشته است. به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان اسفندماه ۹۸ براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار است که ۷ میلیارد و ۴۹۲ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت است. این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر ۸ میلیارد و ۱۸۸ میلیون یورو محاسبه شده که ۶ میلیارد و ۷۹۳ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است. حجم بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال ۹۷ معادل ۹ میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در سال ۹۸ دارد.

تعیین تکلیف جاماندگان  سهام عدالت

عضو هیات رییسه مجلس گفت: اگرچه سهام عدالت با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر واگذار شد، اما در حال حاضر بسیاری از واجدین شرایط از داشتن این سهام محروم هستند. به گزارش فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: اگرچه سهام عدالت با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر واگذار شد، اما در حال حاضر بی عدالتی بر آن حاکم است، زیرا بسیاری از واجدان شرایط از داشتن این سهام محروم هستند. وی گفت: جاماندگان سهام عدالت به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ علیرغم اینکه برخی افراد در سال ۸۶، توان مالی مناسبی نداشتند، اما از داشتن سهام عدالت محروم شدند، برخی دیگر نیز در حال حاضر به دلیل بروز مشکلات اقتصادی جزو اقشار آسیب پذیر محسوب شده و سهام عدالت باید به آنها واگذار شود. عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم خواهد بود، زیرا در حال حاضر برخی افراد علیرغم اینکه واجد شرایط هستند، از سهام عدالت محروم هستند.

۲ درصد شاغلان ‌تحت‌پوشش صندوق‌های بیمه اجتماعی

 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی در بررسی وضعیت موجود صندوق‌های بیمه اجتماعی کوچک اعلام کرد: ۲ درصد جمعیت شاغلین ‌تحت پوشش صندوق‌های بیمه اجتماعی کوچک قرار دارند.  به گزارش روز دوشنبه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی وضعیت موجود صندوق‌های بیمه اجتماعی کوچک و ارایه الگو برای ساماندهی آنها» آورده است؛ گزارش حاضر به بررسی صندوق‌های حرفه‌ای اجباری کوچک می‌پردازد. حدود ۲ درصد از جمعیت شاغل کشور و حدود ۲/۵ درصد جمعیت کشور در صندوق‌های بیمه اجتماعی کوچک که به‌شکل صنفی و اختصاصی مربوط به شرکت‌ها و اصناف خاص هستند پوشش داده می‌شوند. در این گزارش شاخص‌های جمعیت تحت پوشش، ضریب پوشش و ضریب نفوذ، ارکان و مقررات صندوق‌های بیمه اجتماعی کوچک، میزان حق بیمه، مشخصات سنی بیمه‌شدگان، کفایت حقوق و مزایا، پایداری مالی این صندوق‌ها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. براساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس، چندپارگی و ناعادلانه بودن، تفوق ماهیت اداره بازنشستگی ۹ صندوق بیمه بازنشستگی، عدم شفافیت، کسری روبه رشد منابع و کوچکی جامعه، هدف چالش‌های اصلی این صندوق‌ها به شمار می‌رود. 

 

ارسال نظر